Wiskundig vraagstuk uit iq test

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 175

Wiskundig vraagstuk uit iq test

Op een route van 100 km rijdt een bus met een snelheid 60 kilometer per uur. Hoe hard moet de buschauffeur gaan rijden als deze, na reeds 60 kilometer gereden te hebben, toch nog een gemiddelde van 100 kilometer per uur wil halen?

Volgens mijn berekening moet het 160 km/u zijn, maar dat antwoord is niet goed. Zal wel een foute berekening zijn aangezien mijn wiskunde niet al te best is.

Wie o wie weet wel het juiste antwoord en de juiste manier van berekenen?

Berichten: 7.068

Re: Wiskundig vraagstuk uit iq test

Een gemiddelde snelheid van 100 kilometer per uur wil zeggen dat hij over een afstand van 100 km een uur doet. Je weet hoelang hij over de eerste 60 kilometer doet, dus je weet hoeveel tijd hij mag spenderen aan de overige 40 km.

Succes.

Berichten: 866

Re: Wiskundig vraagstuk uit iq test

As ik op een baan van 100Km een gemiddelde snelheid van 100Km/uur wil halen mag ik voor de ganse reis slechts één uur rijden. :D

Maar de chauffeur in kwestie heeft gedurende de eerste 60 km reeds een gans uur gebruikt. Volgens mij kan hij op de ganse reis, die 100Km lang is onmogelijk nog een gemiddelde snelheid halen van 100Km/uur,( tenzij de laatste 40 Km aan oneindig grote snelheid wordt afgelegd) :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Wiskundig vraagstuk uit iq test

Stephaan schreef:As ik op een baan van 100Km een gemiddelde snelheid van 100Km/uur wil halen mag ik voor de ganse reis slechts één uur rijden. pi.gif

Maar de chauffeur in kwestie heeft gedurende de eerste 60 km reeds een gans uur gebruikt. Volgens mij kan hij op de ganse reis, die 100Km lang is onmogelijk nog een gemiddelde snelheid halen van 100Km/uur,( tenzij de laatste 40 Km aan oneindig grote snelheid wordt afgelegd) 8-)


Dat heb je goed gezien Stepfaan, het correcte antwoord op de vraag zal zijn: dit kan niet of iets in die aard.

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Wiskundig vraagstuk uit iq test

Het correcte antwoord is idd dat het niet kan. Maar ik snap het nog steeds niet. Wanneer ik het ene uur 60 km/u rij en het volgende uur 140 km/u dan is mijn gemiddelde snelheid ook 100 km/u en in die hoek zocht ik het meer.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wiskundig vraagstuk uit iq test

De grap is dat de gehele route slechts 100 km is.

Als je verder dan 100 km rijdt, kun je inderdaad dat gemiddelde weer omhoog brengen. Randvoorwaarde van dit probleem is echter dat er slechts 100 km is in totaal.

Op een route van 100 km rijdt een bus met een snelheid 60 kilometer per uur. Hoe hard moet de buschauffeur gaan rijden als deze, na reeds 60 kilometer gereden te hebben, toch nog een gemiddelde van 100 kilometer per uur wil halen (op de gegeven route van 100 km)?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Wiskundig vraagstuk uit iq test

Het correcte antwoord is idd dat het niet kan. Maar ik snap het nog steeds niet. Wanneer ik het ene uur 60 km/u rij en het volgende uur 140 km/u dan is mijn gemiddelde snelheid ook 100 km/u en in die hoek zocht ik het meer.


Wanneer je inderdaad een uurtje tegen 60km/u gaat rijden en daarna een uur tegen 140/kmu dan krijg je een gemiddelde van 100km/u.

Wanneer ik de eerste keer die vraag las dan interpreteerd ik deze zo dat hij die 100/u gemiddeld moest hebben voor in 1 uurtje die weg af te leggen. Het staat er niet letterlijk in maar de interpretatie zal afhangen van je IQ misschien (dit is niet slecht bedoeld hé).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Wiskundig vraagstuk uit iq test

iets wiskundiger
\(x_{tot}=x_1+x_2=100 km\)
\(t_{tot}=t_1+t_2=1+t_2\)
\(v_{gem}=\frac{x_{tot}}{t_{tot}}=\frac{100}{1+t_2}\)
merk op dat
\(t_2\)
altijd groter dan 0 is wil hij die restererende 40 km afleggen.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Wiskundig vraagstuk uit iq test

Zal wel een foute berekening zijn aangezien mijn wiskunde niet al te best is.


Dus bovenstaande uitleg is nog niet geheel aan mij besteed.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wiskundig vraagstuk uit iq test

Dus bovenstaande uitleg is nog niet geheel aan mij besteed.
en mijn uitleg dan? Je hebt hier namelijk geen greintje wiskunde voor nodig (vandaar dat het een vraag is uit een IQ-test).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Wiskundig vraagstuk uit iq test

Ja jouw uitleg snap ik wel, maar het is denk ik ook maar net hoe je het vraagstuk leest. Ik had namelijk uit het stuk niet begrepen dat het de bedoeling was dat de afstand van 100 km ook binnen het uur werd afgelegd.

Als je namelijk leest dat het enkel en alleen de bedoeling is om in de overige 40 km zo'n snelheid te maken dat er uiteindelijk over de totale 100 km alsnog een gemiddelde snelheid van 100 km/u ontstaat, dan kan je wel gewoon gaan rekenen.

Zie ik het nu helemaal fout? Is het een kwestie van interpretatie? En waarom is de ene oplossing beter dan de andere...

(oh en mijn iq is niet al te beroerd, maar dat uit zich niet echt in wiskundig inzicht :D )

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Wiskundig vraagstuk uit iq test

Ik heb namelijk zo iets van:

Over de totale 100km moet een gemiddelde snelheid van 100km/u worden gehaald.

De eerste 60km heeft hij 60km/u gereden, dan moet hij de overige 40km nog een snelheid behalen van:

100*100= 10.000

60*60 = 3.600

10.000-3.600 = 6.400

6.400/40 = 160km/u

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wiskundig vraagstuk uit iq test

Maar dat klopt dus niet. Kijk maar:

1e 40km: 60 km/uur --> 1 uur

overige 60km: 160 km/uur --> 0.25 uur

100 km: 1.25 uur --> snelheid v=100/1.25 = 80 km/uur

om deze breuk gelijk te maken aan 100, krijg je dus v=100/t=100

Dat kan alleen als t=1 uur.

Je hebt al 1 uur gereisd (namelijk de 1e 40km), dus iedere afstand die je verdre aflegt, zal tijd kosten.

Je t zal dus altijd groter worden dan 1 uur, dus je snelheid v=100/t zal altijd kleiner worden dan 100 km/uur.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Wiskundig vraagstuk uit iq test

Ah nu begrijp ik het ... bedankt allemaal :D

Reageer