Wat is wiskundig inzicht ?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 60

Wat is wiskundig inzicht ?

Inzicht valt niet onder woorden te brengen, omdat het woord het zelf zegt: het gaat over een in zicht. Iets zien heeft meer te maken met andere vaardigheden dan taalvaardigheden.

Maar voor het volledig uit te sluiten moet er rekening gehouden worden met hoe anderen hierover denken.

Hoe kan wiskundig inzicht herkend worden ? Kan het aangeleerd worden door er bijvoorbeeld veel naar te kijken tot het plotseling wordt gezien ? Of zou dat nu juist inzicht zijn ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Wat is wiskundig inzicht ?

Wiskundig inzicht lijkt me eerder een probleemoplossende capaciteit. Het is een deel van intelligentie/cognitie, het lijkt me dus dat een discussie hierover beter psychologisch kan gevoerd worden (bij deze verplaatst).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wat is wiskundig inzicht ?

Wiskunde is voor een groot deel nadenken/redeneren volgens pure logica.

Wiskundig inzicht kan gemakkelijk herkend worden: als je wiskunde snel aanleert en kunt toepassen op ingewikkeldere problemen, moet je haast wel wiskundig inzicht hebben :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Wat is wiskundig inzicht ?

Kan het aangeleerd worden door er bijvoorbeeld veel naar te kijken tot het plotseling wordt gezien ?


Nope, volgens mij zul je zonder wiskundig inzicht/wiskundig gevoel/nodige intelligente of wat ook, 10 jaar op iets kunnen blijven staren zonder "het" te zien.. zodra je de oplossing wel "ziet" heb je dus dat inzicht.. en dat kan je mijns inziens niet oefenen door te staren naar iets. Welliswaar wel een beetje door gewoon veel te oefenen, en dan herken je vanzelf dingen die terug komen, maar volgens mij kun je een "wiskundeknobbel" niet aanleren.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 5

Re: Wat is wiskundig inzicht ?

Hallo,

Naar mijn mening kan inzicht wel beperkt aangeleerd worden. Er zal voor iedereen echter een persoonlijke barrière zijn. Hiermee bedoel ik dat ieder zijn eigen capaciteiten en potentie heeft, maar deze potentie wel beperkt is tot een zeker punt (dit kan erg ver zijn, of juist niet).

Het staren op zich helpt natuurlijk niet, dat moge duidelijk zijn. Het oefenen van minder moeilijke problemen en elementaire aannames, daar mee spelen, er over nadenken en vervolgens een stap verder zetten kan naar mijn mening wel.

Veel van ons hebben het inzicht gehad dat ze snapten dat 2 maal 4, 8 is en waarom dit zo is (als ik twee keer iemand 4 appels geef, heeft diegene in het totaal 8 appels). Vervolgens is een stap voorwaarts om dit te generaliseren naar grotere getallen. Zulke stapjes zullen uiteindelijk het inzicht vergroten.

Ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Wat is wiskundig inzicht ?

Ik denk dat het tot op zekere hoogte te verbeteren is. Maar een bepaalde aanleg is wel handig.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 2.746

Re: Wat is wiskundig inzicht ?

als je heuristisch kan denken heb je inzicht vind ik

Gebruikersavatar
Berichten: 603

Re: Wat is wiskundig inzicht ?

Xirtrips schreef:Inzicht valt niet onder woorden te brengen, omdat het woord het zelf zegt: het gaat over een in zicht. Iets zien heeft meer te maken met andere vaardigheden dan taalvaardigheden.

Maar voor het volledig uit te sluiten moet er rekening gehouden worden met hoe anderen hierover denken.

Hoe kan wiskundig inzicht herkend worden ? Kan het aangeleerd worden door er bijvoorbeeld veel naar te kijken tot het plotseling wordt gezien ? Of zou dat nu juist inzicht zijn ?
Ik denk dat een belangrijke (en zeer complexe) discussie hieruit afgesplits kan worden : Het feit of iets in onze genen vastligt of dat we het aanleren. (Ook wel Nature/Nurture genoemd)

Verder zou ik zeggen over elk inzicht, wiskundig of iets anders, aangeleerd of met de chromosomen meegekregen, dat het een abstract begrip is dat min of meer betekent : Een structuur van kennis (epistemologie) waarmee problemen opgelost kunnen worden. Dus vooral de verbanden tussen verschillende losse feiten/regels zorgen voor inzicht. Ze maken je kennis breder toepasbaar. Voor wiskundig inzicht betekent dit dan : Een verzameling van wiskundige feiten/regels met heldere verbanden tussen alle onderdelen. En hierbij geldt natuurlijk dat je inzicht beter is naarmate je meer regels kent en naarmate ze meer verbanden met elkaar hebben. (En het evenwicht tussen die twee, dus 2 regels met 100 relaties of 100 regels met 2 relaties geven niet zo veel inzicht als 50 regels met 50 relaties)

Patronen herkennen is een onderdeel dat vaak wordt getest bij intelligentie-metingen. Hiermee denkt men o.a. wiskundig inzicht te kunnen meten. Dat is dan dat deel van wiskundig inzicht dat je niet makkelijk kunt doceren. Als je daar goed in bent, verwacht men dat je een voorsprong hebt op anderen omdat hiervoor nu juist geen lessen bestaan. Patronen herkennen houdt namelijk in dat de regels nog niet vastliggen en dat je eerst regels moet zoeken om ze te kunnen toepassen. Ik heb zelf een docenten-opleiding beeldende vorming gedaan en denk dat bijvoorbeeld in dat vak dit onderdeel wel gedoceerd kan worden. ( Het zoeken naar ongedefinieerde regels in een reeks elementen)

Volgens mij zou iedereen zo'n stuctuur aan kunnen leren, maar niet iedereen even gemakkelijk. Afhankelijk van hun voorkennis/oefening kan het zeker een factor 10 keer sneller of langzamer. De oefening begint nl. ook meestal niet in de klas. Oefening is altijd het grote toverwoord. In mijn visie zijn vrijwel alle vormen van intelligentie/inzichten een gevolg van oefening, maar dat zou ik liever in een andere Topic bespreken, omdat ik weet dat dat meestal erg moeizame discussies worden. Afsplitsen houdt alles een beetje overzichtelijker. Iemand die het over het Nature/Nurture-probleem wil hebben, zou dus een nieuwe Topic moeten starten, denk ik.
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Berichten: 6

Re: Wat is wiskundig inzicht ?

Hallo,

nu zit ik dit te lezen en heb hier net een discussie over gehad met een laraar van mijn dochter

nu heeft zij net een drempeltoets gehad en daaruit bleek dat zij een natuurlijk inzicht had in wiskunde

daar bedoelden ze mee dat je dat inzicht van nature hebt

nu heb ik dat zelf absoluut niet en haar vader ook niet

met mijn nieuwsgierigheid hiernaar heb ik gevraagd of dat ook iets aangeleerds kon zijn en als antwoord kreeg ik dat dat niet kon

je hebt een gedeelte wat je aanleert en een gedeelte wat je echt in je moet hebben om logisch de dingen te kunnen bekijken

een inzicht hierin kun je voor een deel leren maar het meeste moet je kunnen 'zien'.

Wanneer je geen logica in wiskunde ziet zul je veel vraagstukken niet kunnen oplossen hoeveel hje jezelf ook aanleert en iemand die het wel iet zal veel meer uit dingen kunnen halen

zo ongeveer

hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel
Wordt bewust!

Reageer