Parabool opstellen met coordinaten

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Parabool opstellen met coordinaten

Ik loop hard, en wil mijn resultaten in een grafiek zetten. Over de y-as komt de tijd in secondes, en de x-as zal de afstand in meters omschrijven.

Dit is natuurlijk geen rechte lijn, want over korte afstanden ren ik harder dan lange afstanden. Het wordt ongeveer een parabol, maar het lukt mij niet om de formule daarvoor op te stellen. Op papier kan ik hem gemakkelijk tekenen, dan moet het ook grafisch kunnen!

Ik geef wat meetresultaten, kijk maar welke je gebruikt:

afstand in meters: - tijd in secondes:

0 - 0

80 - 10

400 - 63

3.000 - 720

15.000 - 3.900

Mijn vraag is dus: hoe maak je een formule van een parabol als je een aantal punten weet?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Parabool opstellen met coordinaten

duplo schreef:Ik loop hard, en wil mijn resultaten in een grafiek zetten. Over de y-as komt de tijd in secondes, en de x-as zal de afstand in meters omschrijven.

Dit is natuurlijk geen rechte lijn, want over korte afstanden ren ik harder dan lange afstanden. Het wordt ongeveer een parabol, maar het lukt mij niet om de formule daarvoor op te stellen. Op papier kan ik hem gemakkelijk tekenen, dan moet het ook grafisch kunnen!

Ik geef wat meetresultaten, kijk maar welke je gebruikt:

afstand in meters: - tijd in secondes:

0 - 0

80 - 10

400 - 63

3.000 - 720

15.000 - 3.900

Mijn vraag is dus: hoe maak je een formule van een parabol als je een aantal punten weet?
Ga uit van: ax²+bx, vul twee ptn in dan kan je a en b berekenen en dan zouden de andere twee ptn moeten kloppen. Als dat niet het geval is heb je ook niet te maken met een parabool. Je kan dan (eventueel) verder gaan mat een 3de graads, en tenslotte 4de graads functie. Succes!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Parabool opstellen met coordinaten

Een parabool is van de vorm y=ax^2+bx+c.

Ik denk overigens niet dat het een parabool zal worden. Kijk maar naar de volgende listplot:

[attachment=234:listplot.jpg]
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 2

Re: Parabool opstellen met coordinaten

Wat is het dan wel??? Want er zit een lichte buiging in en die is aardig regelmatig!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Parabool opstellen met coordinaten

mss moet je de waarden eens in excel invoeren, een grafiek maken (spreiding), en dan een trendlijn toevoegen
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Parabool opstellen met coordinaten

Je kan natuurlijk een curve fit doen (bvb in Excel) voor een tweedegraads veelterm.

Leuke curiositeit: door 5 punten gaat wel steeds een kwadratische kromme.

Alleen, bij jouw punten blijkt het een hyperbool te zijn, ziet er zo uit (één tak):

<!--graphstart--><script type="text/javascript">graph(-1500,1500,-5000,5000,300,300,600,600, '-4*(sqrt(3694181192464*pow(x,2)+223937458064280*x+15449133916757025)-2735642*x-124294545)/863559')</script><!--graphend-->
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer