Raaklijn aan een kromme

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Raaklijn aan een kromme

Bepaal parametervgl v.d. raaklijn aan de intersectie kromme van x²+2y²+2z²=20 (ellipsoïde) en x²+y²+z=4(paraboloïde) in het punt (0,1,3).
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Raaklijn aan een kromme

De raaklijn kan je bepalen als snijlijn van de raalvlakken aan resp. de ellipsoïde (E) en paraboloïde (P).

Raakvlak aan E:
\(\nabla E \cdot \left( {x - x_1 ,y - y_1 ,z - z_1 } \right) = 0 \Leftrightarrow \left( {0,4,12} \right) \cdot \left( {x - 0,y - 1,z - 3} \right) = 0 \Leftrightarrow 4y + 12z - 10 = 0\)
Raakvlak aan P:
\(\nabla P \cdot \left( {x - x_1 ,y - y_1 ,z - z_1 } \right) = 0 \Leftrightarrow \left( {0,2,1} \right) \cdot \left( {x - 0,y - 1,z - 3} \right) = 0 \Leftrightarrow 2y + z = 5\)
Raaklijn t = snijlijn van de vlakken:
\(\left\{ \begin{array}{l} 4y + 12z - 10 = 0 \\ 2y + z = 5 = 0 \\ \end{array} \right. \Rightarrow \left\{ \begin{array}{l} x = \lambda \\ y = 1 \\ z = 3 \\ \end{array} \right. \Rightarrow t = \left( {0,1,3} \right) + \lambda \left( {1,0,0} \right)\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Raaklijn aan een kromme

TD schreef:De raaklijn kan je bepalen als snijlijn van de raalvlakken aan resp. de ellipsoïde (E) en paraboloïde (P)

Raakvlak aan E:
\(\nabla E \cdot \left( {x - x_1 ,y - y_1 ,z - z_1 } \right) = 0 \Leftrightarrow \left( {0,4,12} \right) \cdot \left( {x - 0,y - 1,z - 3} \right) = 0 \Leftrightarrow 4y + 12z - 10 = 0\)
mooi redenering

alleen snap ik die eerste stap niet
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Raaklijn aan een kromme

De vergelijking van een raakvlak aan E(x,y,z) = 0 in het punt A = (x1,y1,z1) is:
\(\left. {\frac{{\partial E}}{{\partial x}}} \right|_A \left( {x - x_1 } \right) + \left. {\frac{{\partial E}}{{\partial y}}} \right|_A \left( {y - y_1 } \right) + \left. {\frac{{\partial E}}{{\partial z}}} \right|_A \left( {z - z_1 } \right) = 0\)
Dit kan je noteren als het scalair product van de gradiënt met (x-x1,y-y1,z-z1).

In mijn notatie is die grad(E) (met nabla genoteerd) in A te nemen natuurlijk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Raaklijn aan een kromme

je spreekt over A, maar je definieert enkel ene punt P?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Raaklijn aan een kromme

je spreekt over A, maar je definieert enkel ene punt P?
Dat moet ook A zijn, ik pas het nu aan.

Ik had eerst P, maar dat was misschien verwarrend met de P die ik eerder aan de paraboloïde, vandaar :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Raaklijn aan een kromme

ah ok, 'k snap het
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Raaklijn aan een kromme

Men zou ook nog zo kunnen werken:
\(\nabla\mbox{E}(0,1,3)=4j+12j\mbox{ }\nabla\mbox{P}(0,1,3)=2j+k\)
.Staan loodrecht op E en P in gegeven punt.

Nu neemt men vectoriël produkt van de twee en men krijgt -20i, dus de raaklijn is evenwijdig x-as.

De parametervgl is (0,1,3)+(t,0,0,).
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Raaklijn aan een kromme

kotje schreef:Men zou ook nog zo kunnen werken:
\(\nabla\mbox{E}(0,1,3)=4j+12j\mbox{ }\nabla\mbox{P}(0,1,3)=2j+k\)
.Staan loodrecht op E en P in gegeven punt.

Nu neemt men vectoriël produkt van de twee en men krijgt -20i, dus de raaklijn is evenwijdig x-as.

De parametervgl is (0,1,3)+(t,0,0,).
Dat kan ook. Bij de eerste gradiënt zal je 12k bedoelen ipv 12j, het is de z-component.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer