Synthetische productie van kwartskristallen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 407

Synthetische productie van kwartskristallen

hey,

ben hier nu al een tijdje over aan het nadenken, en opzoeken.

(mijn scheikunde leraar wist hier niets over)

laat mij even schetsen hoe ik denk dat het gebeurd, en dan kunnen jullie hopelijk mijn fouten hieruit halen.

men kan synthetische kwarts laten groeien onder een hydrothermaal proces door gebruik te maken van een autoclaaf.

Het kristal is onder normale temperatuur en druk onoplosbaar in de meeste vloeistoffen maar het wordt oplosbaar onder hoge temperatuur en druk in de autoclaaf.

De hoge druk nodig voor de groei wordt bekomen door de hoge temperatuur en door het voor 70% à 85% vullen van de autoclaaf met een alkalische oplossing. De gemiddelde groeitemperatuur bedraagt 350° tot 360°C en de druk bedraagt ongeveer 90 tot 145 Mpa.

De bovenste groeizone en de onderste oplossingszone wordt gescheiden door een geperforeerd tussenschot. De zaadkristallen hangt men in de bovenste zone en men plaatst ruwe stukken natuurlijke kwarts ( lasca genaamd ) in de onderste zone. De temperatuur in de groeizone wordt lager gehouden dan de temperatuur in de oplossingszone. daardoor zal het ruwe materiaal, dat verzadigd is, in de oplossingszone stijgen tot in de groeizone door de convectiestroom tussen de twee zones. omdat de temperatuur van de groeizone lager is dan de temperatuur van de oplossingszone, zal de oplossing in de groeizone oververzadigd worden en zo kristalliseren op de zaadkristallen. De groeisnelheid is ongeveer 0,4 tot 0,6 mm per dag. De duur is ongeveer 40 tot 200 dagen afhankelijk van de toepassing. Met een strikte temperatuur- en drukcontrole, voor een lange periode, krijg je ongeveer 1,5 tot 2 kg kwarts van hoge kwaliteit in één groeiproces.

mvg

Iwerke.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_

Berichten: 407

Re: Synthetische productie van kwartskristallen

Blijkbaar niet veel antwoord. :D

kzal iets meer concretere vragen stellen.

iemand een idee waaruit de alkalische vloeistof zou kunnen bestaan om dit proces goed te laten verlopen?

Iemand een idee hoe het komt dat de kristallen die gevormd worden in de groeizone, georienteerd zijn?

mvg.

Iwerke
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_

Reageer