Gentherapie succesvol toegepast bij mensen

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Gentherapie succesvol toegepast bij mensen

Onderzoekers hebben een van de eerste succesvolle experimenten met gentherapie bij mensen uitgevoerd.

Ze hebben bij acht patiënten met een zeldzame vetstofwisselingsziekte via een virus een werkend gen ingebracht.


Lees meer ... Nu
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Gentherapie succesvol toegepast bij mensen

Ik weet niet hoelang geleden dit succesvol is toegepast, maar ik heb vorig jaar ofzo hieromtrent ook een documentaire gezien waar de patiënten later ziek werden door het virus, of er iets mis liep. Dus jammer dat er geen datums vermeld zijn en ook dat er niks verteld wordt over de toestand van de patiënten, zijn ze echt genezen?


Ik vind dit eigelijk wel intressant nieuws, meer info is welkom :D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Gentherapie succesvol toegepast bij mensen

Ik vind dit eigelijk wel intressant nieuws, meer info is welkom :D


Persbericht van het AMC
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Gentherapie succesvol toegepast bij mensen

Het lijkt wel veelbelovend:

de gentherapie leidde tot een daling van de vetconcentratie in het bloed, het zogenaamde triglyceridengehalte, van 20 tot 40 procent.

Maar hun probleem is eigelijk nog steeds niet opgelost, slechts verzwakt:

Bij patiënten met LPL-deficiëntie is de vetconcentratie in hun bloed dan ook sterk verhoogd, gemiddeld tien tot twintig keer hoger dan bij gezonde mensen maar soms zelfs tot 70 keer.

Pakken we iemand die 10 keer zo'n hoog vetgehalte heeft dan heeft hij in optimale omstandigheden nog steeds een 6 keer te hoge vetconcentratie in het bloed.


Maar wie weet kan men de behandeling nog verbeteren pi.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Gentherapie succesvol toegepast bij mensen

Cycloon schreef:Ik weet niet hoelang geleden dit succesvol is toegepast, maar ik heb vorig jaar ofzo hieromtrent ook een documentaire gezien waar de patiënten later ziek werden door het virus, of er iets mis liep. Dus jammer dat er geen datums vermeld zijn en ook dat er niks verteld wordt over de toestand van de patiënten, zijn ze echt genezen?


Ik vind dit eigelijk wel intressant nieuws, meer info is welkom pi.gif

War jij op doelt is een frans onderzoek. Hierbij heeft een jongetje kanker gekregen doordat het virus zich verkeerd in het genoom inbouwde.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Gentherapie succesvol toegepast bij mensen

Nee, het was een amerikaans onderzoek. Maar kan me niet zo goed meer herinneren om welke ziekte het nu net weer ging. Anyway, ze hadden de virus die ze wouden gebruiken dus niet goed gemanipuleerd waardoor die mensen doodziek zijn geworden en uiteindelijk zijn doodgegaan aan die ziekte ipv de ziekte waarvoor ze zouden behandelt worden.

Berichten: 3.165

Re: Gentherapie succesvol toegepast bij mensen

confusie schreef:Onderzoekers hebben een van de eerste succesvolle experimenten met gentherapie bij mensen uitgevoerd.

Ze hebben bij acht patiënten met een zeldzame vetstofwisselingsziekte via een virus een werkend gen ingebracht.


Lees meer ... Nu
Eventjes een aanvulling hierop. Het is al een behoorlijke tijd geleden dat ze bij een bubble boy op deze wijze gentherapie hadden toegepast (via een virale infectie dus). De techniek is allesbehalve nieuw wat het natuurlijk niet minder spectaculair maakt.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer