Afschuiving paalkop

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 13

Afschuiving paalkop

Wij zijn voor een school opdracht bezig met een berekening van een L-keermuur. We hebben aan één kant drie verschillende grondsoorten zitten. Te weten 0,8 meter zand (1600 kg/m3 Psi: 33 graden), 0,74 meter droge klei (1600 kg/m3 psi 46 graden) en 6,12 meter natte klei (2000 kg/m3 psi 25 graden). We hebben hiervoor nu de totale horizontale en verticale gronddruk uitgerekend. Nu moeten wij ook nog weten wat de afschuiving is. Alleen is er niet bekend hoe dit in zijn werk gaat. Wij hopen dat jullie hier ons mee kunnen helpen.

Alvast bedankt,

Groeten,

Ivar & Daan

Berichten: 8

Re: Afschuiving paalkop

f=m.a

f kracht

m massa

a opppervlakte

Berichten: 13

Re: Afschuiving paalkop

oudewater oostveen schreef:f=m.a

f kracht

m massa

a opppervlakte


Dit hebben wij al uitgerekend ja. Maar het gaat om de horizontale afschuiving.

Berichten: 1.007

Re: Afschuiving paalkop

oudewater oostveen schreef:f=m.a

f kracht

m massa

a opppervlakte
Massa maal oppervlakte geeft niet als eenheid Newton dus dat lijkt me sterk.

Berichten: 8

Re: Afschuiving paalkop

misschien werkt een tekeningetje verduidelijkend.

Berichten: 4.502

Re: Afschuiving paalkop

Staat de keerwand op palen ,hoeveel palen en wat is de hoogte van de keerwand.

Ik dacht dat PSI betekende pounds/inch^2,maar hier wordt vermoedelijk de natuurlijke hellings-/afglijdingshoek van de grond bedoeld?

En wat te rekenen voor het in de verschillende grondsoorten aanwezig water of is dat verdisconteerd in de hellingshoek?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Afschuiving paalkop

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 13

Re: Afschuiving paalkop

Deze tekening verhelderd de zaak misschien een beetje:

Klik hier voor tekening

Groeten,

Daan

Berichten: 4.502

Re: Afschuiving paalkop

Ik krijg bij het op de tekeningtoets te drukken alleen maar een roodkleurig "reclame"prentje te zien (Mijn Album)en verder niets!

Berichten: 13

Re: Afschuiving paalkop

Ik krijg bij het op de tekeningtoets te drukken alleen maar een roodkleurig "reclame"prentje te zien (Mijn Album)en verder niets!


Hoe kan dat nou... Misschien een idee waar ik hem wel zou kunnen plaatsen?

Berichten: 4.502

Re: Afschuiving paalkop

Via bijlagen,gaat simpel of via een "plakprogramma",weet zo de naam niet meer!

Berichten: 13

Re: Afschuiving paalkop

Poging 2.

Klik hier.

Berichten: 4.502

Re: Afschuiving paalkop

Die kan ik bekijken,ga dit doen!

Dit aanvullende antwoord werd niet geaccepteerd,dus een nieuw bericht!

Bestaat de keerwand uit gewapend beton en wrs.bekleed met baksteen (wat heeft dat voor doel!) en gaat het horizontale deel door als de een of andere vorm van keldervloer of is daar een hor.maar aan verbonden,dat heb je meestal met prefab wanden,die dan ook niet zo massaal zijn als deze.

Je tekent nl. aan de linkerzijde water met een min.en max.stand;geeft dus waterdruk en aan de andere kant een grondaanduiding;hoever loopt die door naar rechts zodat je via afschuifvlakken kunt zien wat er tegen de muur drukt!

Berichten: 13

Re: Afschuiving paalkop

oktagon schreef:Bestaat de keerwand uit gewapend beton en wrs.bekleed met baksteen (wat heeft dat voor doel!) en gaat het horizontale deel door als de een of andere vorm van keldervloer of is daar een hor.maar aan verbonden,dat heb je meestal met prefab wanden,die dan ook niet zo massaal zijn als deze.

Je tekent nl. aan de linkerzijde water met een min.en max.stand;geeft dus waterdruk en aan de andere kant een grondaanduiding;hoever loopt die door naar rechts zodat je via afschuifvlakken kunt zien wat er tegen de muur drukt!
De keerwand is gewapend beton, is bekleed met baksteen omdat dat in de opdracht stond, de lengte van de vloer is vanaf het begin, 7,58 meter. De waterdruk aan de linkerkant wordt niet meegenomen in de berekening, dit in verband met een veiligheidsfactor.

Bedankt voor de moeite in ieder geval.

Berichten: 4.502

Re: Afschuiving paalkop

Volgens mij moet je er van uitgaan dat de met water verzadigde kleilaag maatgevend is voor de afschuiving van de totale last en dat je moet gaan in richting die mijn schema aangeeft!De bodem links onder is maatgevend voor de tegen druk.

Als je de afschuifkracht moet berekenen in punt A,heb je voorlopig met de rest als contradruk en wanddikteberekening nog niets te maken,maar alleen met de massa die opgesloten zit in het groen getekende vlak,dat afschuift langs de baan ABCD en die in de berekening van de afschuifkracht bij A wordt verminderd door de resp.wrijvingsweerstanden in de resp.delen van de afschuifbaan!

Succes.

Afbeelding

Reageer