Enthalpie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 45

Enthalpie

Ik heb wat verwarring omtrent het bepalen van enthalpie

In mijn oefening kwam ik tegen:

2 HI(g) -> H2(g) + I2(g)

Ik berekende hiervoor de enthalpie. De vormingsenthalpie voor de zuiver stoffen is nul.

Ik verkrijg zoiets als (0)-(2* 26,5) = -53kJ (De waarde van 26,5 kJ haalde ik uit een tabel).

Nu kwam ik in een andere (reeds opgeloste) oefening tegen:

H2(g) + I2(g) -> 2 HI(g)

Waarbij gegeven was dat
\(\Delta\)
Hv van HI(g) = + 26,5 kJ en
\(\Delta\)
Hsub voor I2(v) = +62 kJ.

Nu schrijven ze hierbij enerzijds de reactie voor de omzetting van vast I2 naar gasvormig I2 boven de reactie van H2(g) + I2(v) -> 2 HI(g) . (Merk op dat hier vaste toestand van I2 gebruikt is)

Zo komen ze tot de reactie H2(g) + I2(g) -> 2 HI(g) samen met een enthalpie van -9,0 kJ. Hoe kan dit nu. Dit kan toch niet voor twee oefening verschillend zijn? Ze mogen toch alleen maar verschillen van teken?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Enthalpie

De vormingsenthalpie van het vaste I2(v) is 0 kJ/mol maar die van het gasvormige I2(g) is 62 kJ/mol.

Het verschil is natuurlijk precies die sublimatiewarmte
\(\Delta\)
Hsub.

Jouw reactie 2 HI(g) -> H2(g) + I2(g) heeft dus een reactie-enthalpie van (0 + 62) - (2*26,5) = 9 kJ
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 45

Re: Enthalpie

Ik dacht dat een enkelvoudige binding steeds enthalpie waarde nul had bij afspraak?

Na op wiki gezocht te hebben zou het blijkbaar nul zijn voor een enkelvoudige stoffen in hun stabielste toestand.

Is er een gemakkelijke manier om dit te achterhalen (stabielste toestand).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Enthalpie

Is er een gemakkelijke manier om dit te achterhalen (stabielste toestand).
Je kunt proberen te onthouden welke elementen in welke toestand (vast, vloeibaar, gasvormig, éénatomig, tweeatomig) een afgesproken vormingsenthalpie hebben van 0 kJ/mol. Overigens gaat het niet zozeer om de stabielste toestand maar om de normale toestand. Vergeet niet dat de vormingsenthalpiën gelden voor 25 oC en 1 atmosfeer of 1 bar. Bij een andere temperatuur zijn ze anders dan in de tabel.

In feite kun je het voor de zekerheid ook voor de elementen beter opzoeken in de tabel want die heb je toch nodig voor de andere verbindingen in de reactievergelijking.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 45

Re: Enthalpie

Aangezien deze topic nog open is kan ik hier misschien een tweede vraag formuleren.

Ik kan niet helemaal uit aan het principe van een zoutbrug. Ik weet bijvoorbeeld wel dat een zoutbrug de ladingsbalans onderhoud en onder andere zorgt voor een gesloten stroomkring.

Nu vraag ik mij af hoe zo een zoutbrug de ladingsbalans kan onderhouden. Er ontsnappen toch geen ionen uit die zoutbrug? Anders zou men een zoutbrug toch moeten vervangen na bepaalde tijd?

Een andere vraag waarmee ik in mijn hoofd zit is de elektrochemische vorming van aluminum-oxide.

Na opstellen van enkele redoxreacties bekom ik volgende:

202 + 6H2O + 4Al -> 12 OH- + 4Al3+

Gaat dit laatste dan gewoon omvormen tot Al2O3 of wat moet ik mij daarbij voorstellen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Enthalpie

Aangezien deze topic nog open is kan ik hier misschien een tweede vraag formule
Topics blijven open tenzij een moderator er een slotje op zet. Dat gebeurt alleen met een goede reden.

Het is echter onverstandig een totaal andere vraag toe te voegen aan een topic met een oude titel die niets te maken heeft met de nieuwe vraag, want dan krijg je niet de juiste lezers.

Zoutbrug

Ionen diffunderen uit de zoutbrug naar de oplossingen aan weerszijden terwijl ionen uit die oplossingen juist de brug in diffunderen. De ionen uit de zoutbrug worden geleidelijk vervangen door die uit de oplossingen maar daardoor hoef je de brug niet te vervangen.

elektrochemische vorming van aluminum-oxide

Wat is de volledige tekst van de opgave?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 45

Re: Enthalpie

In de les had ik dit opgenoteerd:

Kathode: O2 + 2 H2O + 4e- -> 4 OH-

Anode: Al3+ + 3e- -> Al

Totale reactie wordt dan zoals reeds vermeld: 3O2 + 6H2O + 4 Al -> 12 OH- + 4Al3+

Dit werd vermeld bij de bespreking van aluminium en zijn goed beschermende oxidelaag.

Nu zie ik bij de reactieproducten wel aluminium en een hydroxidegroep staan maar ik veronderstel dat er toch nog een reactie doorgaat eer Aluminiumoxide wordt gevormd. (Eenzelfde kan je trouwens opschrijven voor zink).

Even nog kort over de zoutbrug: Als je bijvoorbeeld start met KNO3 als zout dan kan het dus zijn dat na reactie zich een ander zout in de brug bevindt door het uitwisselen van ionen met de oplossing waarin deze geplaatst is?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Enthalpie

Waarschijnlijk slaat er door het bereiken van het oplosbaarheidsproduct aluminiumhydroxide neer in een vorm die overeenkomt met Al2O3.3H2O of wellicht beter gezegd Al2O3.xH2O maar het zou wellicht ook AlOOH.yH2O kunnen zijn.

Je hebt de halfreacties tijdens de les opgeschreven dus blijkbaar zijn dat de reacties maar ik heb mijn twijfels.

Het proces om op industriele wijze aluminium te beschermen met een laagje oxide heet: anodiseren.

De zoutbrug dient om ervoor te zorgen dat er ladingtransport plaats kan vinden tussen de twee bekerglazen met de twee elektroden. Dat ladingtransport gebeurt doordat de ionen bewegen: de positieve kationen van de ene naar de andere zijde en de negatieve anionen van de andere naar de ene zijde. Uiteindelijk gaan ze in oplossing in de bekerglazen. Daar waar de K+ ionen in oplossing gaan gaan anionen uit de oplossing juist de brug in en daar waar de NO3- ionen in oplossing gaan gaan kationen uit dat bekerglas de brug in. Zo is er een stroom van positieve ionen van de ene naar de andere kant en negatieve ionene in omgekeerde richting.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer