Colleges op de mit

Moderator: Rhiannon

Berichten: 481

Colleges op de mit

Misschien weten jullie het al: Op de MIT site kan je vele colleges die op video zijn opgenomen volgen. Bovendien kan jeje vaardigheden toetsen door de opgaves te maken die er bij horen , de uitwerkingen zijn er meestal ook bij. Voor mij is op dit moment vooral interessant ''Physics I'', wat de Newtioniaanse mechanica op een hele duidelijke manier uitlegd. Goede kwaliteit, ondersteunt met experimentjes e.d. :D

http://ocw.mit.edu/OcwWeb/Global/OCWHelp/avocw.htm

Hopelijk hebben jullie er wat aan..
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Berichten: 3.165

Re: Colleges op de mit

Ik ken het al een aantal jaren, ik vind het een fantastisch initiatief waar veel andere universiteiten een voorbeeld aan kunnen nemen (ik heb het de TU's van Deft en Eindhoven nog niet zien doen). MIT is één van de meest prestigieuze, selectieve en dure universiteiten in de USA (volgens veel mensen zelfs de meest prestigieuze). Prachtig dat zij ondanks dat niet de massa uit het oog verliezen.

Op deze manier kan het Internet voor meer gelijke kansen zorgen.

Ze geven voor de basis ook links naar tal van online-boeken die gratis te downloaden zijn. Zo geven ze ook een uitstekende link naar online calculusboeken.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Colleges op de mit

Inderdaad een heel goed initiatief. Mijn interesse gaat vooral naar een serie college's over allerlei aspecten van de Space Shuttle. Die staat onder Aircraft Systems Engineering.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Berichten: 4.546

Re: Colleges op de mit

:D Dat had ik een hele tijd terug ook eens gepost (de link in een topic gepost), inderdaad erg cool. Uiteraard mis je een hoop, maar de info is leuk.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Colleges op de mit

Naast de video's zijn van vele vak ook de cursusnota's online beschikbaar (index links).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Colleges op de mit

die cursus notes zijn wel handig, thx TD
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Colleges op de mit

Jazeker! Ze zijn natuurlijk niet allemaal even goed, maar er zitten handige tussen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 267

Re: Colleges op de mit

Ja, ik ken de videos ook, vooral de natuurkunde lessen van Walter Lewin zijn legendarisch (nota bene een Nederlander nog wel :D ).
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Colleges op de mit

Die van R. Feynman ook, maar helaas was dat nog voor de tijd van internet. Jammer dat ze de audio's van hem niet online zetten.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Colleges op de mit

bedoel je de deze? Erg leuk inderaad. Niet alles wat hij aanreikt als niet-opgeloste problemen is nog onopgelost, maar dit is erg leuk om te volgen, wegens zijn heldere kijk op fysica.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Colleges op de mit

Vroeger zond de BBC rond kerst the Royal Institute Christmas lectures uit die waren ook altijd erg informatief en leuk.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 3.165

Re: Colleges op de mit

bedoel je de deze? Erg leuk inderaad. Niet alles wat hij aanreikt als niet-opgeloste problemen is nog onopgelost, maar dit is erg leuk om te volgen, wegens zijn heldere kijk op fysica.
Ik heb de 1ste les bekeken, zeer de moeite waard.

Hij verstaat de kunst om ingewikkelde concepten op een duidelijke wijze uit te leggen (itt tot mijn eigen professor physica :D ), hij is niet langdradig en af en toe zelfs grappig.

Het zijn mooie video's voor physicaonderwijzers op het VWO/ASO als je het mij vraagt, tijdens de les of als extra huiswerk.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 85

Re: Colleges op de mit

Echt wel super :D de site was mij nog niet bekend, dus ik heb er alleszins wel veel aan. Ik ben snel eens kijkje gaan nemen en ziet er heel nuttig en leerrijk uit. Thanks.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Colleges op de mit

bedoel je de deze? Erg leuk inderaad. Niet alles wat hij aanreikt als niet-opgeloste problemen is nog onopgelost, maar dit is erg leuk om te volgen, wegens zijn heldere kijk op fysica.
Ja die zijn ook goed (Alles van Feynman is goed :D ), maar ik bedoelde eigenlijk Feynman lectures on physics.

Deze colleges zijn eerst opgenomen (2 jaar lang dacht ik) en later werd het een boek. "Based on the lectures and the tape recordings, a team of physicists and graduate students put together a manuscript that would become Richard Feynman's most widely read and influential scientific work: The Feynman Lectures on Physics"

Ik heb een aantal audio's van deze colleges en ik luister er vaak naar:). Vooral zijn college over srt is heel erg leuk om naar te luisteren. (jammer dat de kwaliteit van het geluid slecht is)

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Feynman_Lectures_on_Physics

(Ik heb zijn boeken al in pdf formaat, maar ik ben van plan om zijn boeken te kopen. Zeker mijn geld waard.)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Colleges op de mit

Heb ze ook in pdf, maar in boekvorm heb ik ze voor 600 euros zien staan. Ofwel was ik toen in de verkeerde winkel, maar dat is net iets te veel van het goede voor mij (voor die prijs koop je 6 hoge kwaliteitsboeken over materiaal dat niet zomaar op de universiteiten wordt gedoceerd)

Reageer