[Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

[Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

Ik ben geen Neerlandicus en ook beroep ik mij niet op een geweldige talenknobbel maar mij valt het wel steeds meer op dat mensen in forumberichten zeer veel fouten maken. Vaak zijn het typfouten maar het valt me ook op dat er mensen zijn die pure taalfouten maken waaruit blijkt dat het niveau van de Nederlandse taal bij die betreffende persoon sterk te wensen overlaat.

Denken jullie dat dit dalende niveau te maken heeft met de verslechterende staat van het onderwijs? of misschien de invloed van (engelstalige) TV-programma's of "SMS taal"?

Ik vind het erg jammer dat mensen een leuke theorie hebben bedacht (als voorbeeld) maar als deze wordt onderbouwd met argumenten die barsten van de taalfouten dan neem ik die persoon lang niet zo serieus. Dit is natuurlijk in een wetenschapsforum erg jammer maar stel dat die personen simpelweg niet weten dat ze taalfouten maken? Hoe moet het dan als ze gaan solliciteren? Een grove taalfout in een sollicitatiebrief wordt echt niet meer geaccepteerd en deze brief beland rechtstreeks in de afvalbak!

Kortom hoe kan het taalonderwijs verbeterd worden? en is het zo dat het taalniveau daalt?

Berichten: 683

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

Dit is natuurlijk in een wetenschapsforum erg jammer maar stel dat die personen simpelweg niet weten dat ze taalfouten maken? Hoe moet het dan als ze gaan solliciteren?
Typen in Word en dan de spellingscontrole eroverheen.
Kortom hoe kan het taalonderwijs verbeterd worden?
Minder televisie kijken, meer boeken lezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

Jah ik verschiet soms van mezelf wat ik hier soms neerpleur, soms maak ik zo een rare zinconstructies als ik typ, alleen heb ik dat alleen als ik typ, nooit (of toch bijna nooit :shock: ) als ik gewoon schrijf ...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

De kennis van de Nederlandse taal is over het algemeen slecht. Veel mensen kunnen nog niet eens een werkwoord op de juiste manier vervoegen. Ik ben niet van mening dat dit een puur hedendaags probleem is, echter het kan goed zijn dat dit probleem door bovengenoemde oorzaken wordt versterkt.

Wat ik helemaal verafschuw is het gebruik van de zogenaamde 'BrEaZaH' taal. Ik ben van mening dat deze 'trend' de grootste oorzaak is van het verslechteren van de kennis der Nederlandse taal onder de Nederlandse jeugd.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

Inderdaad, ik krijg ook het gevoel dat mensen het verschil tussen schrijftaal en spreektaal niet meer goed doorhebben een voorbeeld van een recente mail die ik kreeg (serieus niet zelf bedacht!):

"hi als je hem niet verkoopt dan koop ik hem zeker van je . en als je em wel verkoopt dan wil ik heel graag van je volgende zending ( wel de zelfde ) koopen . dus bij je volgende zending kan je wel vast het ....... vasthouden en als je me laat weeten dat je em binnen hebt dan stoort ik het geld wel.(o ja . zouw ok graag dan zoon onderhouds kisje er bij willen .lol "

Nu denk ik dat deze persoon nog niet de volwassen leeftijd heeft bereikt maar desondanks schrok ik er best wel van. (PS het is ook geen "nieuwe" Nederlander :wink: )

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

Dat is wel heel erg. Ik kom ook nog wel eens op het internet berichten tegen die dan geen spellingsfouten hebben, maar waar de zinsconstructie gewoon verkeerd is. Die gaan maar door zonder komma's of punten te gebruiken. en ... en ... dan ... dus ... ook ...
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

Hehe ik betrap me ook vaak op oneindige lange zinnen :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

Is iedereen bekend met het volgende: op www.geenstijl.nl is een menspersoon verhalen aan het schrijven onder de naam P. Kouwes. Als je echt lange zinnen, compleet zonder interpunctie wil lezen, dan moet je hier nu meteen aan beginnen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

Denken jullie dat dit dalende niveau te maken heeft met de verslechterende staat van het onderwijs?
Ik vraag me af of het niveau daalt.

Wat een trend is is dat dialecten en andere afwijkingen van het ABN steeds meer geaccepteerd worden, zowel in spreken als in schrijven. Om eerlijk te zijn heb ik daar geen problemen mee: taal is een levend iets, dat laat zich niet in de ketenen van een spellingscommissie slaan.

Ik gebruik nog gewoon de oude (pannekoek) spelling, het interesseert me niet dat er een taalcommissie is die verordonneert dat ik woord X op een bepaalde manier moet schrijven. Als het nu nog een goed doordachte spelling was...

Ik vraag me ook af of de kwaliteit van het onderwijs daalt (althans: of de staat verslechtert). Elke tijd heeft z'n eigen mode's in onderwijs dus er zal altijd wel iets minder worden, terwijl er ook altijd wel iets beter zal worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

Waar ik mee zit is dat mensen op een forum zoals deze, SMS / MSN taal gebruiken of zelfs Breezer taal. Dat leest nogal onprettig voor iemand die dit soort talen normaliteit nooit leest.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 510

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

Waar ik mee zit is dat mensen op een forum zoals deze, SMS / MSN taal gebruiken of zelfs Breezer taal. Dat leest nogal onprettig voor iemand die dit soort talen normaliteit nooit leest.
Waarom hanteer je dan niet de volgende regel:

Berichten waar: sms, msn en breezer taal in voor komt worden verwijderd?

Ik vind het niet erg als iemand de afkorting "ff" gebruikt voor even, maar soms lijken de berichten meer op hiërogliefen dan op ABN.

Berichten: 80

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

Mag ik de mensen die zichzelf op taalfouten betrappen eens wijzen op http://www.onzetaal.nl en http://www.taalunieversum.nl ? :shock: Beiden hebben een 'taaladvies'-sectie, met veelvoorkomende twijfelgevallen als de vervoeging van 'skaten', koppeltekens, interpunctie, enzovoort.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

Tja, als je typt of schrijft ga je altijd voor de kortste manier, toch bij schrijven met de hand ...

Waarvoor hebben mensen dan afkortingen uitgevonden ? :shock:

Berichten: 86

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

Ik denk dat het niet enkel ligt aan het sms'en en chaten, maar ik schrijf enorm veel schrijffouten ondanks het feit dat ik massas boeken heb gelezen. Sommige mensen kunnen nu gewoon niet schrijven :shock: .

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

Ik denk dat het niet enkel ligt aan het sms'en en chaten, maar ik schrijf enorm veel schrijffouten ondanks het feit dat ik massas boeken heb gelezen. Sommige mensen kunnen nu gewoon niet schrijven ;) .
Jaja schuif de verantwoordelijkheid maar op iemand anders ;)

Grapjen é pol :shock:

Reageer