Fotosynthese

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 87

Fotosynthese

Hallo allemaal,

Aangezien ik heb gelezen dat het niet de bedoeling is dat je je medeforummers als zoekmachine gebruikt voel ik me enigzins ongemakkelijk nu ik deze vraag stel. Echter omdat ik toch een beetje ten einde raad ben waag ik het erop:

Voor mijn biologiepo moet ik in een duidelijk schema uitleggen hoe fotosynthese werkt, hierin onderscheid makend tussen de lichtreactie en de donkerreactie. Een korte uitleg erbij is ook vereist.

We hebben kopieen gekregen uit het biologieboek van vwo6, ikzelf zit in vwo5, maar hieruit word ik absoluut niet wijzer. Nergens, ook niet op internet, vind ik in normaal nederlands waar dat hele proces begint en hoe het eindigt. Misschien is het handig om het stukje tekst uit de kopieen van het vwo6 boek te kopieren, dan begrijpen jullie misschien dat ik als fotosynthesen00b werkelijk wanhopig wordt.

Komtie:

(...)

Elektronen in chlorofyl komen door lichtenergie op een hoger energieniveau: in 'aangeslagen toestand'. In plaats van direct terug te vallen op hun oorspronkelijke energieniveau komen de elektronen terecht bij ee nreeks stoffen die elektronen beurtelings opnemen en weer afstaan.

(...)

Tegelijkertijd vindt splitsing van water plaats. De hierbij vrij komende elektronen vullen de opengevallen plaatsen in het chlorofyl op. De ontstane H-ionen bouwen een concentratiegradient op. Deze levert energie voor het vormen van ATP. De zuurstof ontsnapt als afvalproduct via de stoma van de cel.


Nougoed, uit dit stukje tekst valt nog een best goede 'eerst dit, dan dit' structuur te ontdekken. Maar dan komt het volgende stukje uitleg onder een nieuw 'kopje':

De lichtreacties vinden plaats in de membranen van de thylakoiden. Hierin zitten fotosytheem 1 en fotosystheem 2 verankerd. Bijde systhemen bevatten chlorofylmoleculen en andere pigmenten die licht absorberen en waar elektronen in aangeslagen toestand raken. Naast fotosysteem 2 bevindt zich een keten elektronen acceptoren en -donoren in het membraan. Via deze keten gaan elektronen van fotosysteem 2 naar fotosysteem 1. Bij niet-cyclische fosoforylering bewegen elektronen vanuit fotosytheem 1 zich, via een direct aan fotosystheem 1 gekoppelde reeks elektronenacceptoren en -donoren naar NADP+. Bij cyclische fosforylering bewegen er elektronen terug naar de keten elektronenacceptoren en -donoren naast fotosystheem 2.

Etc. etc.

Wat het voor mij nu zo lastig maakt is dat ik absoluut niet het eerste verhaal in het tweede verhaal of het tweede verhaal in het eerste verhaal geplaatst krijg. Ik word gek, en ik snap er geen drol van. Ook wikipedia is voor mij in het stadium waar ik nu nog zit te ingewikkeld.

Heeft er iemand zin en tijd om mij het fotosyntheseproces uit te leggen pi.gif ? Wat gebeurt er eerst, wat daarna? Wat zijn die fosfoyleringen? Het is een grote vraag, maar je zou me werkelijk uit de brand helpen.

Groetjes, Laura.

Berichten: 72

Re: Fotosynthese

Hoi

Hopelijk kan ik je een klein beetje uit de nood helpen. Wij hebben in de les filmpjes gehad over de fotosynthese mss kun je daar eens naar kijken ( het is wel in het engels ) maar ik vind dat het erg vrij goed uitgelegd wordt. Indien je nog vragen hebt mag je het mij gerust stellen.

Dit is de link :http://vcell.ndsu.nodak.edu/animations/ ... /movie.htm

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Fotosynthese

Ik weet niet of ik hiermee een open deur intrap: BINAS tabel 69 ??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 72

Re: Fotosynthese

Mij zegt het alleszinds niets, wat is dat wel juist?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Fotosynthese

Klein Duimpje klinkt Vlaams?

BINAS is een tabellenboek voor het Nederlands middelbaar onderwijs, met een paar honderd pagina's tabellen en andere naslaggegevens op het gebied van BIologie, NAtuurkunde en Scheikunde (en een paar pagina's wiskundeformules).

Je moet al redelijk diepgaande info zoeken op deze gebieden wil je dat hier niet in terugvinden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Binas_(boek)

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enf...mp;Section=BOOK
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 72

Re: Fotosynthese

Ik ben inderdaad vlaams, vandaar dat ik het niet ken. Bedankt voor de uitleg

Berichten: 87

Re: Fotosynthese

Ik weet niet of ik hiermee een open deur intrap: BINAS tabel 69 ??
Inderdaad trap je een open deur in pi.gif . Bovendien is de binas vrij abstrakt en fungeert over het algemeen als een geugensteun voor iets dat je ooit geleerd hebt maar een beetje vergeten was. Ik heb tot nu toe alleen maar wilde termen horen vallen en nog nooit is mij het fotosyntheseproces werkelijk uitgelegd. De schema's in binas zou ik dus niet kunnen verklaren en ik zou er ook geen uitleg bij kunnen geven.

Neemt niet weg dat in de binas wel een mooi schema staat; ik zou het dus wel als basis voor mijn eindproduct kunnen gebruiken maar begrijpen doe ik het dan nog niet!

Het filmpje van klein duimpje was trouwens erg nuttig! Het heeft me al de goede weg op geholpen! Het begin van het fotocyntheseproces begrijp ik nu toch wel heb ik het idee, in iedergeval kan ik als ik het filmpje nog eens goed bekijk en uitschrijf nu verklaren hoe het NADPH ontstaat als eindproduct.

Toch blijft mijn andere vraag nog staan:

Wat is niet-cyclische fotofosforylering en cyclische fotofosforylering en wat is de calvincyclus? Waarom wordt het een cyclus genoemd?.. Ja, omdat het een cyclus is dus :D Maar. Wat is er cyclisch aan? Die woorden kon ik niet herkennen in het filmpje.

Berichten: 87

Re: Fotosynthese

Zo, de calvincyclus heb ik uitgewerkt. Ik snap er niet ontzettend veel van, maar het is ook voor een groot deel een kwestie van aannemen.

Echter blijven nogsteeds mijn vragen staan van cyclische en niet-cyclische fotofosforylering!

Wat is dat toch?

Misschien moet ik er een nieuwe topic over openen..?

Reageer