[wiskunde] Kansrekenen( aantal oefeningen)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 321

Kansrekenen( aantal oefeningen)

Ik heb een paar vraagjes omtrent oefeningen van kansrekenen die ik niet kan oplossen.( graag wat hulp hoe je aan de oplossing kan komen via kansrekenen)

1) Een bakje bevat 12 rode,10 witte en 7 grone knikkers. Iemand trekt er 2 knikkers uit. HOe groot is de kans dat hij trekt

a1--> geen enkele witte knikker

b1 --> minstens 1 witte knikker

c1--> minstens 1 rode of groene knikker

2) iemand werpt met 3 dobbelstenen, gemerkt I, II,III. hoe groot is de kans dat hij gooit

--> een keer 1, een keer 2, een keer 3

3) iemand kiest op aselecte wijze 2 getalen 1 tot en met 20. Hoe groot is de kans dat hij een van de getallen 1 tot en met 10 en tevens een van de getallen 11 tot en met 20 kiest?

4) Iemand werpt met 3 dobbelsten, hoe groot is de kans dat hij met alle 3 hetzelfde aantal ogen gooit.

5) Op schaal liggen 10 appels waarvan er 3 aangestoken zijn. Iemand neemt 2 appels. Hoe groot is de kans dat hij geen aangestoken appel heeft.

6) Iemand trekt 4 kaarten uit een volledig spel. Hoe groot is de kans dat hij uitsluitend harten, uistluitend klaveren, uitsluitend ruiten of uitsluitend schoppen trekt.

Berichten: 7.068

Re: Kansrekenen( aantal oefeningen)

Ik heb een paar vraagjes omtrent oefeningen van kansrekenen die ik niet kan oplossen.
Geef bij de vragen eens aan welke pogingen je al wel hebt ondernomen om tot een oplossing te komen...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kansrekenen( aantal oefeningen)

Als voorbeeld zal ik voor één opgave de voorzet geven.

Meer hulp krijg je wellicht als je de raad van EvilBro volgt :D
4) Iemand werpt met 3 dobbelsten, hoe groot is de kans dat hij met alle 3 hetzelfde aantal ogen gooit.
De kans op bijvoorbeeld drie zessen is (1/6)³. Maar er was alleen een gelijk aantal ogen gevraagd, dat hoeven niet per se zessen te zijn. Hoeveel mogelijkheden zijn er nog? Daar moet je nog mee vermenigvuldigen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.563

Re: Kansrekenen( aantal oefeningen)

Mijn advies is: Maak een kansdiagram. Dat is waarschijnlijk de bedoeling volgens je boek.

Bij de eerste som. krijg je dan een diagram met eerst 3 takken waarbij staat 12/29 , 10/29 en 7/29.

Daarna krijg je nog 3 x 3 takken ,en daarbij staat 11/28 10/28 7/28 12/28 9/28 7/28 12/28 10/28 6/28.

Helemaal onderaan zet je dan: RR RW RG WR WW WG GR Gw GG .

De kans op geen enkele witte knikker is dan blijkbaar de kans op RR of RG of GR of GG

P( geen enkele knikker wit)=P(RR)+P(RG)+P(GR)+P(GG)

=12/29 .11/28 + 12/29 .7/28 + 7/29 .12/28 + 7/29 . 6/28

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.563

Re: Kansrekenen( aantal oefeningen)

Het kansdiagram van som 1.

[attachment=266:scan0001.jpg]

Berichten: 25

Re: Kansrekenen( aantal oefeningen)

hallo
 
ik kreeg bijna dezelfde vraag als voorbereiding voor mijn examen
 
eerste deel met de witte knikkers is exact hetzelfde 
daarna is het iets anders
 
ik heb boomdiagram gemaakt
 
ik ga uit van eerst kans op witte met eerste knikker
 
daarna , indien eerste niet wit is ... kan op wit als eerst edus rood of groen was .
 
zie boomdiagram in bijlage 
 
Bijlagen
geen witte knikker2.jpg
geen witte knikker2.jpg (325.01 KiB) 319 keer bekeken

Reageer