Boventonen in orgelpijpen.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 107

Boventonen in orgelpijpen.

Ik begrijp de volgende stelling niet zo goed:

Voor een boventoon opgewekt in een orgelpijp geldt:

a) dat de voortplantingssnelheid niet groter en ook niet kleiner is dan die van de bijhorende grondtoon

b) dat de golflengte kleiner is dan deze van de bijhorende grondtoon

de formule van zo een orgelpijp is: f = v / 2.l

Voor boventonen wordt dit dus: f (n) = n.v / 2.l

(en dan heb ik het even over een open orgelpijp, maar het "principe" is hetzelfde bij de gesloten)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Boventonen in orgelpijpen.

karensouvereyns schreef:Ik begrijp de volgende stelling niet zo goed:

Voor een boventoon opgewekt in een orgelpijp geldt:

a) dat de voortplantingssnelheid niet groter en ook niet kleiner is dan die van de bijhorende grondtoon
Voortplantingssnelheid van de golf is in dit geval simpelweg de geluidssnelheid. Die is in principe voor alle frequenties gelijk.
b) dat de golflengte kleiner is dan deze van de bijhorende grondtoon

de formule van zo een orgelpijp is: f = v / 2.l

Voor boventonen wordt dit dus: f (n) = n.v / 2.l
snap je nu eigenlijk de stelling niet, of de formules die bij die orgelpijp horen? Al+s je de formules goed bekijkt zie je dat de frequentie van de boventonen steeds hoger wordt. Aangezien de voortplantingssnelheid gelijk blijft (zie a)) betkeent dat dat de golflengte kleiner moet worden.

v=λ·f

Overigens Karen, met alle respect, maar ik heb eigenlijk liever dat je deze probleempjes in het huiswerkforum plaatst. Dan kunnen we dit forum reserveren voor de wat "diepere" problemen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Boventonen in orgelpijpen.

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Reageer