Isomeren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Isomeren

Hoi allemaal

ik zou graag willen weten hoeveel isomeren C7H14 heeft

en welke graag.

Ik ben u heeeeel erg dankbaar !

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Isomeren

Misschien heb je iets aan dit topic. Daar valt namelijk te lezen dat de isomeren van C7H14 (ook wel bekend als hepteen), 1-hepteen, 2-hepteen en 3-hepteen zijn. Vanaf 4-hepteen krijg je namelijk gewoon een omgekeerde 3-hepteen, dus er zijn er 3
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Isomeren

Waarbij ik me afvraag of dát topic wel compleet is, want als je vraagt om isomeren van C7H14 ipv hepteen tellen kortere ketens met methylgroepen en/of ethylgroepen toch ook gewoon mee?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3.165

Re: Isomeren

Ik heb dit onderwerp op verzoek van Jan verplaatst naar organische chemie.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Isomeren

Als je alle isomeren moet noemen, tellen kortere vertakte alkenen ook mee, en cycloalkanen, al dan niet vertakt, ook. Dan kom je aan een enorme lijst, waardoor ik me afvraag of dat inderdaad de vraag was. Aldrich verkoopt sowieso al 58 verschillende stoffen met de betreffende molecuulformule.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Isomeren

Maar een alkeen, al dan niet vertakt, kan toch nooit aan C7H14 voldoen?

onee, laat maar,....ik zat aan alkAnen te denken.

C7H14 kan idd achterlijk veel isomeren hebben.

http://www.sigmaaldrich.com/catalog/search/SearchResultsPage

Alsjeblieft....maar cyclopropaan lijkt me niet bar stabiel, functionele groepen of niet :s
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Isomeren

C7H14 kan idd achterlijk veel isomeren hebben.
Leuk puzzeltje voor een regenachtige zondagnamiddag... :D .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Isomeren

Alsjeblieft....maar cyclopropaan lijkt me niet bar stabiel, functionele groepen of niet :s


Waarom niet? Er is nog genoeg overlap tussen de orbitalen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 654

Re: Isomeren

Waarom niet? Er is nog genoeg overlap tussen de orbitalen.
Flinke ringspanning, zal snel weer losschieten bij hogere temperaturen

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Isomeren

Bij hogere temperaturen is niets stabiel. De vraag is: Wat wint een cyclopropaanmolecuul aan energie door open te breken. Propeen vormen? Wat is de winst van de dubbele binding? Bovendien moet er een waterstofatoom verplaatst worden. Denk eraan: Atomen zitten niet met stokjes aan elkaar, zoals in de molecuulmodellen uit de bouwdoos.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: Isomeren

Zo te zien heb je het antwoord al gekregen.

Ik heb ook een vraagje... kan iemand mij vertellen hoeveel isomeren C4H7Br heeft en misschien ook hoe ik deze zou moeten tekenen.. ookal zou dat iet zo gemakkelijk gaan.

in iedergeval bedankt;)

Berichten: 66

Re: Isomeren

maar cyclopropaan lijkt me niet bar stabiel, functionele groepen of niet :s


Maar het is wel een mogelijke structuur die het molecuul kan aannemen, en dus is het een isomeer. En daarmee is elke mogelijke vorm (hoe onwaarschijnlijk of instabiel het ook is) een isomeer, zolang de molecuulformule (bv C7H14)

Berichten: 8.614

Re: Isomeren

Ik heb ook een vraagje... kan iemand mij vertellen hoeveel isomeren C4H7Br heeft en misschien ook hoe ik deze zou moeten tekenen.. ookal zou dat iet zo gemakkelijk gaan.
Dat heb je hier reeds gevraagd en volgens mij staat daar al een goed antwoord.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Isomeren

Zoals je aan de tijden kunt zien heeft hij die vraag eerst hier gesteld en er daarna een apart topic van gemaakt ;)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer