Fout in boek kwantummechanica?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Fout in boek kwantummechanica?

In mijn boek over QM staat in het hoofdstuk over de quantum oscillator bij een diatomisch molecule:

Ve®=(k*x²)/2 waarbij k de elasticiteitsconstante is en x de internucleaire scheiding; Ve® is het potentiaal trouewens.

Op de volgende bladzijde staat dan de Schrödinger vergelijking maar dan wel met (k²*x²)/2 als potentiaal. Hoe komt dit? Is dit een typfout of is er meer aan de hand dan ik denk? Men gebruikt ook voor de Schrödinger vergelijking de gereduceerde massa van de twee atoomkernen.

Re: Fout in boek kwantummechanica?

Gast schreef:In mijn boek over QM staat in het hoofdstuk over de quantum oscillator bij een diatomisch molecule:

Ve®=(k*x²)/2 waarbij k de elasticiteitsconstante is en x de internucleaire scheiding; Ve® is het potentiaal trouewens.

Op de volgende bladzijde staat dan de Schrödinger vergelijking maar dan wel met (k²*x²)/2 als potentiaal. Hoe komt dit? Is dit een typfout of is er meer aan de hand dan ik denk? Men gebruikt ook voor de Schrödinger vergelijking de gereduceerde massa van de twee atoomkernen.
De potentiaal is natuurlijk 1/2 m*w2*x2. Foutje dus. Qua eenheden klopt het al niet, dus dat had je zelf kunnen inzien :shock:

Overigens heb ik het boek van Merzbacher, en daar staan behoorlijk wat typfouten in. Houdt je scherp enzo ;)

Reageer