Schade index berekenen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 310

Schade index berekenen

Het is weer een tijd geleden maar hier ben ik weer. Ik moet voor een verslag van fysica een aantal berekeningen doen.

er werd gezegd dat de schade-index (SI) = alpha^(5/2) * delta t

alpha is de versnelling

Nu, een terreinwagen is aan het rijden, ziet een kind, wijkt af zonder te remmen en ramt recht tegen een persoonswagen. De massa van beide wagens zijn gekend (terreinwagen 2722kg, persoonsauto 1556 kg), en beiden autos haken in elkaar in. Ze laten een remspoor achter van 22,5m. (dus zo ver worden ze verder gesleept tijdens de botsing) Nu moet ik de SI op de bestuurder van de terreinwagen weten als hij een veiligheidsgordel draagt. Deze veiligheidsgordel kan uitrekken over een afstand van 10 cm. Hoe vind ik deze?

Bijkomende gegevens waarvan ik denk dat die niet nodig zullen zijn, zijn: kinetische wrijvingskracht van beide autos = 0,0470

De terreinwagen werd ingedeukt over een afstand van 30 cm. De persoonswagen 15 cm. Afstand van voorruit tot bestuurder bedraagt voor beide autos 50 cm.

Beide bestuurders wegen 75 kg.

Ik heb voorgaand al berekend dat de snelheid vlak voor de botsing gelijk is aan 31,3 km/h, dat de duur van de botsing 5,18s is en dat de vertraging tijdens de botsing gelijk is aan 1,68 m/s².

Kan iemand me uitleggen hoe ik deze kan oplossen?

PS: bij huiswerk/taken krijg ik het bericht niet geplaatst dus zet ik het hier, tis eigenlijk toch wiskunde dat hier aan te pas komt denk ik.
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Reageer