Goede r waarde berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 92

Goede r waarde berekenen

Even om te controleren of ik het goed heb berekend, want je weet maar nooit. Dadelijk ziet de opgave er wel simpel uit, maar ben ik iets vergeten.

Afijn, onderstaande schakeling:

Afbeelding

Er gaat 2V door de LED en we willen 15 mA.

Wat is een goede waarde voor R?

Ik had het volgende:
\( R = \frac{V }{I } \Rightarrow R = \frac{V_{in} - V_{LED} }{0,015} \Rightarrow R = \frac{9 - 2}{0,015} \Rightarrow R = \frac{7}{0,015} = 466 \frac{2}{3} \Omega\)
Een goede waarde voor R = 466 tweederde Ohm; is dat correct of zie ik iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Goede r waarde berekenen

466,666 ohm of 1400/3 ohm is een correct antwoord.
\( R = 466 \frac{2}{3} \Omega\)
Dit is wel een rare notatie, opletten dat je die 466 niet gaat vermenigvuldigen met 2/3

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Goede r waarde berekenen

correct. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 92

Re: Goede r waarde berekenen

bij nader inzien zal ik het antwoord wijzigen naar 1400/3, want inderdaad dit kan verwarrend zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Goede r waarde berekenen

Die notatie met "gehelen" vlak voor de breuk is wel gebruikelijk, maar (m.i.) er slecht (verwarrend).

Beter een volledige breuk (of kommagetal) van maken of 466+2/3 schrijven, wat het ook echt is.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 37

Re: Goede r waarde berekenen

Misschien 4,7 x 102 Ohm ivm significantie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Goede r waarde berekenen

Misschien 4,7 x 102 Ohm ivm significantie?
Dan zou je al 5·10² moeten schrijven, want je spanning heeft maar één significant cijfer. Ik denk niet dat dit opgaafje gemaakt is met dat in het achterhoofd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer