Wet van Bernoulli

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Wet van Bernoulli

Hallo mensen,

ik ben bezeig met een opgave. een pompleiding die vloeistof van een lagere vat omhoog pompt. Dus de stroom in zuigleiding gaat omhoog. een beetje vreemd, maar er zit druk in de vat. ik heb 2 maal de wet van Bernoulli toegepast :

1- aan de zuigzijde: p1 ---> p2. (p1=druk bovenkant vloeistof vat aan de zuigzijde, p2=druk vlak onder de pomp)

ik kom op deze formule uit: P2=p1-xgh-1/2xv2-Pwp (x=ro , Pwp=totale stroomverliezen , v2=vxv)

2- aan de perszijde: p3 ----> p4 (p3=druk vlak boven pomp, p4=druk bovenkant vloeistof aan de perszijde)

ik kom op deze formule uit: P3=p4+xgh+1/2xv2+Pwp (x=ro , Pwp=totale stroomverliezen , v2=vxv)

Volgens de uitwerking in mijn dictaat is de formule 1 goed, maar formule 2 is het teken van dynamische druk (dus 1/2xv2) een minteken.

mijn vraag is: heeft de dynamische druk te maken met de richting van de flow, dus omhoog of omlaag? dus omhoog minteken en omlaag plusteken.

alvast bedankt

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Wet van Bernoulli

Euh, ja, druk is inderdaad een vector. Dus of min of plus. Hoe dat precies is ligt aan hoe je je coordinaten systeem neemt. Verder zie ik dat P3 een stroom winst heeft, dat klinkt nogal raar.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Wet van Bernoulli

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Reageer