Verhouding positief/negatief advies bij assessments

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3

Verhouding positief/negatief advies bij assessments

Hallo,

In het kader van een benchmark vraagt een van mijn opdrachtgevers wat landelijk een gemiddelde verhouding is tussen positieve en negatieve selectieadviezen na een assessment.

Is hierover iets bekend of kan iemand mij op een spoor zetten naar hoe daar snel achter te komen?

Dank alvast voor de te nemen moeite,

TriHorn

Berichten: 2.504

Re: Verhouding positief/negatief advies bij assessments

Wat definieer je als zijnde een positief en een negatief selectieadvies?

Een advies dat uitgevoerd werd en later bleek het positief/negatief te zijn?

Gewoon eventjes zeker zijn, voor er dingen worden opgezocht die er niks mee te maken hebben, want daar heeft u dan weer niks aan pi.gif
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 3

Re: Verhouding positief/negatief advies bij assessments

Excuus voor de inderdaad wat onvolledig gestelde vraag.

Het negatief advies gaat puur om het advies van de psycholoog, ongeacht de uiteindelijke prestatie van de kandidaat in de functie die hij (in dat geval tegen het advies in) heeft gekregen.

Hopelijk verheldert dit de vraag voldoende.

Dank en groet,

TriHorn

Berichten: 2.504

Re: Verhouding positief/negatief advies bij assessments

Hmz, daar kwam ik onlangs een artikel van tegen:

Hier

Maar of er echte statistieken over dit onderwerp bestaan zou ik niet weten. Het is niet echt iets dat ik ooit ben tegengekomen. Ik denk niet dat dit artikel helpt maar het toont wel aan dat de situatie voorkomt, wat nog niet wil zeggen dat ze ooit onderzocht is. Ik vond er allesinds geen onderzoek over
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Verhouding positief/negatief advies bij assessments

Als er nooit een onderzoek gebeurd is waarbij alle assessments ondergebracht zijn in een database of men op zijn minst een steekproef heeft genomen, zal je er geen statistieken van terugvinden.

Wat voor beoordelingen wil je daarbij trouwens in kaart brengen (RIASOC, IQ, TAT,...)?

Berichten: 3

Re: Verhouding positief/negatief advies bij assessments

Hallo,

Ik denk dat de vraag te ingewikkeld is opgevat.

Het gaat eigenlijk om niets meer dan het percentage positieve adviezen versus het percentage negatieve adviezen.

Om het nog duidelijker te maken, het bureau waar ik werk, heeft onlangs de eigen adviezen geturfd en zo kwamen we erop, dat ongeveer 65% van de kandidaten van ons een positief advies ontvangt, ongeveer 20 negatief advies en bij ongeveer 15% van de kandidaten was een "twijfel" advies van toepassing (geschikt indien of ongeschikt tenzij).

Nu wil de klant weten, hoe deze verdeling zich verhoudt tot het landelijk gemiddelde. De achterliggende vraag is, denk ik, of zij bij een ander bureau niet meer positieve advieze zouden krijgen. Wij worden soms namelijk wat streng bevonden.

Als iemand weet waar een dergelijke benchmark te vinden zou kunnen zijn of als iemand zelf de getallen weet, ik hou mij aanbevolen.

Dank,

TriHorn

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Verhouding positief/negatief advies bij assessments

Blijft de vraag natuurlijk welke tests de psycholoog gebruikt om een positief/negatief advies te geven. Als hij dezelfde tests gebruikt als andere bureaus, zou de verhouding slechts weinig mogen verschillen, daar men er toch naar tracht deze tests zo te maken dat ze een zekere objectiviteit bieden. Als er gewerkt wordt met open interviews kan het natuurlijk zijn dat er meer verschil op zit...

Ik heb geen idee of een dergelijke benchmark bestaat, dus ook niet waar je deze zou kunnen vinden, helaas.

Reageer