Is infrarood een kleur?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 1

Is infrarood een kleur?

hoi allemaal,

we weten allemaal dat rood geel en groen kleuren zijn,

maar het zijn ook stralingen. Toch kennen we ze allemaal

als 'rood geel en groen'..

Mijn vraag is nu: is infrarood een kleur?

ofwel: Is infrarood de bovenste kleur van de regenboog?

Groetjes Rob. pi.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Is infrarood een kleur?

Ja. Er zijn ook verschillende dieren die infrarood kunnen "zien"...een paar soorten slangen bijvorbeeld. het hangt er maar vanaf welke definitie je aan kleur geeft, maar infrarood is een kleur licht te noemen
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 12.262

Re: Is infrarood een kleur?

Het is een beetje een definitiekwestie, maar ik denk dat 'kleur' impliceert dat mensen het als een bepaalde kleur omschrijven. In die zin is infrarood geen andere kleur dan rood - nabij IR kunnen veel mensen nog wel waarnemen bij voldoende intens licht, maar het is qua kleur gewoon 'rood'.

UV heeft iets soortgelijks, maar ook de eigenschap dat veel voorwerpen erin fluoresceren. Daardoor zullen mensen een uv lichtbron snel als zodanig herkennen (van de blacklights etc), maar uv licht zelf is nauwelijks zichbaar, en zo wel dan is nabij-uv paarsig van kleur.

Overigens blijft het een kwestie van er een naam aan geven, fundamenteel is er natuurlijk geen verschil tussen een 'infrarode lamp' of een 'rode lamp'.
Victory through technology

Berichten: 4.546

Re: Is infrarood een kleur?

Tuurlijk wel, wij kunnen infrarood niet zien maar rood wel. De golflengte is verschillend.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Is infrarood een kleur?

Ja, maar een infrarode lamp zal ook rood licht uitzenden en vice versa.

Overigens hoort dit topic eigenlijk bij natuurkunde, ik verplaats het daar wel even heen. Ik begrijp wel dat Robbeldebobbel het hier plaatste, omdat het ook met het visueel systeem te maken heeft, maar de definities van kleur en golflengtes zijn toch echt heel erg natuurkunde pi.gif .
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Is infrarood een kleur?

In de natuurkunde noemen we IR en UV hardnekkig "straling", wat daartussenin zit "(zichtbaar) licht".

Een exacte grens is niet aan te geven, en bij mijn weten ook niet internationaal afgesproken, al wordt meestal gesproken van licht tussen 400 en 750 nm golflengte, ook hier variëren de bronnen.

De definitie is daarmee overigens ook gestoeld op biologische gegevens, n.l. wat een normaal menselijk oog kan waarnemen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Is infrarood een kleur?

Hebben bv. microgolven dan ook een "kleur"?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Is infrarood een kleur?

Strikt genomen bestaat kleur helemaal niet als fysisch verschijnsel. Er zijn elektromagnetische golven van verschillende golflengten. Een bepaald bereik van die golflengten is in staat de kegeltjes in ons netvlies te "kietelen". De kleursensatie ontstaat vervolgens pas in onze hersenen.

Infrarood heeft een grotere golflengte dan rood. Maar het is moeilijk te zeggen welke kleursensatie dat teweeg zou brengen, aangezien onze ogen niet in staat zijn deze golflengte te detecteren. We hebben gewoon geen ervaring met deze "kleur".

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Is infrarood een kleur?

Er zijn maar drie kleuren: rood, groen en blauw. We hebben namelijk maar drie soorten kegeltjes in ons oog die ieder gevoelig zijn voor een bepaald bereik in het elektromagnetische spectrum, en wat we met ieder type kegeltje registreren resulteert in het waarnemen van één van die drie kleuren.

Alle andere kleuren die we kunnen zien (wit, cyaan, geel, etc) zijn additieve "mengsels" van die 3 basiskleuren (ik zeg additief omdat het net andersom werkt als bij het mengen van verf).

Echte infrarode straling ligt buiten het voor ons zichtbare spectrum, m.a.w. het kan door geen van onze kegeltjes worden geregistreerd, dus heeft het geen kleur (of "infrarood is geen kleur"), net zoals Röntgen-straling ook geen kleur is of heeft.

Vaak zie je infrarood-lampen wel als normaal rood, dat komt omdat die lamp nooit exact alleen maar infrarood uitzendt maar ook straling in een spectrumgebied eromheen, zoals zichtbaar rood licht.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 7

Re: Is infrarood een kleur?

Rogier schreef:Echte infrarode straling ligt buiten het voor ons zichtbare spectrum, m.a.w. het kan door geen van onze kegeltjes worden geregistreerd, dus heeft het geen kleur (of "infrarood is geen kleur"), net zoals Röntgen-straling ook geen kleur is of heeft.

Vaak zie je infrarood-lampen wel als normaal rood, dat komt omdat die lamp nooit exact alleen maar infrarood uitzendt maar ook straling in een spectrumgebied eromheen, zoals zichtbaar rood licht.
Als je maar genoeg vermogen in je IR bundel hebt en de golfjes niet te lang zijn, dan pak je nog net de gevoeligheids "staart" van je rode kegeltjes mee; ik kan bijvoorbeeld reflecties van mijn 812 nm diodelaser nog wel met het blote oog zien, zelfs al geeft mijn spectrum analyzer aan dat er toch echt geen kortere golfjes inzitten. Nu zou dit door omhoogconversie kunnen komen, maar aangezien ik de reflecties van willekeurige objecten kan zien lijkt dit me onwaarschijnlijk. MAW: Als de IR bron maar dicht genoeg bij het zichtbare deel van het spectrum ligt en genoeg vermogen produceert, neem je het nog waar als "rood".

Berichten: 12.262

Re: Is infrarood een kleur?

Als de IR bron maar dicht genoeg bij het zichtbare deel van het spectrum ligt en genoeg vermogen produceert, neem je het nog waar als "rood".
Zo zie ik het ook.. als je een lichtbron langzaam van golflengte vergroot van pakweg 650 tot 850 nm lijkt het licht steeds minder fel, maar het blijft wel rood... helemaal tot aan het punt waarop je niets meer ziet. Pas trouwens wel op als je zoiets met lasers doet, licht van 800 nm is net zo schadelijk als van 600 nm, maar de knipper-reflex wordt getriggerd door de waargenomen intensiteit, niet door de energie.
Er zijn maar drie kleuren: rood, groen en blauw. We hebben namelijk maar drie soorten kegeltjes in ons oog die ieder gevoelig zijn voor een bepaald bereik in het elektromagnetische spectrum, en wat we met ieder type kegeltje registreren resulteert in het waarnemen van één van die drie kleuren.
Dat er 3 soorten kegeltjes zijn klopt, maar hun gevoeligheidsmaximum komt helemaal niet overeen met rood, groen of blauw. De S kegeljes zijn maximaal gevoelig voor blauw, maar de M en L kegeltjes hebben maxima die dicht bij elkaar liggen (534 en 564 nm). Die kleuren zijn 'zuiver' allebei groenig, de laatste een beetje geelgroen, maar zeker geen rood.
Victory through technology

Berichten: 18

Re: Is infrarood een kleur?

Het is maar wat je kleur noemt. Persoonlijk vind ik dat kleur alle golflengtes zijn dat een mens kan waarnemen als kleur, dus het zichtbare licht. ROGGBIV dus.

Het woord kleur vind ik te subjectief, ik zou het eerder objectiveren.

In dat opzicht is infrarood geen kleur, ik zou het eerder energie noemen.

Dit doet me denken aan de filosofische kwestie of geluid ook bestaat zonder gehoorvermogen. Neem nu een hondenfluit. Wat eruit komt kan je geen geluid noemen, toch?...Hoe noem je het dan? hoge frequentie??.

:D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Is infrarood een kleur?

Axioma schreef:Dit doet me denken aan de filosofische kwestie of geluid ook bestaat zonder gehoorvermogen. Neem nu een hondenfluit. Wat eruit komt kan je geen geluid noemen, toch?...Hoe noem je het dan? hoge frequentie??.

:D
daar zijn analoog aan IR en UV infrasoon en ultrasoon voor uitgevonden. pi.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 18

Re: Is infrarood een kleur?

daar zijn analoog aan IR en UV infrasoon en ultrasoon voor uitgevonden. :D


Jij hebt het begrepen! pi.gif :D

Berichten: 7

Re: Is infrarood een kleur?

Pas trouwens wel op als je zoiets met lasers doet, licht van 800 nm is net zo schadelijk als van 600 nm, maar de knipper-reflex wordt getriggerd door de waargenomen intensiteit, niet door de energie.
Weet ik; "never look into the laser with your remaining good eye" :D
In dat opzicht is infrarood geen kleur, ik zou het eerder energie noemen.
Veel te algemeen, wat is er mis met "elektromagnetische straling" ? Je kunt alles wel "energie" gaan noemen, als je je term maar algemeen genoeg maakt heb je het natuurlijk nooit fout...

Reageer