Slaapt een konijn ooit?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 388

Slaapt een konijn ooit?

G'avond allen,

Ik heb het mij al dikwijls afgevraagd en vandaag kwam de vraag weer naar boven!

Slapen konijnen eigenlijk ooit en hoe doen ze dat dan?

Laat ik even de situatie schetsen:

Er zitten hier twee van die mestfabrieken en op eender welk uur van de dag ik ga kijken zitten ze met hun oren rechtop en hun ogen open, gewoon te zitten. Even voor de duidelijkheid: ze zitten in een kooicomplex dat buiten staat. Als ik nu om 800h smorgens ga kijken, gewoon smiddags, gedurende de namiddag, savonds, zelfs om 200h en 500h snachts, die beesten zijn altijd wakker!

Dus ik zou haast gaan denken dat ze slapen met hun ogen open en hun oren rechtop, maar als ik dan mn hand aan de kooi hou, komen ze er eens aan snuffelen. Ze zijn dus wel degelijk wakker!

Biologisch gezien moet een konijn slapen (volgens mij dan toch, of zijn er beesten die nooit slapen?). Maar worden ze dan wakker als ik in de buurt kom of hoe zit dat? En als ze slapen, op welke manier gebeurt dat? Is dat met hun ogen dicht of blijven die gewoon altijd open? Ik ben aan het overwegen een nachtcamera te plaatsen zodat ik ze de hele dag en nacht kan observeren (vastleggen op PC, ik ga niet voor het scherm blijven zitten). Alleen straalt die nachtcamera IR licht uit, stoort dit die beesten niet als ze gaan slapen?

Berichten: 8.614

Re: Slaapt een konijn ooit?

Biologisch gezien moet een konijn slapen (volgens mij dan toch, of zijn er beesten die nooit slapen?).
Alle levende wezens kennen cycli van rust en activiteit. Ongewervelde dieren, amfibieën en vissen nemen bij rust een andere houding aan en reageren minder op prikkels, maar
Maar worden ze dan wakker als ik in de buurt kom of hoe zit dat?
Konijnen zijn nachtdieren, dus het is volstrekt normaal dat ze wakker zijn als je 's nachts komt kijken. Overdag worden ze waarschijnlijk wakker door het geluid van je voetstappen of door een ander konijn. Konijnen zijn van nature lichte slapers (zoals de meeste prooidieren, die erg alert moeten zijn).
En als ze slapen, op welke manier gebeurt dat?
Konijnen slapen ofwel opgerold in hun hol, ofwel (in de open lucht) uitgestrekt op hun zij. In beide gevallen zijn hun ogen gesloten.
Alleen straalt die nachtcamera IR licht uit, stoort dit die beesten niet als ze gaan slapen?
Zie hier
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 388

Re: Slaapt een konijn ooit?

Klintersaas schreef:Konijnen zijn nachtdieren, dus het is volstrekt normaal dat ze wakker zijn als je 's nachts komt kijken. Overdag worden ze waarschijnlijk wakker door het geluid van je voetstappen of door een ander konijn. Konijnen zijn van nature lichte slapers (zoals de meeste prooidieren, die erg alert moeten zijn).

Konijnen slapen ofwel opgerold in hun hol, ofwel (in de open lucht) uitgestrekt op hun zij. In beide gevallen zijn hun ogen gesloten.
Overdag liggen ze ooit languit op hun zij, maar als ik ga kijken hebben ze meestal hun ogen open en hun oren rechtop, maar dat komt dan waarschijnlijk omdat ze zeer allert zijn en mij dus horen aankomen.

Dan zal ik er maar vanuit gaan dat ze vooral overdag slapen :D

Berichten: 329

Re: Slaapt een konijn ooit?

Mijn vriendin had een tijlang een voskonijntje in huis vrij rondlopen (was een heel zindelijk diertje dat al zijn keuteltjes perfect op 1 klein stukje keukenrol (dat in een plastic bak met wat stro enzo lag) deponeerde.

Enfin, overdag sliep dat diertje dus meestal, en inderdaad heel vaak lekker op zijn zij.

Schat van een beestje dat ons even uitgelaten kon begroeten als hondje s dat wel doen, met tegen je aanspringen en om je heen rennen...
just curious

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Slaapt een konijn ooit?

Biologisch gezien moet een konijn slapen (volgens mij dan toch, of zijn er beesten die nooit slapen?).


Een dolfijn slaapt nooit :D

Berichten: 388

Re: Slaapt een konijn ooit?

Anders verdrinkt ie zeker?

Waarom kunnen zij dan zonder slaap? Dat heeft toch alleen maar voordelen (nuja ook een nadeel dat je meer energie verbruikt en dus extra eten moet zien te vinden, maar dat lijkt me toch niet de voornaamste reden van slaap).

Berichten: 329

Re: Slaapt een konijn ooit?

Een dolfijn slaapt nooit :D


He interessant, ben direct gaan googelen, en het wordt nog interessanter:
Dolfijnen met één oog open slapen

Bij dolfijnen slapen beide hersenhelften apart. Dit is nodig omdat ze om de paar minuten boven water moeten komen om adem te halen. Als dolfijnen slapen is er ook maar 1 oog gesloten.


En: http://www.volkskrantblog.nl/bericht/40299
just curious

Reageer