Wanddikte berekening U-profiel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Wanddikte berekening U-profiel

Goede dag.

Ik heb een U-vormige goot. Hierom heen wordt een tweede U-vormige goot bevestigd op een afstand van zeg 50 mm van de binnen goot. Tussen beide goten gaat een vloeistofstromen. Hoe kan ik de wanddiktes berekenen die het materiaal van de goten moeten hebben ?? Of waar kan ik dit eventueel vinden ??

Het materiaal zal roestvaststaal zijn.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Wanddikte berekening U-profiel

Dat is niet te zeggen met zulke minieme hoeveelheid aan informatie.

Berichten: 2

Re: Wanddikte berekening U-profiel

Als ik het probleem beperkt tot twee cilinders waar bij de vloestof tussen de ringenstroomt.

Is er dan een formule op toe tepassen waaruit de wanddikte van de ringen berekend kan worden.

Neem voor de buitenste ring een diameter van 250 mm, druk van de vloeistof 4 bar

Materiaal RVS 304.

Berichten: 8

Re: Wanddikte berekening U-profiel

[bewerk] Wanddikte van drukvaten

De spanning in het materiaal van een (dunwandige) boltank is: σθ = pr:2t

Waar:

σθ is de omtrekspanning (membraanspanning)

p is het drukverschil tussen binnen & buiten het vat; de absolute druk minus de atmoferische druk

r is de straal (radius) van de tank (halve diameter)

t is de wanddikte

Deze formule is een goede benadering zolang r < 20t; kleine wanddikte ten opzichte van de diameter. De meeste vaten zijn echter cilindrisch van vorm (met bolvormige fronten). Bij deze vaten is de spanning in het materiaal in de radiale & longtitudinale richting niet gelijk.

En de longtitudinale: dezelfde formule

Waar:

σθ omtrekspanning

σlong spanning in longitudinale richting

p is het drukverschil tussen binnen & buiten het vat; de absolute druk minus de atmoferische druk

r is de straal (radius) van de tank (halve diameter)

t is de wanddikte

misschien heb je hier iets aan het gaat over wanddikte van vaten en bollen misschien kan jij het toepassen weet ik nie zeker door de weinige informatie

Reageer