Fourier

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 211

Fourier

Ik moet de fourier coefficienten berekenen van An en Bn.

Gegeven is f(x)= 0 voor een waarde x tussen -2 en 0

4 voor een waarde x tussen 0 en 2

Periode p = 4

Nu heb ik gehoord dat bij een oneven functie An=0

en dat bij een even functie Bn=0

Als ik nu An bereken kom ik uit op 4Sin[n.Pi] / n.Pi

geeft voor n even of oneven beide 0 dus dit zou betekenen dat An=0. Betekend het wanneer An=0 dat ik dan te maken zou hebben met een oneven functie? Want als dit zo is dan klopt er dus waarschijnlijk iets niet want de gegeven functie f(x) is toch geen oneven functie?

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Overigens heb ik uit Bn dat deze gelijk is aan -4Cos[ n. pi / n. pi + (4/n . Pi)

In ieder geval bedankt,

Berichten: 7.068

Re: Fourier

Betekend het wanneer An=0 dat ik dan te maken zou hebben met een oneven functie?
Nee, dat betekent het niet. Je hebt immers zelf al opgemerkt dat je een tegenvoorbeeld hebt.

Berichten: 211

Re: Fourier

Nee, dat betekent het niet. Je hebt immers zelf al opgemerkt dat je een tegenvoorbeeld hebt.


ja, maar daarom vroeg ik me dus af of ik iets fout heb gedaan. Of dat An daadwerkelijk op 0 uitkomt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Fourier

'k dacht dat dit bekend voorkwam, zie ook hier

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=64510
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 7.068

Re: Fourier

Of dat An daadwerkelijk op 0 uitkomt.
Bekijk de invloed van \(A_0\) eens.

Berichten: 211

Re: Fourier

jhnbk schreef:'k dacht dat dit bekend voorkwam, zie ook hier

Bekijk de invloed van \(A_0\) eens.
De A0 zorgt er in dit geval toch alleen voor dat f(x) hoger komt te liggen?

Maar uiteindelijk is dus de conclusie dat je niet kan zeggen dat f(x) een oneven/even -functie is als An dan wel Bn gelijk is aan 0?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Fourier

je kan bewijzen dat bij een oneven functie enkel sin termen zullen voorkomen, maar het omgekeerde geldt niet
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 211

Re: Fourier

ok :D , dan weet ik genoeg. Bedankt

Reageer