Sinus met een diode

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 92

Sinus met een diode

Gegeven is een schakeling:

Afbeelding

Het signaal van wisselstroom is een sinusiode.

Schets het output signaal van Vout.

Is dit niet gewoon een sinusiode zonder negatieven, zoals dit?

[graph=0,10,0,1.2] 'sin(x)' [/graph]

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Sinus met een diode

Inderdaad, meer is het niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Sinus met een diode

Het zijn mss details maar als ik mij niet vergif gaat de sinus niet door de oorsprong gaan wanneer de sinus van de bron dit wel doet, de spanning over de weerstand gaat pas iets later beginnen. Dit komt doordat je een spanningsval hebt van 0,7V bij een Si-diode.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Sinus met een diode

Het zijn mss details maar als ik mij niet vergif gaat de sinus niet door de oorsprong gaan wanneer de sinus van de bron dit wel doet, de spanning over de weerstand gaat pas iets later beginnen. Dit komt doordat je een spanningsval hebt van 0,7V bij een Si-diode.
Ik denk niet dat spanningsval hier het juiste woord is. Een diode heeft een spanningsdrempel, dwz ze gaat pas doorlaten als de spanning in de doorlaatrichting boven een bepaalde waarde komt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Sinus met een diode

De spanningsdrempel/-val speelt inderdaad mee. Maar je weet pas of het een detail is als de bronspanning bekend is. In het plaatje is de eenheidswaarde aangegeven, maar dat is niet echt de spanning in volts.

Bij een bronspanning van b.v. 1 volt blijft er van je halve sinus weinig over, maar als de bron 230 volt afgeeft is het spanningsverlies verwaarloosbaar.

Om het nog ingewikkelder te maken: de spanningsval over een diode is ook nog eens van de stroom afhankelijk. Als er maar een paar micro-ampere loopt is die ongeveer 0,5 volt, maar als een diode tot zijn nominale stroomwaarde wordt belast kan de spanningsval meer dan 1 volt bedragen.

Berichten: 92

Re: Sinus met een diode

ofwel... kan ik de spanningsval verwaarlozen in mijn geval?

Ook een vraag waarom negatieven niet kan of niet hoeven?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Sinus met een diode

Ik denk niet dat spanningsval hier het juiste woord is. Een diode heeft een spanningsdrempel, dwz ze gaat pas doorlaten als de spanning in de doorlaatrichting boven een bepaalde waarde komt.
Inderdaad daar heb je gelijk in Jan, spanningsdrempel is een beter woord daarvoor.
De spanningsdrempel/-val speelt inderdaad mee. Maar je weet pas of het een detail is als de bronspanning bekend is. In het plaatje is de eenheidswaarde aangegeven, maar dat is niet echt de spanning in volts.

Bij een bronspanning van b.v. 1 volt blijft er van je halve sinus weinig over, maar als de bron 230 volt afgeeft is het spanningsverlies verwaarloosbaar.

Om het nog ingewikkelder te maken: de spanningsval over een diode is ook nog eens van de stroom afhankelijk. Als er maar een paar micro-ampere loopt is die ongeveer 0,5 volt, maar als een diode tot zijn nominale stroomwaarde wordt belast kan de spanningsval meer dan 1 volt bedragen.
Hier sluit ik mij ook volledig bij aan. Het was niet mijn bedoeling om te zeggen dat je fout was, dat was helemaal niet zo. Ik wilde enkel Leon erop wijzen dat het kan gebeuren dat men een sinus zoals hierboven gaat foutrekenen omdat je rekening houd met zo'n "detail".
ofwel... kan ik de spanningsval verwaarlozen in mijn geval?
Daarvoor moet je weten met welke ingangspanning je te maken hebt, zoals klazon al vermelde is er een groot verschil wanneer je ingang 1V of 230V bedraagt.
Ook een vraag waarom negatieven niet kan of niet hoeven?
Dit komt omdat de diode een component is voor te gelijkrichten, je kan het bekijken als een eenrichtingsklep. De positieve alternanties van de sinus worden doorgelaten en de negatieve worden doorgelaten. (De maximale spanningen en stromen zijn afhankelijk van de diode alsook de drempelspanning).

Berichten: 92

Re: Sinus met een diode

De positieve alternanties van de sinus worden doorgelaten en de negatieve worden doorgelaten.
huh... pi.gif wordt er nu zowel positieve en negatieve alternanties doorgelaten?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Sinus met een diode

huh... :D wordt er nu zowel positieve en negatieve alternanties doorgelaten?


pi.gif :D Sorry, enkel de positieve worden in jouw geval doorgelaten. Wanneer men de diode anders gaat plaatsen kan dit wel veranderen. :D :?

Berichten: 92

Re: Sinus met een diode

oh haha.. ok.. dan vat ik 'em.

Berichten: 92

Re: Sinus met een diode

Owjah.. wat moet er op de horizontale en verticale as staan? Voltage op de verticale as en tijd op de horizontale as?>

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Sinus met een diode

Even denkpet opzetten: gaat tijd op en neer?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 92

Re: Sinus met een diode

nee, tijd wordt positief, maar hier gaat tijd toch niet op en neer toch :D De voltage (als deze goed is) gaat in dit geval toch op en neer?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Sinus met een diode

nee, tijd wordt positief, maar hier gaat tijd toch niet op en neer toch :D De voltage (als deze goed is) gaat in dit geval toch op en neer?
Waarom twijfel je aan jezelf ?
Even denkpet opzetten: gaat tijd op en neer?
Jan wilde je gewoon even logisch laten rederen :D .
Owjah.. wat moet er op de horizontale en verticale as staan? Voltage op de verticale as en tijd op de horizontale as?>
Je was van in het begin correct !

Reageer