Complexe getallen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 5

Complexe getallen

Hey allemaal,

ik ben bezig met complexe getallen maar het valt allemaal nogal tegen. Er is wel een soort van vast stappenplan (of hoe je het wilt noemen) voor maar de ene keer is het weer anders dan de andere keer. Nu is mijn vraag of het volgende antwoord klopt:

7+2i / i = 7 +2i / i x i / i = 7i+2i (kwadraat toetsenbord werkt niet helemaal lekker) / i (kwadraat) = 7i - 2 / -i = 7i+2

Een andere vraag:

Bereken telkens Re z en Im z als tekens gegeven is:

en een opdracht daarbij is: z = 2+ 2i / 3- 3i

Wat wordt hiermee precies bedoeld?

Bvd,

Berichten: 7.068

Re: Complexe getallen

7+2i / i = 7 +2i / i x i / i = 7i+2i (kwadraat toetsenbord werkt niet helemaal lekker) / i (kwadraat) = 7i - 2 / -i = 7i+2
\(\frac{7 + 2 i}{i} = -7 i + 2\)
Je bent bij de laatste stap een minteken kwijt geraakt..
Wat wordt hiermee precies bedoeld?
Schrijf de vergelijking voor z om naar a + i*b en geef dan a en b (het reeele en imaginaire deel).

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Complexe getallen

Om twee complexe getallen te delen en terug een complex getal van de vorm a+bi te krijgen, moet je teller en noemer vermenigvuldigen met de complex toegevoegde van de noemer.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 5

Re: Complexe getallen

Bedankt voor jullie hulp, ik ben inmiddels alweer een stuk verder gekomen, maar ik zit nu weer vast. Ik ben op het moment bezig een grafische voorstelling van de complexe getallen te maken, dmv het complexe vlak maar nu krijg ik de vraag: teken in het complexe vlak de volgende lijnen:

- Im z = Re z + 3

Weet iemand hoe ik dit moet aanpakken?

Bvd,

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Complexe getallen

Stel z = x+iy, wat is dan Re(z) en Im(z)? Dan zal het wel lukken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 481

Re: Complexe getallen

Ik had een PO wiskunde gedaan hierover, volgens mij heb ik het erg helder uitgelegd, bekijk het maar eens :D
Bijlagen
Wiskunde_Praktische_opdrachtLAST.doc
(315.5 KiB) 664 keer gedownload
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Berichten: 5

Re: Complexe getallen

Ik had een PO wiskunde gedaan hierover, volgens mij heb ik het erg helder uitgelegd, bekijk het maar eens :D


:D , heel erg bedankt. Het is idd erg helder uitgelegd ja :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Complexe getallen

Stiekem hoop ik op minstens een 8,5 , maar ik ben ervan overtuigd dat u me dat gunt, ik heb dan ook echt mijn best gedaan, en ik zou het jammer vinden als u punten zou aftrekken omdat mijn logboek niet goed is, of ander onbenul
:D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Complexe getallen

Toen ik dat las schoot ik ook in de lach, Phys, wat een geslijm :D .

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Complexe getallen

En een andere metaliteit, lijkt me. Hier (België) zie ik dat nog niet zo gezegd/gevraagd worden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Complexe getallen

Hehe, ben benieuwd of de docent nog gevoelig was voor dat geslijm; heeft het nog wat opgeleverd Heezen? :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 5

Re: Complexe getallen

Hey allemaal,

mijn laatste vraag (ik blijf bezig :D ).

Teken in het complexe vlak de verzameling punten waarvoor geldt: 0 :D φ :D 1/2 pi en 0 < r :D 1

Hoe maak je eigenlijk van die tekeningentjes met formules erin? Zou iemand even kunnen uitleggen hoe ik dit moet doen?

Bvd,

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Complexe getallen

phi gaat van 0 tot 90°, alleen het 1e kwadrant speelt dus nog mee. r mag alleen maar tussen 0 en 1 liggen. Dus een cirkelboog met straal 1 in het eerste kwadrant is de oplossing.

Berichten: 5

Re: Complexe getallen

phi gaat van 0 tot 90°, alleen het 1e kwadrant speelt dus nog mee. r mag alleen maar tussen 0 en 1 liggen. Dus een cirkelboog met straal 1 in het eerste kwadrant is de oplossing.


Klinkt opzich best wel logisch nu ik er zo over nadenk. Bedankt :D

Berichten: 481

Re: Complexe getallen

Hehe, ik kreeg een 8,6 :D ..

Waarschijnlijk ga ik mijn Pws ook over wiskunde doen.. Heb een hekel aan praktijk/experimenten/proefjes, formules zijn prachtig :D
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Reageer