Waar kan ik de retentie tijd van stoffen vinden?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 15

Waar kan ik de retentie tijd van stoffen vinden?

Waar kan ik een tabel vinden over de retentie tijd van stoffen door middel van gas chromatografie? Want we hebben een aantal BEKENDE stoffen die wij willen ijken om zo te bepalen welke stof en hoeveel daarvan in een ONBEKEND mengsel zit. Dit doen we door middel van gas chromatografie.

Maarja we hebben dus de bekende stoffen (van verschillende concentraties) in het apparaat gedaan en daar kwam een grafiekje uit. Alleen er waren zoveel pieken te zien dat het moeilijk te bepalen was wat nou precies de retentie tijd van de stof is. Van een van de stoffen hadden we dat bepaald door verschillende concentraties in de chromatograaf te doen en dan te kijken in de grafiek waar een piek kleiner of groter wordt. Dat lukte aardig. Maar bij de andere stoffen was er geen touw aan vast te knopen, omdat alle pieken die we zagen zeer onregelmatig waren. Bij verschillende concentraties van dezelfde stof krijgen we een stuk of 10-20 piekjes en allemaal onregelmatig.

Komen al die piekjes trouwens doordat onze oplossingen niet 100% zuiver zijn? want in principe zou je eigenlijk maar 1 piek moeten zien toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Waar kan ik de retentie tijd van stoffen vinden?

De retentie tijd is volledig afhankelijk van de gebruikte chromatograaf (en belangrijker, de kolom) en zijn instellingen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 15

Re: Waar kan ik de retentie tijd van stoffen vinden?

Hoe kan ik dan bepalen wat de tijd is van een stof als er zoveel pieken de grafiek staan? Het kan elke piek wel zijn.

Berichten: 199

Re: Waar kan ik de retentie tijd van stoffen vinden?

Als je een zuivere stof injecteert en er geen reactie optreedt (dus bv geen ontleding), dan hoor je inderdaad 1 piek te zien. Hiervan kun je dan onder de gegeven omstandigheden (instellingen, kolomtype, etc.) de retentietijd bepalen.

Voor de identificatie van een volledig onbekende stof of mengsel, is chromatografie als enige methode niet voldoende.
Elektrochemici doen het vol spanning

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Waar kan ik de retentie tijd van stoffen vinden?

Het is me niet helemaal duidelijk of het een volledig onbekend mengsel betreft. Als het een volledig onbekend mengsel betreft dan heeft robj zeker een punt. Ik zou dan voorstellen om in plaats van alleen een GC ook een MS uit te voeren. Dit moet dan al veel meer informatie verschaffen. Wordt natuurlijk wel de voorwaarde gesteld dat je een MS in huis hebt.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer