Tennis

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Tennis

Het tennisseizoen is weer aangebroken. Nou heb ik niet echt iets met tennis, maar wat me wel intrigeert is de discussie die zo af en toe oplaait of een bal nou in of uit is. Kan iemand eens uitleggen wat precies de grens is tussen in en uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Tennis

Dit is zoals bij voetbal, wanneer de bal over de lijn is dan is hij buiten. Er zijn wel nog enkele speciale regels bij het opslaan, dit moet diagonaal gebeuren etc. Op wikipedia is er een rubriek spelregels bij tennis misschien kan je dezeeens doornemen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Tennis

Als ik dat wiki verhaal goed interpreteer behoort de lijn nog tot 'binnen' en is de bal nog in als hij binnen de lijn blijft of de lijn nog raakt. Correct?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Tennis

Ja, maar de vraag is "wat is nog in". Bij voetbal moet de bal vanuit een zijaanzicht volledig de lijn zijn gepasseerd (als ik het goed heb). Bij tennis moet de bal de lijn geraakt hebben. Vanuit een zijaanzicht is het dus niet goed genoeg als de achterkant van de bal boven de lijn is, wanneer de bal de grond raakt. De bal moet bij het stuiten de lijn geraakt hebben. Vandaar dat men af en toe naar de lijn loopt om de afdruk te controleren.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Tennis

Of de allom bekende eagle eye gebruikt.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Tennis

De tennisser komt even uitleg geven, want ja, ik tennis, dus ja, ik weet de regels wel :D

Beginnend bij het serveren. De bal moet diagonaal gaan, zoals Ruben01 al zei. Daarbij moet de bal in het vak dat erachter ligt komen. Het gaat hierbij om het kleine rechthoekige vlak, gelijk achter het net. Als de bal op een van de lijnen komt (hem daar dus raakt), dan is de bal ook nog in. Maar het kan ook gebeuren dat de bal via het net in het goede vak terecht komt. Dan is het let en wordt de bal opnieuw geserveerd.

Vervolgens gelden de buitenste lijnen van het veld waarin gespeeld wordt. Bij een enkel is dit zonder de twee rechterbalken aan de zijkant (de tramrails) en bij een dubbel gelden ook de tramrails als in. Ook nu geld dat, zodra de bal op de lijn stuitert, deze in is. Stuitert hij ervoor, dan is deze uiteraard in, maar stuitert hij ervoor, dan is ie uit.

Dit is ook gelijk de reden waarop op de gravelbanen zo vaak geveegd wordt. Indien het onduidelijk is, loopt er namelijk een scheidsrechter naar toe om te kijken :D
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Tennis

Bij voetbal moet de bal vanuit een zijaanzicht volledig de lijn zijn gepasseerd (als ik het goed heb).
Bij voetbal is de bal buiten op het moment dat het denkbeeldige raakpunt van de bal de witte lijn niet meer aanraakt.

En natuurlijk is het woord van de scheidsrechters nog steeds het enige 'correcte' tijdens een wedstrijd.

Berichten: 8.614

Re: Tennis

Of de allom bekende eagle eye gebruikt.
De Hawk-Eye (en niet Eagle-Eye) technologie wordt nog niet op alle toernooien gebruikt (bijvoorbeeld niet op Roland Garros).
Hawk-Eye wordt ook gebruikt bij de televisieverslaggeving van enkele grote tennistoernooien, waaronder Wimbledon, het Stella Artois-toernooi in Queens, de Australian Open, de Davis Cup en de Tennis Masters Cup. De technologie is ook door IBM geïmplementeerd in een uitgebreider tennissimulatiesysteem, PointTracker. Samen met Cyclops en Auto-ref, is dit een van enkele systemen die volautomatisch lijnbeslissingen nemen.

In maart 2006 werd Hawk-Eye voor het eerst officieel gebruikt, tijdens het Nasdaq-100 Open tennistoernooi.

De US Open van 2006 was het eerste grand slamtoernooi waar het systeem actief bij de wedstrijd betrokken werd en het spelers toestond lijnbeslissingen in twijfel te trekken.

