Hulp nodig bij vraag uit examen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Hulp nodig bij vraag uit examen

De volgende vraag kwam ik tegen op http://www.vob-ond.be/ (en dan de Vlaamse Biologie-Olympiade)
24. Het binnendringen van een spermacel in een eicel (secundaire ovocyt) bij de mens heeft voor gevolg dat

A. de eicel gestimuleerd wordt om verder te splitsen

B. het chromosomenaantal van het individu hersteld wordt

C. de innesteling van de zygote bevorderd wordt

D. de eicel gestimuleerd wordt tot het voortzetten van de meiose
Het goede antwoord volgens de site is D. Volgens mij is het B.

Immers: nadat het aantal chromosomen weer 2n is kunnen er verder weer mitotische delingen plaatsvinden.

De eerste deling na bevruchting kan m.i. nooit meiotisch zijn.

Wie heeft het bij het goede eind? Wie kan uitsluitsel geven?

Alvast bedankt!

Re: Hulp nodig bij vraag uit examen

Jij hebt gelijk. Als een zygote meiotisch zou delen komen daar echt geen kindertjes meer van. Antwoord C klinkt ook nog wel plausibel, evenals antwoord A, maar dat valt af omdat na bevruchting een eicel geen eicel meer heet.

Berichten: 3.165

Re: Hulp nodig bij vraag uit examen

24. Het binnendringen van een spermacel in een eicel (secundaire ovocyt) bij de mens heeft voor gevolg dat

A. de eicel gestimuleerd wordt om verder te splitsen

B. het chromosomenaantal van het individu hersteld wordt

C. de innesteling van de zygote bevorderd wordt

D. de eicel gestimuleerd wordt tot het voortzetten van de meiose
Om te beginnen, ik vind het een slechte vraagstelling. Ik denk dat zij B als fout rekenen omdat ze pas van het individu spreken vanaf de bevruchting.

Hoewel je het niet zou verwachten is D het goede antwoord. Dit heeft te maken met het stilleggen van de 2de fase van de meiose in de eicel tot het moment van bevruchting. Van wikipedia
Meiosis in humans

In females, meiosis occurs in precursor cells known as oogonia that divide twice into oocytes. These stem cells stop at the diplotene stage of meiosis I and lay dormant within a protective shell of somatic cells called the follicle. Follicles begin growth at a steady pace in a process known as folliculogenesis, and a small number enter the menstrual cycle. Menstruated oocytes continue meiosis I and arrest at meiosis II until fertilization. The process of meiosis in females is called oogenesis, and differs from the typical meiosis in that it features a long period of meiotic arrest known as the Dictyate stage and lacks the assistance of centrosomes.

In males, meiosis occurs in precursor cells known as spermatogonia that divide twice to become sperm. These cells continuously divide without arrest in the seminiferous tubules of the testicles. Sperm is produced at a steady pace. The process of meiosis in males is called spermatogenesis.
D is dus zonder enige twijfel een correct antwoord :!:

Nu wij jou geholpen hebben wil ik jou iets vragen.

Wil je ons nog even laten weten ofdat het in jouw boek staat aangegeven? Kijk bij de meiose in de eicel, waarschijnlijk staat het er wel bij.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 5

Re: Hulp nodig bij vraag uit examen

@albert davinci

Wow, bedankt. 8-)

Ik werk nu uit 3 boeken:

- "Samengevat" 2de fase VWO Biologie, 3de druk (2005). Daar staat het m.i. niet in.

- Discover Biology 2nd ed. - M.Cain. kan ik het ook niet in vinden.

- Essential Cell Biology. Alberts, Bray, Johnson ea (1998). Idem

Context: mijn VWO rondde ik in 1981 in NL af en ik ben mij nu aan het voorbereiden op het toelatingsexamen geneeskunde in België.

Het lijkt er op dat dit één van de zaken is die in het Belgische onderwijs diepgaander aan de beurt komen dan in NL. Door de vele oefenvragen heb ik hier m.i. een goed beeld van, bovendien staat de geëxamineerde stof omschreven.

Deze was echter tussen de mazen van het net geglipt! pi.gif

Dank!!

Re: Hulp nodig bij vraag uit examen

inderdaad de maturatie van de eicel zal worden stilgelegd in meiose 1, na inwerking van een cycline CDK complex (Maturatiepromoverende factor, ontdekt bij kikkers) zal de eicel verder ontwikkelen en stilgelegd worden in de metafase van meiose 2, wachtend op bevruchting. men spreekt dan van een gematureerde oöcyt

maar

dat wist je nu al pi.gif

Berichten: 5

Re: Hulp nodig bij vraag uit examen

idd, na een boek over Embryologie (Langman's Medical Embryology 9th ed - T. Sadler (2003)) te hebben geraadpleegd weet ik nu meer.

Wat mij opvalt dat in veel bio boeken het rijpingsproces wordt gesimplificeerd tot een reguliere meiose I en II.

Ook wordt een rijpe cel afgebeeld als product van meiose II zonder meer. Ook wordt gesuggereerd dat deze eicellen vrij voorkomen na de eisprong en dan pas worden bevrucht.

Technisch gesproken bestaat een rijpe eicel (zonder binnengedrongen spermatozoiet) dus niet.

Te lastig voor 6VWO?

Reageer