Hebben we het slecht?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 41

Hebben we het slecht?

Ik ben nu een jaartje weg uit Nederland maar ik volg nog graag wat er speelt in NL en kijk op internet geregeld de kranten door. Op de site van de "meest betrouwbare krant van NL" (Telegraaf) pi.gif kan je vaak reageren op verschillende artikelen. Wat mij opviel is dat het geen verschil maakt waarop men reageert, het gaat altijd over het graaien van de rijken/politiek, over Marokkanen die het land uit moeten en dat de gulden terug moet omdat toen alles goedkoper was.

Ik weet wel dat dit niet de reacties zijn van een representatief deel van de Nederlanders, maar ik vraag me wel af waar die ontevredenheid vandaan komt. Denken deze mensen echt dat de prijzen naar beneden gaan als we weer guldens gaan drukken en alles weer aanpassen aan de gulden? Of dat de milieu tax op SUV achtige auto’s in de zak gaat van Balkenende ipv de schatkist?

Natuurlijk zijn er veel dingen die beter zouden kunnen en is streven naar beter absoluut niet verkeerd. Ik heb zelf ondervonden dat het als starter erg moeilijk is om een huis te kunnen kopen. Maar zijn de meeste klagers niet gewoon verwend? Ook hier zijn tv programma’s te zien over mensen die uit de schulden worden geholpen. De meesten hebben wel een pc, tv, dvd speler, tv in de slaapkamer, auto op afbetaling voor de deur en roken ze voor 250 euro per maand weg.

Wat denken jullie? Hebben jullie het idee dat men het nu slechter heeft dan 10 jaar geleden of wil men gewoon teveel en is klagen nu in de mode.

PS: Ik wil de discussie beperken tot Jan Modaal. Dat de minima/zieken het niet makkelijk hebben lijkt me duidelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Hebben we het slecht?

We hebben het helemaal niet slecht en afgezien van bijzondere gevallen, gaat het gemiddeld erg goed. Volgens mij wordt er inderdaad veel te snel en veel teveel geklaagd, waarschijnlijk deels omdát we het zo goed hebben, je wordt dat gewoon en dreigt verwend te worden. Rekening houdend met "alles kan beter", dat is ook zo, gaat het m.i. verdomd goed in België en ik vermoed in Nederland ook.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4.546

Re: Hebben we het slecht?

Inderdaad, we zijn gewent geraakt aan het feit dat we het zo goed hebben en hebben er geen oog meer voor, en inderdaad men denkt dan vaak aan "het kan nog wel beter". Dat is niet alleen in NL en BE, maar in de hele westerse wereld.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 12.262

Re: Hebben we het slecht?

Klagen zal inderdaad wel mode zijn, al vraag ik me af of het niet een verschijnsel van alle tijden is.... Maar wellicht is er ook best wat te klagen, als je met een gezin van 1 modaal inkomen moet leven lijkt me dat verre van aangenaam.

Maar wat misschien wel meer meespeelt in de onvrede is dat men tegenwoordig gemakkelijker laat zien geld te hebben... regelmatig een nieuwe SUV, extravagante vakanties naar verre oorden, lcd tv's van anderhalve meter doorsnee, mensen met een beetje geld lijken het daar vaak aan uit te geven. Natuurlijk is dat ieders goed recht, maar de buurman met wat minder geld kan er knorrig van jaloezie om worden.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Hebben we het slecht?

AfbeeldingJa, we hebben het hier in Nederland vreselijk slecht. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Hebben we het slecht?

Meestal wordt er geklaagd over nieuwsonderwerpen. Nu vraag ik me af... als je een tijd het nieuws niet volgt of je dan ook nog steeds werkelijk zoveel last heb van alles als het geklaag dat je bij de nieuwberichten zet doet vermoeden.

Veel van de dingen die in het nieuws genoemd worden zijn nauwelijks merkbaar in het dagelijks leven. Of deze berichten dan goed of slecht nieuws brengen maakt dan ook niet zoveel uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 41

Re: Hebben we het slecht?

Tegenwoordig zie je elke avond het leed van de wereld op tv. Hoewel je dus elke dag ziet dat jij het in NL zoveel beter hebt dan de mensen in een groot deel van de rest van de wereld voelt men dat dus anders.