De Hopman Cup 2006 in Perth was het eerste tennistoernooi op eliteniveau, dat spelers toestond scheidsrechterlijke (lijn)beslissingen in twijfel te trekken. Scheidsrechter konden op basis van het bekijken van de beelden een beslissing herzien. Er werd gebruikt gemaakt van tien televisiecamera's, die op het systeem waren aangesloten.

De Australian Open van 2007 was het eerste toernooi die dit jaar de technologie toepaste.

Voor Nederland had het 34e ABNAMRO World Tennis Tournament in februari 2007 de primeur.

Hawk-Eye kan direct 'live' de beslissing of een bal in of uit is nemen, er wordt momenteel voor gekozen om alleen gebruik te maken van herhalingen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Tennis

ik tennis
ah, tof. (ikke ook)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Tennis

Bij voetbal is de bal buiten op het moment dat het denkbeeldige raakpunt van de bal de witte lijn niet meer aanraakt.
Nee toch? Ik heb juist altijd begrepen dat de bal pas uit is op het moment dat er groen zichtbaar is tussen het wit en de bal. Dat is tenminste wat je als scheids/grens hanteert. De officiële regel is dat de bal in zijn geheel over de lijn moet zijn.

Maar goed, dit gaat over tennis. Laten we hun topic niet kapen. :D
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 151

Re: Tennis

misschien niet helemaal passend bij het onderwerp maar toch vraag ik het:

waarom zijn er bij tennis, waarbij je een veel kleiner veld heb dan bij voetbal, toch meer scheidsrechters dan bij voetbal.

Zelf vind ik het een beetje overdreven wat er bij tennis allemaal gebeurt. minstens 6 ballenjongens/meisjes een stuk of 8 scheidsrechters/lijnrechters en een jongen om je handdoek aan te geven.

Zelf zit ik op schaken en ik kan jullie zeggen dat ik het ook wel prettig zou vinden als mijn klok wordt ingedrukt of mijn stukken worden verplaatst door iemand anders:P

Heeft dit met de snelheid van de bal te maken?

Heeft dit te maken met de moeilijker regels mbt de uitlijnen (service, gewone bal, dubbels e.d.)?
Schaken is een sport om de hersens te kraken en de dag door te komen.

Soms echter kraken de hersens niet en kan de dag beter snel voorbij gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Tennis

ironeye schreef:Zelf vind ik het een beetje overdreven wat er bij tennis allemaal gebeurt. minstens 6 ballenjongens/meisjes een stuk of 8 scheidsrechters/lijnrechters en een jongen om je handdoek aan te geven.

Zelf zit ik op schaken en ik kan jullie zeggen dat ik het ook wel prettig zou vinden als mijn klok wordt ingedrukt of mijn stukken worden verplaatst door iemand anders:P
Ja, als je naar een finale van een Grand Slam kijkt dan staan er inderdaad heel wat mensen rond de baan. Tijdens kleinere tornooien of mindere wedstrijden dan staan er ook zoveel mensen niet op het veld hoor (al zullen er toch minstens een aantal blijven). Btw, ik denk dat als je ooit de finale van het wereldkampioenschap schaak speelt dat ze je ook je drankje zullen brengen hoor ;-)
De Hawk-Eye (en niet Eagle-Eye) technologie wordt nog niet op alle toernooien gebruikt (bijvoorbeeld niet op Roland Garros).
Ook op R-G hoor, maar ik dacht dat enkel France 2 en France 3 dat mochten tonen.
???

Berichten: 8.614

Re: Tennis

Onder andere op deze site staat duidelijk dat Roland Garros geen HawkEye heeft.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Tennis

Onder andere op Onder andere op deze site staat duidelijk dat Roland Garros geen HawkEye heeft.
Ik ben zeker dat ik dat vorig jaar op FR3 heb gezien hoor, zie bijv. http://roland-garros.france3.fr/guide-tv/10559517-fr.php

(ah, blijkbaar is die hawk-eye enkel voor FR3:
Roland-Garros ne l'utilisera pas cette année, a précisé la Fédération française de tennis, mais la technologie sera utilisée par des diffuseurs, notamment France Télévisions, pour leurs ralentis.
???

Reageer