Het "verval"van de nederlandse taal

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 7

Het "verval"van de nederlandse taal

"Verval" is misschien een groot woord, maar wellicht valt het niet alleen mij op dat veel nieuw taalgebruik in strijd is met wat we vroeger op school hebben geleerd, en mij als valse muziek in de oren klinkt.

Enkele voorbeelden:

Verkeerd gebruik van lidwoorden

de boek, de meisje, de raam in plaats van HET boek, HET meisje, HET raam

Dit ligt dan erg voor de hand, maar bij combinatiewoorden gaat men ook de mist in:

HET licht, DE knop, DE lichtknop naar het laatste woord, HET lichtknopje, omdat het HET knopje is.

Zinnen die onlogisch zijn of ergerlijk klinken:

Ik zie je als je weggaat, zie je iemand juist niet

Isssssssssss gooooooooooooooooed Veel te veel klinkers ( en medeklinkers), en het tegenovergestelde schijnt bedoeld te worden, de zin klinkt sarcastisch, terwijl deze positief wordt gebruikt.

Verkeerd woordgebruik

Blijf MET hem ipv BIJ hem

Ik zal dit papiertje ZETTEN (dan toch op zijn minst neerzetten) kan niet, het word neerleggen

liggen ipv leggen en andersom:

ik ga liggen, niet leggen

ik leg mijn pen neer, niet ik lig enz

goed:Ik kan Nederlands spreken

fout: Ik ken Nederlands spreken

goed:Ik ken Nederlands (ben ervan op de hogte)

goed: een vraag stellen, je iets afvragen

fout: een vraag afstellen (dat doet men met een raket)

enzovoort.

Berichten: 84

Re: Het "verval"van de nederlandse taal

Ik zal dit papiertje ZETTEN (dan toch op zijn minst neerzetten) kan niet, het word neerleggen
het wordt neerleggen :D

Ik erger me er ook aan. Als en dan mag tegenwoordig door elkaar gebruikt worden, belachelijk.

Nog zoiets:

Dit klopt niet volgens hun.

Dat komt doordat zij weten dat het hen moet zijn.

Ik denk dat er niet veel aan te doen is. Taal evolueert nu eenmaal maar naar mijn smaak gaat het veel te snel en gebeurt het alleen maar omdat mensen te lui zijn om het fatsoenlijk aan te leren.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Het "verval"van de nederlandse taal

Verschrikkelijke taalzonden...

Er ontbreekt trouwens een hoofdletter bij "Nederlandse" in je titel :D

Berichten: 8.614

Re: Het "verval"van de nederlandse taal

ypsilon schreef:Verschrikkelijke taalzonden...

Er ontbreekt trouwens een hoofdletter bij "Nederlandse" in je titel :D
... en "word" in jouw zin: "Ik zal dit papiertje ZETTEN (dan toch op zijn minst neerzetten) kan niet, het word neerleggen" wordt met -dt geschreven.

Ik erger me trouwens ook aan het verval (absoluut geen groot woord) van onze taal.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Het "verval"van de nederlandse taal

@Klintersaas: dat had Snuffy al opgemerkt.

Verder moet het dan zijn "het (papiertje) wordt neergelegd", toch niet "het wordt neerleggen"?

Verder vind ik de genoemde voorbeelden niet zo sterk. Sowieso moet je niet alles letterlijk nemen ("ik zie je" is een afkorting van "ik zie je straks/morgen/whatever") en is spreektaal vaak anders dan schrijftaal. Ook hoor ik de gemaakte fouten zelf nauwelijks in mijn omgeving, maar dat kan natuurlijk heel anders zijn bij anderen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 84

Re: Het "verval"van de nederlandse taal

Verder moet het dan zijn "het (papiertje) wordt neergelegd", toch niet "het wordt neerleggen"?


Ik denk dat hier met "het wordt neerleggen", "in dit geval wordt het neerleggen ipv zetten/neerzetten", bedoeld wordt.

Berichten: 8.614

Re: Het "verval"van de nederlandse taal

@Klintersaas: dat had Snuffy al opgemerkt.
Daar heb ik overgekeken.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Het "verval"van de nederlandse taal

Ik denk dat hier met "het wordt neerleggen", "in dit geval wordt het neerleggen ipv zetten/neerzetten", bedoeld wordt.
Zou inderdaad kunnen, maar het is een vreemde woordkeus. 'is' i.p.v. 'wordt' zou dan beter passen (of 'hoort te zijn').
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 84

Re: Het "verval"van de nederlandse taal

Zou inderdaad kunnen, maar het is een vreemde woordkeus. 'is' i.p.v. 'wordt' zou dan beter passen (of 'hoort te zijn').


Waar.

Berichten: 196

Re: Het "verval"van de nederlandse taal

Bovengenoemde fouten vind ik persoonlijk niet echt 'verval' hoor. Wat ik écht verval vind: alle Engelse leenwoorden in onze taal. Echt afschuwelijk. Een doodszonde! :D Ik erger me er kapot aan! Dat is nou het toppunt van taalvervuiling.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Het "verval"van de nederlandse taal

Een doodszonde!
:D (niets persoonlijks trouwens :D )

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Het "verval"van de nederlandse taal

Wat ik écht verval vind: alle Engelse leenwoorden in onze taal. Echt afschuwelijk. Een doodszonde! :D Ik erger me er kapot aan!
Als je alle leenwoorden uit het Nederlands zou schrappen zou er te weinig overblijven om nog behoorlijk met elkaar te communiceren. :D

Berichten: 196

Re: Het "verval"van de nederlandse taal

Als je alle leenwoorden uit het Nederlands zou schrappen zou er te weinig overblijven om nog behoorlijk met elkaar te communiceren. :D
Denk je? Dat zal wel meevallen toch? Alleen de sportwereld krijgt misschien problemen. Maar dat is meer 'vaktaal'. Dat mag wel blijven. Als dat verdraaide alledaagse Engels maar uit 't Nederlands verdwijnt. :D

Maar ja, het is er eenmaal ingekomen en kan er niet meer uit. Voor de meeste dingen (bijvoorbeeld barbecue) heb je alleen maar een Engels woord. Toch? Wat is een barbecue in het Nederlands dan? :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Het "verval"van de nederlandse taal

Voor de meeste dingen (bijvoorbeeld barbecue) heb je alleen maar een Engels woord. Toch? Wat is een barbecue in het Nederlands dan? :D
Dat bedoel ik nou. We hebben geen Nederlands woord voor barbecue, net zoals heel veel woorden die we gebruiken een vreemde oorsprong hebben. Ban alle woorden die uit het Engels, Duits, Frans, Italiaans, Latijn, Grieks, Hebreeuws, Arabisch komen, en we houden te weinig over om alles te kunnen zeggen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Het "verval"van de nederlandse taal

Dat bedoel ik nou. We hebben geen Nederlands woord voor barbecue,
wat is dan een rooster en roosteren?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gesloten