Wiskundeb12 (vwo) studeren.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 24

Wiskundeb12 (vwo) studeren.

Beste wetenschappers,

Ik heb even dringend u hulp nodig, ik heb dit jaar Havo CM afgerond en wil volgend jaar staatsexamen doen

voor vwo wiskundeB12 en nat1.

Ik zal me moeten voorbereiden door zelfstudie en hulp van vrienden eventueel

en als het echt niet gaat dan cursussen bij LOI of i.d.

Nu is mijn vraag wat is het verschil tussen de wiskunde van V4, V5 en V6?

Moet ik perse de boeken van V4 en V5 ook bestellen en bestuderen om het examenstof voldoende te kunnen behersen?

Kan ik mn wiskunde en natuurkunde ook verbeteren door andere boeken te lezen?

zoals basis wiskunde/natuurkunde en dergelijke boeken uit de bibliotheek?

Kortom hoe moet ik het aanpakken gezien mijn situatie en wat kan ik er van verwachten?

(Het liefst wil ik gelijk deelnemen aan de staatsexamens van mei 2008, dus met andere woorden er niet langer dan een jaar over doen, het zijn maar ook slechts 2 vakken voor een heel jaar!)

Ik zal u hulp/tips zeer op prijs stellen

Bij voorbaat dank,

Ferdowsi

Berichten: 590

Re: Wiskundeb12 (vwo) studeren.

Ik heb dan geen ervaring met wiskunde op deze manier doen, maar ik heb wel ervaring met vwo vakken in mijn eigen tijd leren en slechts door zelfstudie examens halen. Ik heb dit in het verleden voor biologie en scheikunde moeten doen. Op grond van mijn eigen ervaring is het denk ik het handigst om de lesboeken te gebruiken die ook op scholen wordt gebruikt. Daar staat namenlijk de gehele stof in die je voor het examen moet weten en de leermethoden zijn gestructureerd en eenvoudig.

Berichten: 481

Re: Wiskundeb12 (vwo) studeren.

Hoi,

Het best is om wiskunde boeken Wiskunde B1,2 te gebruiken , aangezien schoolboeken het examenstof vrij duidelijk behandelen.

Verder is het belangrijk dat je vrienden hebt die jouw kunnen helpen als jeje hoofd stoot aan bepaalde zaken, wiskunde uitleggen over het web is veel moeilijker dan in het ''real-life''.

Deze site kan je al behoorlijk goed op weg helpen.. ( Alhoewel sommige zaken buiten het examenprogramma vallen.)

Itptutorials.com , en dan ''calculus''(= differentiaalrekening).

Trouwens, vrij radicale verandering, van Havo CM naar Vwo NT ..

Ben je ineens van plan om natuurkunde/wiskunde te studeren? :D
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Wiskundeb12 (vwo) studeren.

Calculus of analyse is niet alleen differentiaalrekening, dat is slechts een onderdeel. Calculus bestudeert functies.

Berichten: 24

Re: Wiskundeb12 (vwo) studeren.

Ben je ineens van plan om natuurkunde/wiskunde te studeren?
Leuk dat je dat opmerkt, ik ben van plan om met een keurige cijferlijst en zo goed mogelijk voorbereid (o.a. Rijbewijs A,B en zweefvlieg brevetten behalen) naar een goed vliegschool te stappen.

Maar dat is eigenlijk niet de echte reden, de echte reden is het volgende:

''let no man touch the elements of my work who is not a mathematican''

Leonardo Da Vinci

''Mathematics is the queen of sciences''

Carl Friedrich Gaus

''If I were again beginning my studies, I would follow the advice of Plato and start with mathematics.”

Galilei

En zo zijn er wel meer citaten, met andere woorden ik doe het vooral voor mezelf!

Mocht vliegschool niet lukken dan wil ik inderdaad iets met wiskunde/natuur-sterrenkunde....

