2 korte natuurkundevragen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 147

2 korte natuurkundevragen

Ik zit met de volgende 2 natuurkundevragen vast.

1) Ik wil met de inverterende versterker een spanningsverskering realiseren van 10 en ik kies voor R1 en R2 respectievelijk: 10 kOhm en 1 kOhm of 20 kOhm en 1 kOhm.

Maar waarom worden weerstanden gekozen met waardes in kOhm en niet in Ohm? Want 10 Ohm en 1 Ohm of 100 Ohm en 10 Ohm geven toch ook de juiste versterking, toch?

2) Wat gebeurd er met de output van een niet-inverterende versterker als de input spanning V(in) hoger is dan de aangeleverde spanning V(supply)?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: 2 korte natuurkundevragen

Ik denk dat je de topic beter elektronica ipv natuurkunde genoemd had:
1) Ik wil met de inverterende versterker een spanningsverskering realiseren van 10 en ik kies voor R1 en R2 respectievelijk: 10 kOhm en 1 kOhm of 20 kOhm en 1 kOhm.

Maar waarom worden weerstanden gekozen met waardes in kOhm en niet in Ohm? Want 10 Ohm en 1 Ohm of 100 Ohm en 10 Ohm geven toch ook de juiste versterking, toch?
Zoals je zegt kan je deze versterkingsfactor ook verkrijgen met lagere weerstanden, waarschijnlijk denk je dat het enkel kan met hoge weerstanden omdat in je cursus of boek daar altijd met gewerkt wordt. Ik heb het zelf al uitgeprobeert en het gaat ook met kleine weerstanden, let wel op je mag niet boven je maximum spanning en stroom gaan op je ingang. Deze kan je terug vinden in datasheets.
Wat gebeurd er met de output van een niet-inverterende versterker als de input spanning V(in) hoger is dan de aangeleverde spanning V(supply)?
Eerst en vooral weet ik niet of je operationele amplifier dit gaat kunnen overleven, indien dit zou lukkken gaat er maximaal de aangeleverde spanning uitkomen.

Berichten: 147

Re: 2 korte natuurkundevragen

Nee, volgens mij begrijp je mij verkeerd. Bij vraag 1 moet ik aangeven waarom de weerstanden zijn gekozen met waardes in kOhm. Ik moet uitleggen waarom kOhm beter is dan Ohm.

En bij vraag 2 komt er uiteindelijk de voedingsspanning (Vsupply) eruit toch, dan kan de opamp niet meer leveren dan de voedingsspanning, zo ongeveer als ik het goed begrijp?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: 2 korte natuurkundevragen

Nee, volgens mij begrijp je mij verkeerd. Bij vraag 1 moet ik aangeven waarom de weerstanden zijn gekozen met waardes in kOhm. Ik moet uitleggen waarom kOhm beter is dan Ohm.
Ik ben hier niet zeker van maar ik denk dat het te maken heeft met de stroom, deze zal veel lager als je kOhm's gebruikt ipv Ohm's
En bij vraag 2 komt er uiteindelijk de voedingsspanning (Vsupply) eruit toch, dan kan de opamp niet meer leveren dan de voedingsspanning, zo ongeveer als ik het goed begrijp?
Als je kijkt naar een ideale versterker (deze heeft een oneindige versterkingsfactor) maar kan dus niet van 2 volt ingang naar een oneindige spanning gaan. Maximaal naar de supply

Berichten: 147

Re: 2 korte natuurkundevragen

Ik ben hier niet zeker van maar ik denk dat het te maken heeft met de stroom, deze zal veel lager als je kOhm's gebruikt ipv Ohm's
Is het niet zo dat je bij kOhm minder energie verloren gaat, omdat de I dan klein wordt? Of praat ik nu gewoon onzin :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: 2 korte natuurkundevragen

Is het niet zo dat je bij kOhm minder energie verloren gaat, omdat de I dan klein wordt? Of praat ik nu gewoon onzin :D


Inderdaad daar heb je voor eeen groot stuk gelijk in, een lagere stroom wil zeggen dat je weerstand minder warm gaat worden. Hoe groter de stroom des te warmer en des te meer energieverlies.

Reageer