Newton relativistisch

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 997

Newton relativistisch

Is de wet van Newton F=ma ook relativistisch geldig?

Neem F=dp/dt, p=mv, a=dv/dt.

Ik heb geen ervaring met de relativiteitstheorie, maar dit is een oud-examenvraag van mijn cursus kwantumfysica. Liefst dus ook een woordje uitleg en niet enkel ja of nee (niet dat ik dat hier verwacht hoor). Ik weet dat er wel al wat gediscussieerd is over Newton en de relativiteitstheorie, en ik kan inbeelden dat sommigen deze vraag nogal onduidelijk vinden, maar dat is net het probleem, ik vind ze zelf ook nogal onduidelijk, daarom dat ik hier langskom, iemand die vertrouwd is met de stof zal wel weten hoe hij/zij ze moet interpreteren. Liefst dus geen antwoorden dat de vraag onduidelijk is want ik kan ze toch niet verduidelijken.

Bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Newton relativistisch

Ik vermoed dat je dan wel iets van SR kent? Anders wordt het een lang verhaal natuurlijk, en een gekke examenvraag.

In relativiteitstheorie moet je werken met grootheden zó dat linker en rechterlid van de vergelijkingen steeds op dezelfde manier transformeren. Gewoon
\(F=\frac{d p}{dt}\)
zal dus wat moeilijk zijn. Er bestaat wel een veralgemening, waarbij we een energie-krachtviervector invoeren. die kan dan gelijkgesteld worden aan de afgeleide energie-impulsviervector naar de eigentijd (een viervector afleiden naar een scalair is een viervector):
\(K^{\mu}=\frac{d p^{\mu}}{d\tau}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Newton relativistisch

Neen, ik ken niets van SR, we hebben enkel twee formuletjes ingevoerd voor relativistische impuls (mv/sqrt(1-u/c)) en kracht (F= dp/dt ipv F=ma). Viervectoren is dus al wat te ver gezocht. Over dat transformeren kan ik al eens nadenken. Volgens mij kan het niet kloppen omdat rechts de massa niet onder de afgeleide staat, maar dat is maar met de natte vinger. Wat een strikvraag...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556