Ik ben benieuwd of ik studies als Technische of Toegepaste Wiskunde aan zou kunnen.
maar ik heb wel ervaring met vwo vakken in mijn eigen tijd leren en slechts door zelfstudie examens halen. Ik heb dit in het verleden voor biologie en scheikunde moeten doen.
Beste Archeoptryx,

Uiteraard ben ik van plan om de schoolboeken voor de desbetreffende vakken te aanschaffen, maar moet ik de boeken van alle leerjaren (v4,5 en 6) aanschaffen? Hoe heb jij dat aangepakt en hoe was je voorkennis betreft die 2 vakken waarvoor je vwo staatsexamen hebt gedaan?

Mvg,

Ferdowsi

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wiskundeb12 (vwo) studeren.

Ik zou zéker alle boeken aanschaffen. Ze zijn er niet voor niets; langzaam wordt het niveau opgebouwd en stof uit de 4e heb je ook weer nodig in de 5e en 6e (wiskunde is cumulatief).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Wiskundeb12 (vwo) studeren.

Als je niet zo goed bent in elementaire algebra, zoals vereenvoudigen, ontbinden in factoren, vergelijkingen oplossen enz. Dan kan je zeker in de vakantie dit boek doornemen: Wiswijs, Cursus wiskunde als voorbereiding op voortgezette studie. Van Fred Pach & Hans Wisburn.

Dit boek behandelt het gehele algebraische deel van VWO-onderbouwstof (geen meetkunde, geen goniometrie). Wat dus heel belangrijke basiskennis is voor wiskunde b1,2. Ik kan mij best voorstellen dat deze kennis na 3 jaar C&M niet meer optimaal aanwezig is.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 24

Re: Wiskundeb12 (vwo) studeren.

Ik zou zéker alle boeken aanschaffen. Ze zijn er niet voor niets; langzaam wordt het niveau opgebouwd en stof uit de 4e heb je ook weer nodig in de 5e en 6e (wiskunde is cumulatief).
Oke dank voor je tip, kan ik het stof van vwo4 niet gewoon zelf aanleren....en is v5 niet grotendeels gelijk aan v6?

ik zal ze idd allemaal moeten aanschaffen denk ik, en cursus bij LOI is ontzettend duur

wiskB1+Nat1 komt ongeveer op 1000 euro neer! :D

Had ik maar tijdens reguliere voortgezet onderwijs goed mn best gedaan :D

(ik ging van vwo3 naar havo3...omdat ik te lui was :D )

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Wiskundeb12 (vwo) studeren.

Kijk ook naar de slegte en marktplaats voor tweedehandsboeken. Ook kan je naar de bibliotheek gaan en kijken of ze daar nog wat hebben.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 481

Re: Wiskundeb12 (vwo) studeren.

Weet iemand toevallig waar ik goedkoop mijn handen kan krijgen op het boek ''Calculus'' van Stewart?

Of anders the Feynmann lectures.. Nieuw=te duur.. :D
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Wiskundeb12 (vwo) studeren.

Op marktplaats kan je James Stewart, Calculus, early transcendentals voor 20 euro kopen. Dit boek wordt in TUD voor analyse gebruikt.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Wiskundeb12 (vwo) studeren.

Kijk eens naar wat Morzon zei. Vooral bij De Slegte kan je goedkoop tweedehans studieboeken krijgen, zeker aan te raden eens binnen te springen als je er een ziet. Ik heb de Feynman lectures on physics op pc staan (gekregen van Morzon :D ), als je papier en inkt teveel hebt kan je het afprinten :D .

Berichten: 481

Re: Wiskundeb12 (vwo) studeren.

Tsja, ik heb hem ook wel op PC, maar tekst aflezen van PC is zoo vermoeiend en erg lastig om er bij te blijven :D

Bedankt voor jullie tips, ik zal ernaar kijken :D
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Wiskundeb12 (vwo) studeren.

Ga naar het dichtsbijzijnde copycentre en betaal misschien 20 euro voor het afdrukken van de 3. Valt mee toch?

Berichten: 481

Re: Wiskundeb12 (vwo) studeren.

Ga naar het dichtsbijzijnde copycentre en betaal misschien 20 euro voor het afdrukken van de 3. Valt mee toch?
Huh!?

Is dat zomaar mogelijk dan? Volgens mij is het zowiezo verboden ivm. schending van de copyright rechten..
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Reageer