Hulp gezocht...mbt lensconstructies

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 8

Hulp gezocht...mbt lensconstructies

Een beetje te laat, dat is waar,

Maar ik zit nog met het laatste probleem:

De lensconstructies,

Wie kan dit uitleggen aan de hand van de afbeeldingen?

Heb ze hier upgeload, ik weet gewoon niet hoe je de stralen verder meot tekenen.

Bvd. Willem

Kan iemand mij uitleggen hoe ik de afbeelding hier kan plaatsen?

Graag met spoed

http://img509.imageshack.us/my.php?image=nammmmyg9.png

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Hulp gezocht...mbt lensconstructies

Constructiestralen zijn stralen waarvan we precies kunnen voorspellen hoe ze zich door de lens zullen gedragen

1: een lichtstraal door het optisch midden gaat altijd rechtdoor

2: een lichtstraal die door het eerste brandpunt gaat, gaat na de lens evenwijdig aan de hoofdas

3: een lichtstraal die voor de lens evenwijdig aan de hoofdas loopt, gaat na de lens door het brandpunt

verder geldt nog:

Het brandpunt vóór de lens ligt even ver verwijderd van het optisch midden als het brandpunt ná de lens.

hiermee kun je opdracht 1 en 3 alvast doen.

volgende keer zoals ik schreef de "hotlink voor forums (1)" kiezen uit die hele serie urls die je krijgt.

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Hulp gezocht...mbt lensconstructies

Hoi Jan,

ja de regels kende ik al.

1 en 3 zijn dan ook te doen,

bij 3 gaan de lichtstralen toch allen rechtdoor?

Maar hoe zit dat ddan bij de rest, want dan gelden de regels niet echt of ?

Mvg willem

1 en 3 zijn al gesnopen

3 is gewoon convergerend.

maar hoe zit het met de rest, daar kom ik ech tniet uit... :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Hulp gezocht...mbt lensconstructies

OK: geval 2 : teken eens de drie constructiestralen, zodat ze elkaar snijden in het beeld van de punt van de pijl: hé, geen beeld.

Conclusie: :D na de lens lopen alle lichtstralen die op de lens vallen evenwijdig aan elkaar. :D

(eerst denken, dan pas muis ter controle tussen smileys slepen).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Hulp gezocht...mbt lensconstructies

Jan van de Velde schreef:OK: geval 2 : teken eens de drie constructiestralen, zodat ze elkaar snijden in het beeld van de punt van de pijl: hé, geen beeld.

Conclusie: :D na de lens lopen alle lichtstralen die op de lens vallen evenwijdig aan elkaar. :D

(eerst denken, dan pas muis ter controle tussen smileys slepen).
wat bedoelt u nou? Ik snap er echt niets van...

Heb m net getekend, klopt het dat ze punt F '

snijden?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Hulp gezocht...mbt lensconstructies

Bij vraag 2 ( en dat geldt voor alle vragen) , moet je eerst het hoofdbrandpunt tekenen wat rechts van de lens ligt.

Dus eerst de afstand opmeten tussen het linker hoofdbrandpunt en de lens, en deze afstand ook rechts van de lens uitzetten. Je ziet bij vraag 2 dat er 3 lichtstralen vertrekken uit punt P ( punt P is de top van de pijl)

Je kunt nu 2 nieuwe lichtstralen tekenen die allebei vertrekken uit punt P

De eerste lichtstraal gaat vanuit P door het middelpunt van de lens, de tweede straal vertrekt vanuit P evenwijdig aan de hoofdas, en gaat na breking door de lens door het rechter hoofdbrandpunt.

Zoals je ziet lopen deze twee lichtstralen evenwijdig.

Dus de 3 lichtstralen die in de vraag staan, moeten ook na breking evenwijdig lopen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Hulp gezocht...mbt lensconstructies

Afbeelding

hier de drie constructiestralen, dwz één door het optisch midden, één evenwijdig aan de hoofdas en na de lens door het brandpunt, en één door het brandpunt vóór de lens, maar die komt hier nooit in de lens omdat het voorwerp in het brandpunt staat.

Zoals je ziet gaan de twee stralen die wél op de lens vallen ná de lens evenwijdig weg. Niet moeilijk te voorspellen wat de andere stralen , die óók op de lens vallen, zullen doen, wél?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Hulp gezocht...mbt lensconstructies

aadkr schreef:Bij vraag 2 ( en dat geldt voor alle vragen) , moet je eerst het hoofdbrandpunt tekenen wat rechts van de lens ligt.

Dus eerst de afstand opmeten tussen het linker hoofdbrandpunt en de lens, en deze afstand ook rechts van de lens uitzetten. Je ziet bij vraag 2 dat er 3 lichtstralen vertrekken uit punt P ( punt P is de top van de pijl)

Je kunt nu 2 nieuwe lichtstralen tekenen die allebei vertrekken uit punt P

De eerste lichtstraal gaat vanuit P door het middelpunt van de lens, de tweede straal vertrekt vanuit P evenwijdig aan de hoofdas, en gaat na breking door de lens door het rechter hoofdbrandpunt.

Zoals je ziet lopen deze twee lichtstralen evenwijdig.

Dus de 3 lichtstralen die in de vraag staan, moeten ook na breking evenwijdig lopen.
Ja, dan is het toch convergerend?

zoiets: \

/

maar hoe zit het nou met de moeilijkere?

Ik zou dit denken........HOop dat het goed is ,

[img=http://img337.imageshack.us/img337/21/ergrqe5.gif]

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Hulp gezocht...mbt lensconstructies

Ik probeer een gif bestand van 140 k in mijn bericht te zetten, en dat mislukt omdat het bestand te groot is. Belachelijk!!!!

Berichten: 8

Re: Hulp gezocht...mbt lensconstructies

Jan van de Velde schreef:Ja, dan is het toch convergerend?

zoiets: \

/

maar hoe zit het nou met de moeilijkere?

Ik zou dit denken........HOop dat het goed is ,

Afbeelding
Gebruikt u wel Afbeelding ?

en dan kiezen voor ....for forums (1)... moet lukken, hoop ik :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Hulp gezocht...mbt lensconstructies

Nee, hoe krijg je het voor elkaar om lichtstralen elkaar te laten kruisen behalve in een beeldpunt? En er is geen beeld. :D

Je tekent de constructiestralen. Twee daarvan, die op de lens vallen, gaan na de lens blijkbaar evenwijdig aan elkaar. Dat betekent consequent dat alle stralen ná de lens evenwijdig moeten gaan. Dat verklaart tevens warom je geen beeld hebt.

Afbeelding

4 is nou een makkie: hetzelfde maar dan andersom.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Hulp gezocht...mbt lensconstructies

Jan van de Velde schreef:Nee, hoe krijg je het voor elkaar om lichtstralen elkaar te laten kruisen behalve in een beeldpunt? En er is geen beeld. :D

Je tekent de constructiestralen. Twee daarvan, die op de lens vallen, gaan na de lens blijkbaar evenwijdig aan elkaar. Dat betekent consequent dat alle stralen ná de lens evenwijdig moeten gaan. Dat verklaart tevens warom je geen beeld hebt.

Afbeelding

4 is nou een makkie: hetzelfde maar dan andersom.......
Hmm... Maar ja, hoe komt het er dan uit te zien, ? Als ik het bij een proefwerk moet verder tekenen?

Ben daar wel benieuwd naar, misschien snap ik het dan,

bvd

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Hulp gezocht...mbt lensconstructies

willempje schreef:Hmm... Maar ja, hoe komt het er dan uit te zien, ? Als ik het bij een proefwerk moet verder tekenen?

Ben daar wel benieuwd naar, misschien snap ik het dan,

bvd
wat zou je verder moeten kunnen tekenen? 2 is gewoon af

Voor 4,kun je de situatie gespiegeld zien als die van 2: Alle lijnen zullen elkaar snijden in een punt ergens ter hoogte van het tweede brandpunt. Hoever onder dat tweede brandpunt? Teken die evenwijdige straal die door het optisch midden gaat (want die gaat áltijd rechtdoor). De andere stralen komen samen op die constructiestraal op een plaats recht onder dat brandpunt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Hulp gezocht...mbt lensconstructies

Willempje heeft al opgegeven geloof ik. Allez, voor iemand anders die vastloopt dan:

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Hulp gezocht...mbt lensconstructies

Willempje heeft al opgegeven geloof ik. Allez, voor iemand anders die vastloopt dan:


Ik denk dat Wilempje net als mij in zijn bedje lag :D

Reageer