Vraag m.b.t. de ongelijkheid van chebyshev

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Vraag m.b.t. de ongelijkheid van chebyshev

Hoi allen,

Ik heb een vraagje m.b.t. de ongelijkheid van Chebyshev. Ik volg een engelse studie en daarbijkomend ook statistiek in het engels. Nu had ik eigenlijk een vraagje. Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe je het volgende (relatief simpele) voorbeeld moet berekenen.

Een chirurg opereert 70 keer, 56 operaties daarvan zijn succesvol. Bereken de kans dat van de volende 10 personen MINSTENS 7 personen ook succesvol geopereerd worden.

Dus: P=0,8 (56/70), en X is het aantal successen.

Dus P(X ≥ 7) = 1 - P(X ≤ 6).

Ik mag geen GR gebruiken, dus ik moet de theorie van Chebyshev gebruiken.

Natuurlijk kom ik ook op het antwoord door P(X=7) + P(X=8) + P(X=9) + P(X=10) op te tellen, alleen kan ik dit straks niet als het getal veel groter is dan 10.

Kan iemand mij in verstaanbare taal uitleggen hoe ik dus de kans P(X ≤ 6) uitreken, m.b.v. de formule van Chebyshev??

Alvast bij voorbaat dank!!

Groet

Het antwoord op deze vraag moet zijn: 0,8791

Mensen die dit antwoord zonder GR kunnen genereren, laat het me s.v.p. weten.

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Vraag m.b.t. de ongelijkheid van chebyshev

wat is de formule van Chebyshev?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.


Berichten: 3

Re: Vraag m.b.t. de ongelijkheid van chebyshev

zie de link hierboven

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vraag m.b.t. de ongelijkheid van chebyshev

Meer informatie over de ongelijkheid zelf vind je hier (wiki Eng).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 3

Re: Vraag m.b.t. de ongelijkheid van chebyshev

kan iemand mij een concreet antwoord geven, ipv doorverwijzingen? bedankt voor jullie links, alleen staat dit ook in mijn boek, maar ik zou het graag in begrijpbare taal willen hebben, met uitvoering van het voorbeeld. Het hoeft niet perse de theorie van chebyshev tezijn, iets met Z-waarden mag ook, maar als ik maar op dat antwoord uit kom, zonder het gebruik van een GR...

Alvast bedankt

Reageer