Puntontlading

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 89

Puntontlading

Hallo,

Ik vroeg me af of iemand me mss mischien kan vertellen wat puntontlading is ?

thx !

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Puntontlading

Een punt in de ruimte dat een lading heeft. De grootte van het punt is 0.

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Puntontlading

Ja, dat is gewoon puntlading maar in mijn cursus lees ik over puntONTlading maar het wordt niet verklaard .

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Puntontlading

Maar er werd toch gevraagd naar een puntONTlading, niet naar een puntlading?

Als ik op 'puntontlading' zoek met Google krijg ik vooral teksten die bliksem bijvoorbeeld als puntontlading beschrijven. Blijkbaar is een puntontlading een elektrische ontlading die via een enkel punt loopt: vanaf een kerktoren bijvoorbeeld, of de top van een boom. Dit in tegenstelling tot een oppervlakteontlading, waarbij de ontlading over een oppervlak plaatsvindt in plaats van via een punt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Puntontlading

Sorry, verkeerd gelezen :D , ik ben nog maar net wakker :D .

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Puntontlading

[attachment=307:scan0011.jpg]

In het eerste plaatje zie je 2 bollen.De kleine bol heeft straal r1 en lading q1. De grote bol heeft straal r2 en lading q2. De bollen worden verbonden door een elektr. geleider.

De oppervlakteladingsdichtheid van de kleine bol is:
\(\sigma_{1}=\frac{q_{1}}{4.\pi.r_{1}^2}\)
De oppervlakteladingsdichtheid van de grote bol is:
\(\sigma_{2}=\frac{q_{2}}{4.\pi.r_{2}^2}\)
Hieruit volgt:
\(\frac{\sigma_{1}}{\sigma_{2}}=\frac{q_{1}}{q_{2}} .{(\frac{r_{2}}{r_{1}})}^2\)
Gebruik makend van:( zie afbeelding)
\(\frac{q_{1}}{q_{2}}=\frac{r_{1}}{r_{2}}\)
krijg je :
\(\frac{\sigma_{1}}{\sigma_{2}}=\frac{r_{2}}{r_{1}}\)
De oppervlakteladingsdichtheid is het grootst op de kleine bol.Daar het elektr. veld vlak bij het oppervlak van een geleider rechtevenredig is met de oppervlakteladingsdichtheid , is de elektr. veldsterkte groot op de oppervlakte van de kleine bol.

Als je de 2 bollen ( zie afbeelding ) vervangt door een elektrische geleider van de vorm zoals (b) (zie afbeelding),dan zien we dat de elektr. lading het meest geconcentreerd is op de het puntige einde van de geleider. Daar waar de kromtestraal van het oppervlak het kleinst is, is de elektr. veldsterkte het grootst. Het sterke elektrische veld in de buurt van scherpe punten van een geladen geleider zal in staat zijn een paar ionen, die altijd in de lucht aanwezig zijn te versnellen tot zulke energieen dat als dit ion botst met een neutraal molecuul, er meerdere ionen ontstaan en je krijgt dat een elektrische ontlading in de lucht.

Voor lucht bij standaard temperatuur en druk ( 20 graden en 1 bar) een elektrisch veld met een grootte in de orde van

3 000 000 V/m zal in staat zijn om zo''n puntontlading te veroorzaken.

Dit wordt ook wel een Corona -ontlading genoemd.

Reageer