X-chromosoom herstelt sneller dan Y-chromosoom?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 40

X-chromosoom herstelt sneller dan Y-chromosoom?

hoor net van mn vriendje het verhaal dat x-chromosomen zich bij beschadiging sneller zouden kunnen herstellen dan y-chromosoom, zoiets, maar eindconclusie was dan mannen over paar honderduizend jaar uitgestorven zullen zijn vanwege t sterkere x-chromosoom. ik vroeg me af of er hier iemand iets meer vanaf weet??

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: X-chromosoom herstelt sneller dan Y-chromosoom?

Het word al langer voorspelt dat de mensheid zou sterven door het tekort aan manne, ik las alleen ergens dat het kwam door een kleine fout in de vrouwelijke eicel die altijd maar groter word en dat binnen 125.000 jaar geen man meer zou kunnen geboren worden. Een oplossing zou zijn om een soort van spermabank op te richten met vrouwelijke eicellen die wel nog geschikt zijn :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: X-chromosoom herstelt sneller dan Y-chromosoom?

Het X chromoosoom bevat alle genen dubbel, het Y chromoosoom niet, sommige genen komen maar een keer voor. Je kan je dit beter voorstellen als je het Y chromosoom ziet als een X chromosoom waar een stukje vanaf is gebroken.

Als de chromosomen beschadigd raken heeft een vrouw dus nog een gen in reserve, terwijl het bij een man gewoon weg is.

Vandaar dat een man een groter risico loopt bij een gendefect dan een vrouw.

Reageer