Nauwkeurigheidsgrens

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 22

Nauwkeurigheidsgrens

Voor mijn vakantiewerk van fysica moet ik de "nauwkeurigheidsgrens" zoeken.

Op internet en in een paar boeken vond ik geen (duidelijke en begrijpbare) definitie, verklaring,...

Zou iemand mij kunnen helpen?

Alvast bedankt

Berichten: 288

Re: Nauwkeurigheidsgrens

dit heeft iets te maken met foutentheorie

Het is de in een gegeven meetpunt of meetgebied de hoogst haalbare meetnauwkeurigheid , uitgedrukt al de totale meetonzekerheid, in plus en min.

foutentheorie

http://numat.ugent.be/practicum/theorie.htm

meetonzekerheid]

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Nauwkeurigheidsgrens

Het kan natuurlijk ook de onzekerheidsrelatie van Heisenberg zijn. Het zou wel helpen als je wat meer over je opdracht kon vertellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Nauwkeurigheidsgrens

Ik heb een thermometer gegeven waarvan de waarde van de kleinste schaalverdeling 3.0°C is. De grootste waarde is 6.0°C. Van die thermometer moet ik de nauwkeurigheidsgrens berekenen...

(Ik denk niet dat het er veel toe doet, maar de thermometer staat op 5.0°C. Mag ik i.p.v. 5.0°C, 5°C schrijven?)

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Nauwkeurigheidsgrens

Daarmee moet het wel kunnen denk ik. Bedoel je dat de thermometer niet overal dezelfde schaalverdeling heeft? Maar goed met nauwkeurigheid wordt bedoeld: wat zijn de de twee dichtsbijzijnde temperaturen die je nog van elkaar kunt onderscheiden. Bij voorbeeld als je nog net het verschil kunt zien tussen 6,3 en 6,35 graden kunt zien, dan is de nauwkeurigheid 0,05 graden.

Kun je hier wat mee? Groet. Oscar

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Nauwkeurigheidsgrens

oscar2 schreef:Daarmee moet het wel kunnen denk ik. Bedoel je dat de thermometer niet overal dezelfde schaalverdeling heeft? Maar goed met nauwkeurigheid wordt bedoeld: wat zijn de de twee dichtsbijzijnde temperaturen die je nog van elkaar kunt onderscheiden. Bij voorbeeld als je nog net het verschil kunt zien tussen 6,3 en 6,35 graden kunt zien, dan is de nauwkeurigheid 0,05 graden.

Kun je hier wat mee? Groet. Oscar
Dat is wat ik bedoelde.

Danku.

Mag ik nu eigenlijk 5°C i.p.v. 5.0°C schrijven? Je kan maximum tot 0.1°C aflezen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Nauwkeurigheidsgrens

http://cripe03.ugent.be/Studenten/practicu...natuurkunde.pdf
Meet men bijvoorbeeld een lengte, met een werkelijke waarde van 6,87653940… cm,

met een meetlat die als kleinste onderverdeling 1 mm heeft, dan leest men een waarde

van 6,9 cm af. De meting kan dus slechts tot op 1 mm nauwkeurig uitgevoerd worden.

Men kan dan stellen dat de lengte 6,90 ± 0,05 cm bedraagt1. Deze gemeten waarde is

dus duidelijk verschillend van de werkelijke waarde. Gebruikt men echter een schuifmaat

met een nonius (zie fig. 2.1) dan kan de lengte op bvb. 0,05 mm na bepaald worden. Na

een meting met dit instrument bekomen we dan 6,88 cm, waarbij we dan kunnen stellen

dat de lengte 6,880 ± 0,005 cm bedraagt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 288

Re: Nauwkeurigheidsgrens

Als je de thermometer kan aflezen tot op 0,1 °C dan moet je 5,0 °C schrijven op voorwaarde dat het cijfer na de komma wel degelijk als nul werd afgelezen. Die nul is dan een beduidend of kermerkend cijfer en moet geschreven worden.

Reageer