Tussenwervelschijven

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4.502

Tussenwervelschijven

Een lekenvraag:

In een afbeelding van de wervelkolom van een mens en dan in detail van een wervel zag ik afgebeeld de tussenwervelschijven en ook de uitgangen van zenuwbanen door kanaaltjes via de zijkanten van de wervels.

Rugpijnen zouden vaak , behoudens hernia's, worden veroorzaakt door slijtage van de schijven!

Voor zover ik kan zien komen er geen zenuwbanen in het gebied van de wervelschijven voor en vraag ik me af dat een deel van de rugpijnen,waar dus geen hernia de oorzaak is,wordt veroorzaakt door verklevingen van rugspieren,pezen en kapsels en dus door "losmaken"daarvan,door een goede masseur of mogelijk operatief,te genezen is!

Berichten: 199

Re: Tussenwervelschijven

Ja, inderdaad worden een deel van de rugpijnen veroorzaakt door ´verklevingen´, of vastzitten van, of degeneratie van de spieren en pezen in het gebied. En een ander deel weer inderdaad door afslijten van de wervelschijven (vaak aan elkaar gerelateerd overigens).

Houding is daarin een belangrijk element (met een verkeerde houding kun je pezen overstrekken waardoor ze slijten bijvoorbeeld). Toch kunnen dit soort problemen niet altijd worden opgelost door het ´losmaken´ van de spieren; je zult uiteindelijk ook de oorzaak aan moeten pakken anders heb je die vastzittende spieren zo weer terug. Als de oorzaak bijvoorbeeld is dat je continue je hoofd scheef houdt, dan kun je de spieren wel losmaken, maar dan heb je binnen een week dezelfde klachten weer terug als je niet zorgt dat je hoofd recht gaat staan.

Pezen kunnen, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, in feite niet echt rekken. Dat betekent dat ze heel stevig zijn, maar tegelijkertijd ook vatbaar voor beschadiging als ze wél overstrekt worden. Ook dat kan klachten geven, met als gevolg bijvoorbeeld slijtage aan de wervellichamen (omdat iemand om zichzelf te ontzien bijvoorbeeld scheef gaat hangen). Andersom kan ook, dat iemand door slijtage aan de wervellichamen scheef gaat lopen en daarmee zijn pezen beschadigt. In de praktijk denk ik dat je het kip of het ei vaak moeilijk van elkaar zult kunnen onderscheiden, zeker als de patient al langer met zijn klachten rondloopt.

Was dit ongeveer wat je bedoelde?

Berichten: 4.502

Re: Tussenwervelschijven

Dit is de derde keer dat ik sneuvel op een o-umlaut te maken,dus ik begin weer:

Bedankt voor je snelle reactie,zit wel in de jkoers die ik denk.

De behandelend orth.chir.gaf na 10 min.zijn opinie:"versleten rug".

Sorry voor de turbo,ik was voor de 4e keer aan het reageren!

Berichten: 3.165

Re: Tussenwervelschijven

Persoonlijke medische kwesties zijn niet toegestaan!
Voor zover ik kan zien komen er geen zenuwbanen in het gebied van de wervelschijven voor en vraag ik me af dat een deel van de rugpijnen,waar dus geen hernia de oorzaak is,wordt veroorzaakt door verklevingen van rugspieren,pezen en kapsels en dus door "losmaken"daarvan,door een goede masseur of mogelijk operatief,te genezen is!
Ik vermoed dat het hooguit een wat verlichtend effect zou kunnen hebben wanneer de oorzaak van de pijn daadwerkerlijk bij de spieren zit. Doe het in ieder geval in overleg met de artsen.

Over de wervelschijven: deze zijn zeer goed te vergelijken met fietsbanden. Net zoals bij een fietsband het geval is hebben ze een zachte maar veerkrachtige kern en een hardere buitenkant. De functie is, niet verrassend, dan ook quasi identiek; het opvangen van schokken.
Pezen kunnen, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, in feite niet echt rekken. Dat betekent dat ze heel stevig zijn, maar tegelijkertijd ook vatbaar voor beschadiging als ze wél overstrekt worden.
Pezen zijn inderdaad weinig elastisch. Een groot probleem met pezen is dat ze traag en relatief weinig in kracht toenemen. Wanneer bepaalde spieren te snel getraind worden, zeker wanneer er een disbalans ontstaat tussen de verschillende spieren, dan stijgt het risico sterk dat de pezen het niet meer aankunnen en deels afscheuren.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 199

Re: Tussenwervelschijven

Persoonlijke medische kwesties zijn niet toegestaan!
Ik heb nergens zien staan dat hij zélf rugpijn had? Ik vind het wel een interessant onderwerp...

Waar ik net nog aan zat te denken, is dat pezen niet alleen niet elastisch zijn, ze zijn ook slecht doorbloed. Daardoor genezen ze bij beschadiging ook erg langzaam. Vergelijk het met touw: niet elastisch, wel sterk, maar als het eenmaal rafelt kun je het moeilijk weer aan elkaar fabrieken. Bij sommige pezen zoals de achillespees kunnen ze, gelukkig, wel een volledig gescheurde pees weer aan elkaar ´naaien´. Maar een ´rafeltje´ in het touw moet uit zichzelf genezen en dat kan dus erg lang duren...

Berichten: 4.502

Re: Tussenwervelschijven

Bedankt voor je medeleven Bella,het ging inderdaad niet over mijn rug of rugpijn.

Maar medische zaken liggen erg gevoelig in dit forum .

(Ja, moderator,dat zijn de ingestelde regels,ik weet het,ik vergeet het wel eens in mijn wetenschappelijk enthousiasme!)

Berichten: 3.165

Re: Tussenwervelschijven

Ik heb nergens zien staan dat hij zélf rugpijn had?
Persoonlijke medische kwesties zijn niet toegestaan, ofdat het nu van jezelf is of van een familielid/vriend/kennis.

Dit is, zoals duidelijk staat uitgelegd in de bijsluiter, om te voorkomen dat mensen verkeerde adviezen krijgen met mogelijk negatieve consequenties voor hun gezondheid.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 199

Re: Tussenwervelschijven

Nou wil ik niet zeuren... maar een topic over puistjes of de vleesetende bacterie bevat mi veel meer persoonlijke vragen dan dit; ik zie er alleen een theorie in... hij vraagt toch ook niet om advies?

Hoogstens zou je het evt kunnen verplaatsen naar theorie-ontwikkeling...

Maar nu we weten dat het dus niet de bedoeling is om advies in te winnen over een bestaande rugpijn, en er ook geen advies gegeven wordt... mag het nu blijven staan?

Berichten: 4.502

Re: Tussenwervelschijven

Weer bedankt voor je medewerking Bella,ik vind dit punt van regelgeving in dit forum gewoon on-wetenschappelijk.

"Moderator" kan argumenteren wat hij/zij wil,de verantwoording voor het vragen en volgen van adviezen/aanwijzingen blijft formeel voor de anonieme vragensteller,zoals op velerlei ander gebied ook gebeurt.

Ik geef wel adviezen op divers bouwkundige ,aanverwante en afwijkende gebieden en het is momenteel in onze wetgeving zo,dat degene die adviezen,plannen,ed.opvolgen,zelf verantwoordelijk zijn voor het opvolgen.

Men leze ook alle "kleine lettertjes" maar na;ik begin ermee in mijn programma's met grote letters en geeft dan de vrijheid om door te gaan of niet;de condities worden gelezen.

Bij veel websites moet men accoord gaan met de voorwaarden,voordat er verder geschakeld wordt,SO WHAT! :D

Berichten: 199

Re: Tussenwervelschijven

Nou ja, ik ben het er wel mee eens dat het niet verstandig is om medische persoonlijke adviezen toe te staan (daar krijg je ook een heel irritant forum van met alléén maar vragen van mensen over de uitslag op hun grote teen), maar ik vind gewoon dat als het duidelijk is dat er géén persoonlijk iets gevraagd wordt, en er ook géén medisch advies gegeven wordt, er dan geen slotje op zou hoeven. Maar laten we dit nu maar rusten anders komt er een slotje op om een andere reden en dan hebben we er ook niks aan... :D

Dus... verder nog vragen over het ruggenwervel/zenuwsysteem? Ik moet er donderdag tentamen over doen, so try me!

Berichten: 4.502

Re: Tussenwervelschijven

Je zou mijn topic over rugklachten en versleten rug kunnen gebruiken!

Succes met je tentamen (waarover/waarin?)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Tussenwervelschijven

Gelieve weer terug ontopic te gaan. :D (en Bella: succes!)
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 199

Re: Tussenwervelschijven

Ik heb zelf nog wel een vraagje...

Bij een reflex:

Stel dat je met je linkervoet in iets scherps trapt. Klopt het dan dat je:

- via de afferente banen naar het ruggenmerg

- daar homolateraal horizontaal overschakelend > je trekt je linkerbeen terug (reflex)

en tegelijkertijd:

- heterolateraal horizontaal overschakelend> je spant de strekspieren vh rechterbeen aan om niet te vallen (gekruiste strekreflex)

Ondertussen gaat er ook een seintje via de afferente banen > heterolateraal opstijgend> rechterhersenhelft > pijn

en gaat er dan ook nog een seintje via de afferente banen > homolateraal opstijgend > linkerhersenhelft?

alvast bedankt, ik vind het zenuwstelsel nogal pittig...

Berichten: 4.502

Re: Tussenwervelschijven

Ik ben geen oloog in de anatomie,maar meen dat alle signalen vanuit het linkerdeel van het lichaam worden opgedragen,resp.worden opgevangen door het rechterdeel van je hersenen/ruggemergstreng visa/versa!

Heeft mogelijk met lichaamsbalans te maken,weet ik niet!

Sterkte met je studie!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Tussenwervelschijven

Pfoe, het zenuwstelsel is wel behandelijk tijdens mijn studie maar dit gaat ineens wel lekker diep Bella! :D

Zoals ik het nu lees is het allemaal heel logisch (en ik ben bekend met de terminologie) en heb je gelijk in wat je stelt.

Ik ben ook geen deskundoloog, eigenlijk moleculair bioloog in opleiding. Ik zag orgaanstelsels (waar dit onder viel) altijd een beetje als een noodzakelijk kwaad...:s
Appareo decet nihil munditia?

Reageer