Verdampingswarmte zwembad

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Verdampingswarmte zwembad

Kan er mij iemand helpen voor het bereken van de verdamping van water in een serre / koepel?

Ik bezit een zwembad (4x8x1,20m) met een overkapping (serre). Het zwembadwater is 30°C. Kan iemand mij ongeveer zeggen hoeveel water er verdrampt per 24uur op een normale zomerdag ?

Groeten,

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Verdampingswarmte zwembad

Natuurkunde is wel een erg vage titel hè :D . Misschien veranderen in iets als "Verdampingswarmte zwembad".

Het vermogen
\( \mathcal P\)
is thermodynamisch equivalent aan
\( \mathcal P = \frac{dQ}{dt} \approx \frac{\Delta Q}{\Delta t}\)
door de tweede wet van de thermodynamica die zegt dat dE = dQ + dW (we veronderstelleen een ideaal zwembad, dus W = 0).

Het vermogen door geleiding is
\( \mathcal{P}= kA\frac{\Delta T}{L}\)
Hier is k de geleidingscoefficient, A het oppervlak en L de lengte waarover er geleiding plaats vind. Soms vervangt men L/K door R. Die R-waarde zou je in tabellen moeten kunnen terug vinden. In ieder geval, de warmte is dan
\(\Delta Q = kA\frac{\Delta T}{L} \cdot \Delta t = A\frac{\Delta T}{R} \cdot \Delta t \)
Nu heb je niet genoeg gegevens. Hoe warm is het in je serre? Hoe lang schijnt de zon op die serre? ...

Volgens mij gaat zoiets nooit nauwkeurig te berekenen zijn tenzij je grote veralgemeningen gaat doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Verdampingswarmte zwembad

Natuurkunde is wel een erg vage titel hè :D . Misschien veranderen in iets als "Verdampingswarmte zwembad".
Bovendien staat "natuurkunde" als in de vakgebied-tag. Titel aangepast.

In het vervolg een titel kiezen die de lading beter dekt, danny knight :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Verdampingswarmte zwembad

Volgens mij gaat zoiets nooit nauwkeurig te berekenen zijn tenzij je grote veralgemeningen gaat doen.
En bovendien ga je hier berekenen hoeveel warmte je verliest, niet hoeveel water er verdampt.

Er is gewoon geen zinnig woord van te zeggen. De belangrijkste factoren in dezen zijn wel het vochtdeficit in de buitenlucht, temperatuursverschil buitenlucht-serrelucht en een ventilatievoud van je serre (hoeveel m³ buitenlucht er per uur ververst wordt t.o.v. het luchtvolume van je serre.

Rechtstreekse zoninstraling is nog een factor die we niet geheel kunnen verwaarlozen. Daarna valt het te berekenen, maar ik heb de formules ook niet in mijn borstzakje zitten.

Dan nog, wát veronderstellen we de condities te zijn op een "normale zomerdag" ??

Met de zon, wind kracht 3 en 50 % RV bij 25 °C, zonder serre? Een top van 7 mm per dag is haalbaar.

http://www.knmi.nl/kenniscentrum/verdampin..._nederland.html

Op een wateroppervlak van 32 m² is dat dus ruwweg 200 L water per dag.

Sorry, ik vergeet die 30°C van je water. Zonder serre kun je dus nog wel over die 200 L/dag heen.

Goed, je hebt in elk geval een idee.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Verdampingswarmte zwembad

Bedankt TD voor de aanpassing (mijn eerste topic op het net)

Rov. Ik ken hier echt niets van. Wat is de normale verdamping in dergelijke omstandigheden ?

Water : 30°C

Temperatuur in de koepel : gemiddelde van 35°C per 24u. (overdag tot 50°C en 's nacht 26°C, enkele graden minder dan het zwembad).

Wind : in de koepel is het bijna windstil.

Zon : het zwembad heeft gans de zon (8u).

Ons zwembadwater zakt ongeveer 1 cm per 24u. Bij zonnige dagen is het ongeveer 2,5cm per 24u. Is dat normaal ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Verdampingswarmte zwembad

Bedankt TD voor de aanpassing (mijn eerste topic op het net)
Geen probleem, voor alles is een eerste keer. Gewoon de volgende keer aan denken.

Je bekijkt maar eens een keer de regels van het forum, daar staat het allemaal tussen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer