windsnelheid

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

windsnelheid

hoi

mijn vader had laatst een vraagje inverband met de windsnelheid:

als de wind 30km/h gaat en de aarde draait rond zijn as aan 1666km/h(omtrek aarde:40000(als dat tenminste klopt)) en de wind gaat van oost naar west gaat de wind dan 1696km/h maar omdat wind meedraait met de aarde lijkt dat de wind maar 30 gaat ?

als dit niet juist is, niet goed geformuleerd is of als dit foute berekeningen zijn kan je dit dan verbeteren?

dank bij voorbaat

groetjes simon

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: windsnelheid

Omtrek aarde:40000 is gelijk aan 1

of bedoel je omtrek aarde:24

Re: windsnelheid

als de wind 30km/h gaat en de aarde draait rond zijn as aan 1666km/h(omtrek aarde:40000(als dat tenminste klopt))


foutje srry maar omtrek aarde 40000km en hij draait in 24 uur om zijn as :40000/24=1666.666666666

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: windsnelheid

De windsnelheid hang af vanuit welk referentiestelsel je kijkt. Zoals Einstein al zei, snelheid is relatief.

Op aarde zal ik de wind met een snelheid van 30 km/h. Zit ik in een vliegtuig die van oost naar west met 830 km/h beweegt, dan zie ik de wind van west naar oost bewegen met 800 km/h.

Kijk ik vanuit een geostationary baan rond de aarde, zal ik ook een windsnelheid zien van 30 km/h. Kijk ik vanaf de zon dan zal deze weer anders zijn.

Dus als je vanaf een vast punt in de baan van de aarde kijkt (probleem is wat is een vast punt) dan zul je de wind zien rondbewegen met 1696 km/h
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 8

Re: windsnelheid

en als de wind dan in de tegenrichting gaat van de aarde lijkt het dan meer of het is of is er dan weer een ander gevoel en zicht

Reageer