Herstel roofvispopulaties dankzij wegvissen prooien

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Herstel roofvispopulaties dankzij wegvissen prooien

Afbeelding


Populaties grote roofvissen die met uitsterven worden bedreigd, zoals kabeljauw en zalm, kunnen zich herstellen als er meer op hun favoriete prooi wordt gevist. Dit kan effectiever zijn dan het uitzetten van grote aantallen gekweekte roofvis, zoals nu vaak gebeurt.


Lees meer ... Universiteit van Amsterdam
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Herstel roofvispopulaties dankzij wegvissen prooien

In deze studie werd tevens een controversiële oplossing gesuggereerd: door het uitdunnen van de populatie lodde, de belangrijkste prooivis van kabeljauw in het gebied, zou de grootteverdeling van de lodde op zo’n manier kunnen veranderen dat dit het herstel van de kabeljauw populatie ten goede komt. Juist door het wegvangen van de vissen die de belangrijkste bron van voedsel van de kabeljauw vormen, zou de kabeljauw er dus op vooruit moeten gaan.


Dat is natuurlijk wel raar.

Berichten: 4.546

Re: Herstel roofvispopulaties dankzij wegvissen prooien

Ja dat vat ik ook niet echt, als de roofvissen minder voedsel hebben, hoe kan dit dan hun populatiegrootte ten goede komen?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 84

Re: Herstel roofvispopulaties dankzij wegvissen prooien

Lijkt me toch vrij duidelijk. Als een gedeelte van de lodde weggevangen wordt zullen er meer grote exemplaren van de lodde komen. Juist deze grote exemplaren zijn de prooi van kabeljauw (of een gemakkelijkere prooi).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Herstel roofvispopulaties dankzij wegvissen prooien

Ja dat vat ik ook niet echt, als de roofvissen minder voedsel hebben, hoe kan dit dan hun populatiegrootte ten goede komen?


Mss het artikel eens lezen? :D


Lijkt me toch vrij duidelijk. Als een gedeelte van de lodde weggevangen wordt zullen er meer grote exemplaren van de lodde komen. Juist deze grote exemplaren zijn de prooi van kabeljauw (of een gemakkelijkere prooi).


Het gaat hem ook eerder over het feit dat er veel meer jonge prooien zullen bijkomen waardoor de kabeljauw dus meer makkelijke prooien heeft :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Herstel roofvispopulaties dankzij wegvissen prooien

Deze tekst is over een jaar of wat de basis voor een setje vragen biologie-examen VWO.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer