Kan een hard geluid iets in brand zetten?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 416

Kan een hard geluid iets in brand zetten?

Ik heb op TV een uitzending gezien bij Discovery (of was het NGC?) en daar hadden ze een diepvries of koeler, waarvan de compressor was vervangen door een soort cilinder en binnenin die cilinder, die trouwens goed geïsoleerd was zat een geluidsbron die een constante geluidsintensiteit leverde van 190dB.

En er werd verteld dat als iets brandbaars aan zo'n hoge intensieteit wordt blootgesteld het meteen in brand zou vliegen. Puur door die geluidsgolven.

Maar dat kan toch niet?

Ik heb er anders nog nooit van gehoord.

Ik vraag me af kan zoiets weleens? Kan een hele hoge geluidsintensieteit brand veroorzaken of een diepvries of koelkast koelen?

Zo ja, hoe kan dat dan?

Berichten: 37

Re: Kan een hard geluid iets in brand zetten?

De geluidsgolven brengen trillingen met zich mee.

Ik denk dat de moleculen van de brandbare stof dan gaan mee-resoneren (zo heet dat toch?). Ze zullen dus harder gaan trillen. Hardere trillingen zorgen voor een hogere temperatuur.

Helemaal zeker weet ik het niet

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Kan een hard geluid iets in brand zetten?

Soms kan iets spontaan ontbranden als het een bepaalde temperatuur bereikt, wat het zelfde effect heeft is de druk verlagen, ofwel, sommige vloeistoffen kunnen ontbranden als de druk word verlaagd. Met geluidsgolven verlaag je tijdelijk de druk, en kunnen daarom vloeistoffen ontbranden.

Berichten: 388

Re: Kan een hard geluid iets in brand zetten?

Geluidsgolven bezitten energie, die energie wordt geabsorbeerd en omgezet in warmte.

190dB is natuurlijk ook niet niets... Als je dan weet dat 140dB overeen komt met 100W/m²...

Iemand zin om even de rest uit te rekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Kan een hard geluid iets in brand zetten?

Nee, want je hebt het eerst over energie en dan over vermogen. 100 watt per vierkante meter is niet erg veel.

Maar ik heb het gevonden op de interwebs (denk ik): http://www.physics.utah.edu/~woolf/acoustics/index.html

Met google via acoustic cooling gevonden. Er is dus een resonator nodig, voor de rest heb ik het nog niet genoeg onderzocht.

Wel interessant.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Kan een hard geluid iets in brand zetten?

W/m^2 is de eenheid van intensiteit btw
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Kan een hard geluid iets in brand zetten?

Bedankt voor deze verhelderende uitspraak Morzon, dat had ik nog niet door. Je berekend natuurlijk het vermogen van de intensiteit gegeven de oppervlakte van het voorwerp, wat het dan ook mag zijn, anywho, het zal een deel van 100Watt zijn, wat niet veel vermogen is, en voor de golflengte waarop het werkt, belachelijk weinig energie.

Berichten: 138

Re: Kan een hard geluid iets in brand zetten?

Bij 190 dB is de intensiteit 10 MW/m2 oftewel 1 kW/cm2, bij dit soort energiedichtheden kan ik me wel voorstellen dat er iets in de hens gaat!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Kan een hard geluid iets in brand zetten?

Bij 190 dB is de intensiteit 10 MW/m2 oftewel 1 kW/cm2, bij dit soort energiedichtheden kan ik me wel voorstellen dat er iets in de hens gaat!


Waar haal je die wijsheid vandaan?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 388

Re: Kan een hard geluid iets in brand zetten?

Waar haal je die wijsheid vandaan?
Waarschijnlijk hieruit:
High-Voltage schreef:Geluidsgolven bezitten energie, die energie wordt geabsorbeerd en omgezet in warmte.

190dB is natuurlijk ook niet niets... Als je dan weet dat 140dB overeen komt met 100W/m²...

Iemand zin om even de rest uit te rekenen?
Edit:

Geen idee of ie juist geteld heeft :D

Berichten: 138

Re: Kan een hard geluid iets in brand zetten?

Gewoon uit I1/I0=10^190/10 met I0=10^-12 W/m2 dan vind I1= 10^7 W/m2 bij 190 dB.

Evenzo vind je bij 140 dB dat I1= 100 W/m2.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Kan een hard geluid iets in brand zetten?

Het was niet zozeer de berekening waar ik kritiek op had, maar de ongefundeerde uitspraak dat 190dB ook echt schade kan aanrichten.

Ter informatie: de blue whale (is dat blauwe vinvis in het Nederlands?) maakt een geluid van 188dB. Vulkanen maken op de wereld het hardste geluid, welke kan oplopen tot boven de 250dB.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 138

Re: Kan een hard geluid iets in brand zetten?

Bart: Even ter verduidelijking, ik had ook niet de intentie hier een gefundeerde uitspraak te doen, met opzet schreef ik dat ik me er wel iets bij kon voorstellen en daarbij aangegeven over welke energiedichtheden we dan praten.

Ik heb de uitzending die de topicstarter aangaf niet zelf gezien, maar blijkbaar werd daar verteld dat het wel kan.

Overigens dacht ik dat het theoretisch maximale geluiddrukniveau onder atmosferische condities ook ongeveer 190 dB is, waar hebben ze die 250 dB bij die vulkanen dan wel gemeten?

Berichten: 41

Re: Kan een hard geluid iets in brand zetten?

190 dB is inderdaad de maximaal haalbare geluidsdruk zonder vervorming. Waar de lucht wordt uitgetrokken wordt het vacuüm bereikt (nul bar) en waar de lucht wordt samengeperst zal de druk oplopen tot twee bar. Hogere geluidsdrukken zijn mogelijk bij vulkaanuitbarstingen of explosies waarbij energie (gas) vrijkomt. Omdat de verhouding tussen het lage en hogedruk gebied niet meer gelijk is (lager dan nul bar kan tenslotte niet), treedt er vervorming op.

Berichten: 21

Re: Kan een hard geluid iets in brand zetten?

Ik heb ook die aflevering gezien op ngc. Als je met geluid gas kan comprimeren zal dat warmte genereren. Als je genoeg warmte kan genereren kan je daarmee iets in brand steken. Ik ben wel benieuwd hoe ze dat technisch voor mekaar gekregen hebben. Maar het kan ook zijn dat de geluidstrillingen worden geabsorbeerd door het materiaal en in warmte worden omgezet. Een beetje zoals een microgolfoven.

Reageer