Ontploffing en zuurstof

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4.502

Ontploffing en zuurstof

Is er altijd voor een ontploffing zuurstof nodig;de meeste of alle ontploffingen zijn gebaseerd op snelle ontbrandingen.

Deze vraag komt bij mij op naar aanleiding van een topic,waarbij de opmerking stond dat de mens het universum zou kunnen be-invloeden!

Ik stelde toen dat het misschien alleen via kernbommen zou kunnen,maar vraag me wel af of voor die kernontploffingen toch niet de op aarde aanwezige zuurstof benodigd is,die door de natuur op aarde braaf wordt aangemaakt,zolang de niet zo brave mensheid er niet veel van in de "fik"steekt,resp.verbruikt bij energiegebruik!

Voor de moderator:

Dit is weer een zin,bestaande uit drie regels en ik moet weer naar die bekende prof verwijzen die volzinnen van wel twintig regels kon maken (Verkuyl,van de Kuyl?)

Berichten: 388

Re: Ontploffing en zuurstof

Is er altijd voor een ontploffing zuurstof nodig;de meeste of alle ontploffingen zijn gebaseerd op snelle ontbrandingen.
Als je maar een voldoende uitzetting/drukverplaatsing krijgt ben je ver genoeg.

Edit:

Bij een kernreactie heb je bij mijn weten geen zuurstof nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Ontploffing en zuurstof

Ik stelde toen dat het misschien alleen via kernbommen zou kunnen,maar vraag me wel af of voor die kernontploffingen toch niet de op aarde aanwezige zuurstof benodigd is,die door de natuur op aarde braaf wordt aangemaakt,zolang de niet zo brave mensheid er niet veel van in de "fik"steekt,resp.verbruikt bij energiegebruik!
Edit:

Bij een kernreactie heb je bij mijn weten geen zuurstof nodig.
Dit is eigenlijk wel een leuke vraag.

Ik denk dat High-Voltage gelijk heeft, voor een kernreactie heb je volgens mij geen zuurstof nodig maar als ik mij niet vergis gaat men deze altijd opgang brengen met behulp van gewone springstof.

Ik weet niet of een atoombom in de ruimte ontploffen.

Berichten: 388

Re: Ontploffing en zuurstof

Ruben01 schreef:Dit is eigenlijk wel een leuke vraag.

Ik denk dat High-Voltage gelijk heeft, voor een kernreactie heb je volgens mij geen zuurstof nodig maar als ik mij niet vergis gaat men deze altijd opgang brengen met behulp van gewone springstof.
Inderdaad, maar ik vraag me af in hoeverre gewone C4 zuurstof nodig heeft om te ontploffen. Ik bedoel, dat is zo compact en wordt vanbinnenuit ontstoken, dus daar zit helemaal geen zuurstof. De zuurstof kan zich nooit voldoende mengen met de andere stoffen om te kunnen reageren.
Ik weet niet of een atoombom in de ruimte ontploffen.
De reactie op gang brengen zal wel lukken, maar of het ook effect gaat hebben betwijfel ik ten zeerste. Je gaat nl geen drukopbouwing krijgen omdat er niets is wat een weerstand biedt tegen de expansie. En verder: drukgolven en vacuum, lijkt me ook geen gangbare combinatie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Ontploffing en zuurstof

Google define: explosion
An explosion is a sudden increase in volume and release of energy in a violent manner, usually with the generation of high temperatures and the release of gases. An explosion causes pressure waves in the local medium in which it occurs. Explosions are categorized as deflagrations if these waves are subsonic and detonations if they are supersonic (shock waves).

en.wikipedia.org/wiki/Explosion
Voor een kernexplosie is geen zuurstof nodig. Dat er toch zuurstof wordt verbruikt is omdat de energie die vrijkomt een temperatuur veroorzaakt die (ver) boven de ontstekingstemperatuur van (ik denk vrijwel) alle stoffen ligt die zich in de nabijheid bevinden. De resulterende brand zal zuurstof opsouperen.

Gewone chemische explosieven zijn zo explosief vanwege de intern aanwezige zuurstof:

Afbeelding(trinitroglycerine)

Zo kan een exotherme chemische reaktie bijzonder snel verlopen zonder behoefte aan (uitwendige) zuurstof, en wordt een kleine hoeveelheid vloeistof of vaste stof snel in een groot volume (heet) gas omgezet.

Dan kun je ook nog de mechanische ontploffingen bedenken: een gas onder hoge druk dat plotseling (door het scheuren van een vat) de vrijheid krijgt.
Inderdaad, maar ik vraag me af in hoeverre gewone C4 zuurstof nodig heeft om te ontploffen. Ik bedoel, dat is zo compact en wordt vanbinnenuit ontstoken, dus daar zit helemaal geen zuurstof. De zuurstof kan zich nooit voldoende mengen met de andere stoffen om te kunnen reageren.
Hoezo C4 geen zuurstof?

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 388

Re: Ontploffing en zuurstof

Jan van de Velde schreef:Hoezo C4 geen zuurstof?

Afbeelding
Ik had niet in de gaten dat de zuurstof in de stof zelf aanwezig was. Maar inderdaad, dat verklaart de afwezigheid van externe zuurstof.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Ontploffing en zuurstof

Ik had niet in de gaten dat de zuurstof in de stof zelf aanwezig was.
Dat is een basiskenmerk van álle chemische explosieven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Ontploffing en zuurstof

Dat is een basiskenmerk van álle chemische explosieven.


Jan is precies een expert :D .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Ontploffing en zuurstof

Jan is precies een expert :D .
op papier ja. Ik heb al mijn vingertjes nog. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer