Mesangium cellen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Mesangium cellen

Ik ben bezig met de fysiologie van de nier te leren, maar ik zit met een klein vraagje dat niet uitgelegd staat in de cursus en ook niet direct in andere boeken of op internet te vinden, vandaar dat ik het hier maar vraag. Misschien weet iemand er wel meer van.

De (intraglomerulaire) mesangiumcellen, die kunnen de oppervlakte van u capilairen doen verkleinen, maar hoe gaat dat juist in zijn werk? Ik dacht dat deze tussen de capillairen zaten dus als ze samen zouden trekken zouden ze de bloedvaten toch moeten opentrekken?

alvast bedankt.

Berichten: 55

Re: Mesangium cellen

De mesangiumcellen zitten in de V die gevormd wordt door de 2 arteriolen en zijn contractiel. Ze hebben receptoren voor angiotensine II. Als deze receptoren worden geactiveerd, vermindert de glomerulaire stroom.

De mesangiale cellen hebben ook receptoren voor het natriuretisch peptide dat door de atriumcellen van het hart wordt gevormd. Deze factor is een vasodilatator en relaxeert de mesangiumcellen waardoor de bloedstroom en het filtratieoppervlak vergroten. Hoe dit laatste juist verloopt is niet duidelijk.

Ze hebben overigens nog enkele andere functies.
Alles is altijd overal tegelijkertijd.

Onbezonnen respect voor gezag is de grootste vijand van wijsheid.

Berichten: 8

Re: Mesangium cellen

Je hebt het hier over de extraglomerulaire mesangium cellen en niet de intraglomerulaire :D

Toch bedankt, maar het systeem van de intraglomerulaire mesangiumcellen zit nog anders in elkaar. Ze zorgen voor de veranderingen van het glomerulair capillair en niet van de arteriolen.

Mss iemand anders die er iets meer over weet?

Berichten: 8

Re: Mesangium cellen

Ik denk dat het juiste mechanisme nog niet geweten is. In een andere cursus staat er toch zoiets in den aard.

Zo zou ik wel kunnen blijven zoeken natuurlijk :D

Pff ook wel stom dat ge niet alles gesnapt krijgt omdat het gewoon nog niet geweten is :D

Reageer