Statistiek probleempje

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Statistiek probleempje

Beste iedereen!

Ik heb even een vraagje over het volgende:

Ik heb een marktonderzoek moeten doen onder 200 klanten van een bedrijf.

Deze klanten heb ik een brief gestuurd met daarin een enquete.

Van de 200 klanten hebben er 52 klanten een ingevulde enquete teruggestuurd.

148 klanten hebben niets van zich laten horen.

Ik heb hier dus een respons van 26%.

Kan iemand mij ook vertellen of dit wel betrouwbaar genoeg is?

En op welke manier bereken je dit?

Ik hoor dit graag van een van jullie!

Groeten!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Statistiek probleempje

Ik heb er zelf weinig kaas van gegeten. Heb even gezocht maar is toch ingewikkelder dan ik dacht :D Wellicht kom je hier al een stuk verder mee: http://www.euronet.nl/users/warnar/demosta...th/sampling.htm
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 5

Re: Statistiek probleempje

Zelf lust ik al helemaal geen kaas.. :D

Maar waar ik eigenlijk ook mee zit is het volgende:

Ik heb van het bedrijf een klantenbestand gekregen van 200 klanten. (is dit dan de populatie of de steekproef?)

De enquete bevat meerdere vragen, dus hoe zit het dan met de meetfouten?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Statistiek probleempje

Ik heb van het bedrijf een klantenbestand gekregen van 200 klanten. (is dit dan de populatie of de steekproef?)
Dat hangt er van af: hebben ze in totaal 200 klanten, of hebben ze er 10.000 maar hebben ze je maar de gegevens van 200 van hen gegeven?
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 5

Re: Statistiek probleempje

Er zijn meer klanten, ik heb een bepaalde groep klanten gekregen.

Het is een groep die hun vorige product niet meer afneemt.

Maar als je dit als steekproef ziet, wat is dan het deel dat antwoord heeft gegeven?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Statistiek probleempje

Maar als je dit als steekproef ziet, wat is dan het deel dat antwoord heeft gegeven?
Volgens mij weet je zelf nog niet zo goed wat je nou precies wilt weten. Formuleer eerst eens wat de doelgroep is (over welk soort klanten wil de organisatie iets weten) en wat het doel is (WAT willen ze van de genoemde klanten weten). Vervolgens heb je cijfers nodig: hoe groot is de volledige doelgroep (populatie), hoe groot is de steekproef, hoe groot is de respons. Dat zijn allemaal dingen die je zelf in zal moeten brengen, anders kunnen wij ook niets.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 5

Re: Statistiek probleempje

Oke.. ik snap wat je bedoelt.

De opdrachtgever geeft een klantenbestand van 200 adressen/klanten aan mij.

Dit is een groep die de afgelopen twee jaar een bepaald product niet meer hebben afgenomen.

De opdrachtgever heeft nu een nieuw product op de markt gebracht en wil weten of deze groep hier ook intresse in heeft.

Behalve de intresse wil hij ook graag bedragen horen (wat moet het kosten/wat moet de winkelprijs zijn).

De opdrachtgever heeft een grotere groep afnemers maar wil juist van deze groep gegevens. Dan is 200 toch de populatie, en 52 de steekproef? of is 200 de populatie maar ook de steekproef?

Hoe moet ik dit zien.

Nu heb ik een enquete opgesteld met daarin 12 vragen. Van de 200 klanten heb ik van 52 antwoord terug gekregen.

Ik wil namelijk graag weten of de uitkomsten van mijn enquete als betrouwbaar bestempeld kunnen worden. Mocht dit niet zo zijn hoeveel respons ik dan moet hebben.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Statistiek probleempje

Dat scheelt :D
EPOZ groep 2 schreef:De opdrachtgever heeft een grotere groep afnemers maar wil juist van deze groep gegevens. Dan is 200 toch de populatie, en 52 de steekproef? of is 200 de populatie maar ook de steekproef?

Hoe moet ik dit zien.
Hij wil alleen een uitspraak over de klanten die een product al een tijdje niet hebben afgenomen. Dat (dus die 200) is de populatie.

Om daar een goed beeld van te krijgen moet je een voldoende grote steekproef nemen. Je had je enquete bijvoorbeeld maar aan 50% hoeven te versturen om toch een redelijk beeld te krijgen. Hoe dan ook, in dit geval is de steekproef 100%. Daar zal het dus niet aan liggen.

De respons op de steekproef is 26%, op de populatie is dat dus ook 26%. Er zijn minima opgesteld voor die waarden; als je daar beneden zit is het onderzoek niet representatief. Nu heb ik verder niets met statistiek en ik heb ook weinig idee over die minima, maar ik vermoed dat je hier boven zit.

We begeven ons overigens op het gebied van de onderzoeksmethodologie. Weer een mooi woord dat wonderen kan doen in Google. Het lukt me alleen niet een relevante publicatie boven water te toveren...
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 8.614

Re: Statistiek probleempje

De 200 klanten naar wie jij een enquête hebt gestuurd is zowel de populatie als de steekproef. De respons zijn dan de 52 klanten die geantwoord hebben.

Hoeveel de respons zou moeten bedragen om een betrouwbare enquête te hebben kan ik niet zo direct zeggen, maar volgens mij is 26% in ieder geval te weinig. Het hangt natuurlijk allemaal af van de vragen in de enquête.

Als ik je laatste post goed heb begrepen maak ik daaruit op dat het de interesse in een nieuw product betreft. Met zo'n enquêtes moet je altijd voorzichtig omspringen:

De 52 klanten die de enquête hebben ingevuld zijn waarschijnlijk geïnteresseerd in het nieuwe product, anders hadden ze de enquête niet ingevuld.

De 148 klanten die de enquête niet hebben ingevuld zijn waarschijnlijk niet geïnteresseerd in het nieuwe product, anders hadden ze de enquête ingevuld en hun visie op de prijs gegeven.

Met zo'n beperkte respons (26%) krijg je dus een vertekend beeld. Ik raad je aan om de enquête opnieuw te doen.

edit: Miels was me voor.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Statistiek probleempje

Met zo'n beperkte respons (26%) krijg je dus een vertekend beeld.
Zeker? Als steekproef wordt vaak al een kleiner gedeelte genomen om een representatief beeld te kunnen scheppen (ik schat 20%). En daarvan is de respons dan nog niet eens 100%. Maar dat is meer een gevoel dan dat ik er cijfers aan kan hangen.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 5

Re: Statistiek probleempje

Ik heb hier toch mijn twijfels over omdat deze groep (die 200 klanten) wel een groep is die de afgelopen twee jaar geen producten meer met dit bedrijf hebben afgenomen.

Maar wanneer is mijn enquete wel respresentatief?

Moet ik dan 50% respons hebben? Of 60%?

En is hier ook een manier voor hoe je dat kan berekenen of is het gewoon zo van:

50% vind ik mooi, dus is het goed?!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Statistiek probleempje

Ik heb het er pas nog met iemand over gehad. Je moet zelf een zekerheidsmarge vaststellen. Zo kan je zeggen "ik wil dat voor mijn onderzoek met een zekerheid geldt van 96%". Afhankelijk van die aanname en nog wat factoren (bijvoorbeeld de homogeniteit van de populatie) schijnt er dan een formule te zijn waarmee je de minimale respons kunt bepalen.

Je kan het dus ook gaan terugrekenen: bij een respons van x procent een homogeniteit van y kan worden geconcludeerd dat de resultaten van het onderzoek een zekerheid hebben van z%.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Reageer