Metaaloxide met water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Metaaloxide met water

Allereerst hallo, dit is de eerste keer dat ik hier ben.

Ik heb een vraagje over metaaloxiden die met water reageren.

Ik heb een reactie van calciumoxide met water.

Ik heb geprobeerd deze te maken, ik kwam uit op:

CaO + H2O => Ca2+ + 2 OH- .

Ik keek daarna in het antwoord dat ik ook had gekregen maar daar stond:

CaO + 2 H2O => Ca2+ + H2O + 2 OH- .

Ik vroeg mij dus af waarom staat er bij het antwoord dat ik gekregen had een extra H2O?

mvg Minko.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Metaaloxide met water

Het antwoord dat je zelf hebt gevonden is goed. Ik snap ook niet waar die 2e H2O vandaan komt, maar hij is niet nodig en moet zelfs weg. Als voor en na de pijl dezelfde stof staat moet je dat tegen elkaar wegstrepen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Metaaloxide met water

Het antwoord dat je zelf hebt gevonden is goed. Ik snap ook niet waar die 2e H2O vandaan komt, maar hij is niet nodig en moet zelfs weg. Als voor en na de pijl dezelfde stof staat moet je dat tegen elkaar wegstrepen.
Ik zat ook al raar te kijken ja. Volgens mij gewoon een foutje in het antwoordenboekje.

@Minko: vraag eens aan degene die jou de opgave en uitwerking heeft gegeven wat hij vind dat het moet zijn. Die extra H2O is namelijk niet nodig...
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 3

Re: Metaaloxide met water

ok bedankt allemaal.

Berichten: 84

Re: Metaaloxide met water

Het enige dat fout is is dat dit niet onder organische maar onder anorganische chemie valt.

Berichten: 3

Re: Metaaloxide met water

lol, dat wist ik niet. Ik keek namelijk maar ff in dit topic en ik zag een onderwerp over zuur staan dus ik dacht nou hier maar dan. :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Metaaloxide met water

lol, dat wist ik niet. Ik keek namelijk maar ff in dit topic en ik zag een onderwerp over zuur staan dus ik dacht nou hier maar dan. :D
:D Titel van dit subforum:

"Organische chemie

Alles met C-H bindingen valt hieronder".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer