Collectie visser/hartmans

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1.286

Collectie visser/hartmans

Op donderdag 7 juni 2007 vond de officiele opening plaats van de collectie Visser in het Legermuseum te Delft.

De opening vond plaats door Staatssecretaris van Defensie, de heer C. van der Knaap.

Uit een selecte groepje mesne, die waren uitgenodigd. Ik had het genoegen en de eer om bij deze unieke opening aanwezig. Er waren diverse gerenomeerde spreekers, onder andere Evelie Sint Nicolaas, conservator Nederlandsegeschiedenis Rijksmuseum; Mathieu Willemsen, conservator vuurwapens Legermuseum en Claude Gaier, directeur van het legermuseum te Luik, Belgie. De opening deed de heer G. Groenendijk, directeur van het Legermuseum.

De reeds overleden Henk Visser (1923-2006) verzamelde zijn gehele leven vuurwapens en aanverwante voorwerpen, hij documenteerde alles onderdelen, restaureerden deze unieke wapens van Nederlandse wapensmeden. Want Nederland is grootgeworden door de fabricage van vuurwapen in de 15e to 19e eeuw. Zijn verzameling bestaat uit ca 700 voorwerpen die stammen uit de genoemde periode.

Uniek aan deze collectie is dat deze compleet behouden blijft voor de Nederlandse geschiedenis en het Nederlandse volk.

Voor meer info : www.legermuseum.nl

Tijdens deze unieke bijeenkomst was de presentatie van het Engeltalige boek Hartmans' Dutch Gunmakers from the 15th to the 20st century, geschrevenb door Drs. G. de Vries an Drs. B.J. Martens. Op inintiatie van wijlen Visser en in samenwerking met mij (door de levering van informatie, waar onder een concept manuscript over het leven van Charles Andre Hartmans: 1886-197).

Hierin wordt in de inleiding het leven beschreven en in de daarop volgende hoofdstukken worden talloze wapensmedenfamilies opgesomd die een zeer belangrijke bijdragen hebben geleverd voor de Nederlandse Wapenindusstrie.

Uit handen van dhr heer Groenendijk, heb ik een exemplaar van dit prachtige boekwerk mogen ontvangen.

Nadere info: ISBN-10: 9078521-01-5/ISBN13: 978-90-78521-01-3

Reageer