Zelfdiagnoserend? zelfdiagnotiserend? zelf... ?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 388

Zelfdiagnoserend? zelfdiagnotiserend? zelf... ?

Hoi allemaal,

Ik zou een systeem moeten omschrijven dat een zo goed mogelijke zelfdiagnose doet.

Hoe moet ik dit omschrijven? Is dat "zo zelfdiagnoserend mogelijk" of eerder iets in de aard van "zo zelfdiagnotiserend mogelijk"?

Google en Vandale brengen me niet echt raad.

Iemand een idee?

Mvg

H-V

Berichten: 8.614

Re: Zelfdiagnoserend? zelfdiagnotiserend? zelf... ?

Ik zou zeggen: "zo zelfdiagnostisch mogelijk".
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: Zelfdiagnoserend? zelfdiagnotiserend? zelf... ?

Ik ook, al vind ik het een bizarre omschrijving.

link

Berichten: 388

Re: Zelfdiagnoserend? zelfdiagnotiserend? zelf... ?

Het wordt vast: zo zelfdiagnosticerend mogelijk.

Bedankt voor jullie reacties!

Berichten: 991

Re: Zelfdiagnoserend? zelfdiagnotiserend? zelf... ?

High-Voltage schreef:Het wordt vast: zo zelfdiagnosticerend mogelijk.

Bedankt voor jullie reacties!
Of iets zals "Dit systeem heeft een uitstekende autodiagnostieke functie"

http://www.garagebedrijf-bayens.nl/autodiagnostiek

Het woord bestaat blijkbaar al :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Zelfdiagnoserend? zelfdiagnotiserend? zelf... ?

Ik vind de folder van een garagebedrijf nou niet bepaald de sterkste bron om correct gebruik van moeilijke woorden op te baseren. Diagnostieke functies klinkt me niet lekker, en als ik ermee google als bijvoeglijk naamwoord krijg ik maar een paar honderd hits. Google met diagnostische als bijv. nw. daarentegen en de hits lopen in de miljoenen. Zo'n verschil lijkt me een redelijke indicatie van foutief gebruik van één van de vormen.

Diagnostiek is weer wel een correct zelfstandig naamwoord.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 991

Re: Zelfdiagnoserend? zelfdiagnotiserend? zelf... ?

Ik vind de folder van een garagebedrijf nou niet bepaald de sterkste bron om correct gebruik van moeilijke woorden op te baseren.


autodiagnostisch?

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: Zelfdiagnoserend? zelfdiagnotiserend? zelf... ?

Diagnostisch is een bijvoeglijk naamwoord dat in de Van Dale staat. Daar voeg je het voorvoegsel auto- aan toe. Ik zou dus ook gaan voor autodiagnostisch.

Berichten: 7

Re: Zelfdiagnoserend? zelfdiagnotiserend? zelf... ?

Mijn gevoel zegt me:

Diagnostisch en diagnostiserend betekent toch niet hetzelfde?

Diagnostisch is toch "betreffende de diagnose" terwijl diagnostiserend betekent dat er iets of iemand een diagnose aan het stellen is?

Dus "zelfdiagnostiserend" lijkt me prima op zijn plaats hier!

Re: Zelfdiagnoserend? zelfdiagnotiserend? zelf... ?

Een zelfdiagnose doe je toch feitelijk zelf, niet een of ander apparaat? Dan komt het er toch op neer dat het een MIDDEL tot zelfdiagnose is, en niet zelfdiagnotiserend, wat dan toch een contradictie in termen vormt. Niet?

Berichten: 7

Re: Zelfdiagnoserend? zelfdiagnotiserend? zelf... ?

Een zelfdiagnose doe je toch feitelijk zelf, niet een of ander apparaat? Dan komt het er toch op neer dat het een MIDDEL tot zelfdiagnose is, en niet zelfdiagnotiserend, wat dan toch een contradictie in termen vormt. Niet?
Ik zou een systeem moeten omschrijven dat een zo goed mogelijke zelfdiagnose doet.
In de eerste post van High Voltage staat het antwoord op je twijfels.

Het apparaat doet zelf zijn eigen zelfdiagnose.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Zelfdiagnoserend? zelfdiagnotiserend? zelf... ?

Het apparaat doet zelf zijn eigen zelfdiagnose.
Dit zinnetje houden we erin.... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Zelfdiagnoserend? zelfdiagnotiserend? zelf... ?

Ooooooooooh. Aha. Nu begrijp ik het. :D

Berichten: 7

Re: Zelfdiagnoserend? zelfdiagnotiserend? zelf... ?

Is er iets onduidelijk? Mij is duidelijk dat het zinnetje dat ik hierboven produceerde erg gekunsteld lijkt, maar het klopt wel helemaal. Het lijkt overbodig te vermelden dat iets of iemand zijn eigen zelfdiagnose zelf uitvoert, maar dat bleek niet zo te zijn, want uit deRegts post:
Een zelfdiagnose doe je toch feitelijk zelf, niet een of ander apparaat? Dan komt het er toch op neer dat het een MIDDEL tot zelfdiagnose is, en niet zelfdiagnotiserend, wat dan toch een contradictie in termen vormt. Niet?
blijkt dat dat voor hem niet duidelijk is. Niet alleen mensen kunnen diagnoses stellen, ook apparaten kunnen dat.

In onderwijsliteratuur wordt het woord (zelf)diagnosticerend (tot mijn grote spijt heb ik dit tot nu toe met een s in plaats van correct met een c gespeld, waarvoor excuses) veel gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Zelfdiagnoserend? zelfdiagnotiserend? zelf... ?

In onderwijsliteratuur wordt het woord (zelf)diagnosticerend (tot mijn grote spijt heb ik dit tot nu toe met een s in plaats van correct met een c gespeld, waarvoor excuses) veel gebruikt.
De "c" blijkt inderdaad correct te zijn: http://www.onzetaal.nl/advies/diagnostiseren.php
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Reageer