Satellieten vernietigen met gratis software

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 754

Satellieten vernietigen met gratis software

Afbeelding
Kunnen terroristen satellieten vernietigen? Jazeker, het wordt ze zelf heel makkelijk gemaakt. Met gratis software op internet en wat academische kennis in fysica is het een team van wetenschappers gelukt om een satelliet virtueel te vernietigen. Het ziet er niet naar uit dat deze test ook in de praktijk wordt uitgevoerd.
Lees meer...
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Satellieten vernietigen met gratis software

Het is denk ik eenvoudiger om een jammingsignaal op de satelliet te richten, op de frequentie waarop normaal gesproken de besturingssignalen verstuurd worden. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Satellieten vernietigen met gratis software

Het artikel zegt niet veel nieuws: als je nauwkeurig de baangegevens van een satelliet weet (door middel van dat programma) dan kan je een raket bouwen en die zo lanceren dat hij de satelliet raakt. Wil een terrorist dat echter doen dan moet hij:

1 een raket bouwen (met een goede controle computer)

2 de raket ergens vanaf lanceren (die raket wordt niet klein, en je moet op de juiste plek lanceren om de baan van de satelliet te kunnen bereiken)

3 ervoor zorgen dat alles perfect werkt

Dat is niet makkelijk voor een terrorist. De methode van Dr. Who zou veel handiger zijn.

Maar voor een ander land is het dus best mogelijk om een satelliet uit de lucht te schieten: China en Rusland zouden een Amerikaanse satelliet de lucht uit kunnen schieten. Lijkt me alleen niet zo handig omdat dat een oorlogsverklaring zou zijn.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Berichten: 388

Re: Satellieten vernietigen met gratis software

Het is denk ik eenvoudiger om een jammingsignaal op de satelliet te richten, op de frequentie waarop normaal gesproken de besturingssignalen verstuurd worden. :D
En die zijn te vinden op Google?

Iets té optimistisch denk ik.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Satellieten vernietigen met gratis software

High-Voltage schreef:En die zijn te vinden op Google?

Iets té optimistisch denk ik.
Ik denk wel dat ze ergens op een op internet aangesloten computer staan. Bedenk dat het internet groter is dan alleen google of het web :D
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 388

Re: Satellieten vernietigen met gratis software

Ik denk wel dat ze ergens op een op internet aangesloten computer staan. Bedenk dat het internet groter is dan alleen google of het web :D
Dat lijkt me inderdaad niet uitgesloten, maar het blijft zoeken naar een speld in een hooiberg.

Daarbij is het ook niet de bedoeling dat deze freqs "openbaar" worden, want dan is zo een satelliet natuurlijk relatief snel gehacked.

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Satellieten vernietigen met gratis software

Als het goed is, zou je de frequenties via de ITU moeten kunnen vinden. (Anders moet je op een iets breder frequentiegebied gaan jammen, hehehe) Anywho, de US hebben dit al een paar keer bij Europese satellieten gedaan.

Berichten: 388

Re: Satellieten vernietigen met gratis software

Als het goed is, zou je de frequenties via de ITU moeten kunnen vinden. (Anders moet je op een iets breder frequentiegebied gaan jammen, hehehe) Anywho, de US hebben dit al een paar keer bij Europese satellieten gedaan.
Specifiek de frequenties zal je niet vinden, de freq banden daarentegen zouden er inderdaad te vinden moeten zijn.

En als je op een breed spectrum rotzooi gaat maken hebben ze je zo gevonden, niet aan beginnen dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Satellieten vernietigen met gratis software

:D

Het gaat erom wat het makkelijkst is om een satelliet uit te schakelen; een raket bouwen die de satelliet kan raken, of het kanaal met de housekeeping telemetry vinden en blokkeren.

Op deze site staat bv. dat de frequentie van het telecommand kanaal van de spot satelliet 2024 MHz is; voor alle satellieten geldt dat je de frequenties redelijk precies 'moet' aangeven bij de ITU (het is historisch gezien altijd een soort gentleman's agreement geweest). Ik denk dat het niet al teveel moeite hoeft te kosten om te jammen - bovendien is het al een aantal keren voorgekomen. De kerel van de CNES die het me vertelde, zei er ook bij dat het zo goed als onbewijsbaar is...

Berichten: 388

Re: Satellieten vernietigen met gratis software

Dr. Who? schreef: :D

Het gaat erom wat het makkelijkst is om een satelliet uit te schakelen; een raket bouwen die de satelliet kan raken, of het kanaal met de housekeeping telemetry vinden en blokkeren.

Op deze site staat bv. dat de frequentie van het telecommand kanaal van de spot satelliet 2024 MHz is; voor alle satellieten geldt dat je de frequenties redelijk precies 'moet' aangeven bij de ITU (het is historisch gezien altijd een soort gentleman's agreement geweest). Ik denk dat het niet al teveel moeite hoeft te kosten om te jammen - bovendien is het al een aantal keren voorgekomen. De kerel van de CNES die het me vertelde, zei er ook bij dat het zo goed als onbewijsbaar is...
Wat betreft de freqs, het is niet omdat je ze moet doorgeven dat ze ook openbaar gemaakt worden hé.

Wat betreft dat "jammen", als ze je niet op heterdaad betrappen is het inderdaad onbewijsbaar. Als je daarentegen rustig op uitzending bent en ze peilen je uit, ben je de klos :D

Maarja, er wordt pas gepeild als er klachten zijn, dusja...

Reageer