Is men niet meer gevoelig voor wat men ziet omdat het dagelijks nieuws is? Of is het een kwestie van alleen maar kijken naar de mensen die het beter hebben en daardoor niet blij kunnen zijn met wat je zelf hebt?

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Hebben we het slecht?

Maarten CH schreef:Tegenwoordig zie je elke avond het leed van de wereld op tv. Hoewel je dus elke dag ziet dat jij het in NL zoveel beter hebt dan de mensen in een groot deel van de rest van de wereld voelt men dat dus anders.

Is men niet meer gevoelig voor wat men ziet omdat het dagelijks nieuws is? Of is het een kwestie van alleen maar kijken naar de mensen die het beter hebben en daardoor niet blij kunnen zijn met wat je zelf hebt?


Ik doelde meer op het binnenlandse nieuws.

Gebruikersavatar
Berichten: 41

Re: Hebben we het slecht?

Ik doelde meer op het binnenlandse nieuws.


Dat snap ik, maar dat is toch maar een klein deel? En het pricipe blijft hetzelfde toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Hebben we het slecht?

Dat snap ik, maar dat is toch maar een klein deel? En het pricipe blijft hetzelfde toch?


Dat is waar... maar onder buitenlands nieuws zie ik minder snel geklaag staan (tenzij het over de VS gaat of over buitenlands nieuws dat nadelig is voor Europa/NL). Er staat nog minder onder nieuws dat het in sommige andere landen zo slecht gaat dat wij het in NL maar goed hebben. Ik denk dat mensen alleen maar horen en zien wat ze willen horen en zien ofzo.

Berichten: 11

Re: Hebben we het slecht?

Grappig, in mijn examen Nederlands van dit jaar stond er ook een artikel over.

Volgens dat klagen wij zoveel omdat wij gelukkig zijn:

welvaart= zekerheid

zekerheid= saai

saai leidt tot zeuren

welvaart leidt tot zeuren.

Kortom, dat zeuren zegt eigenlijk dat we dolgelukkig zijn.

pi.gif

En volgens mij klopt dat wel.
[center]Vol - ledig[/center]

[center]Volledig[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Re: Hebben we het slecht?

Haha, Sarina, leuk! Jij hebt dus ook havo gedaan...! pi.gif

Maarrum, ik denk inderdaad dat hoe groter de welvaart, hoe zeurderiger mensen worden.

Neem nou iets dat ik enkele jaren geleden in de krant las... (ik geloof dat het de krant was). Schiphol heeft (of had) het meeste geld gestoken in het verminderen van de geluidsoverlast van alle landen. De geluidsoverlast is ook veel minder dan van andere landen. Toch staat (of stond) Nederland in de lijst met klagers over geluidsoverlast bij een luchtvaart-dinges (ik ben het woord kwijt) als hoogste genoemt.
dus.

Berichten: 137

Re: Hebben we het slecht?

Dan moet je eerst het begrip 'slecht' definiëren. Wanneer heb je het slecht? Heb je het slecht als je geen eten en drinken hebt en dus verhongerd of heb je het slecht als je naar de WC gaat en er is nooit WC-papier?

Berichten: 11

Re: Hebben we het slecht?

Ik denk dat de vraag is, of we recht hebben op zoveel zeuren als we nu doen.
[center]Vol - ledig[/center]

[center]Volledig[/center]

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Hebben we het slecht?

Je kunt verschillende samenlevingen (op dit vlak) niet met elkaar vergelijken alsof ze gelijkwaardig zouden zijn.

Er zijn mensen in Nederland die, gegeven de Nederlandse samenleving, het daadwerkelijk slecht hebben. Het ontbreekt hun aan het minimum van economische. sociale, en maatschappelijke 'kapitaal' om zinvol deel te nemen aan deze samenleving.

Het zou onterecht zijn om dit te vergelijken met de toestand in andere landen. De dynamiek van de samenleving is daar fundamenteel anders en dit uit zich vooral in de manier waarop mensen die uit de samenleving vallen (in de extremen) zich staande kunnen houden.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Reageer